Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
-
Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER
Men du har valt "Sherline 3axis" vet inte on spindle ingår i det? men tappa inte focus håll dig till axlarna så länge, tidsnog kommer spideln 

Det står ju att pin nummer 14 har nått att göra med spindel.. men det står ju inget om det i papperna jag har här, se bilderna jag bifogade från Mach3 setuppen jag har i mina papper..
Det bästa skulle ju vara om nån som kör LinuxCNC skulle kunna kolla vilken inställningar han eller hon har i sin dator, jag har ju ingen aning om vilka mer inställningar jag ska göra då jag saknar referenser...
Vi har ikke samme cnc-kontrollerbox som du har! så det hjælper ikke.
Igen glem alt om spindelen i første omgang. Maskinen skal bevæge sig før vi går videre med næste trin.
/niels
Igen glem alt om spindelen i første omgang. Maskinen skal bevæge sig før vi går videre med næste trin.
/niels
-
Behöver du översättning så kan jag vara behjälplig, skåning som jag är och med mååånga år i Danmark

Klar med Wizard nu.. inget blev nått bättre, funkar lika som förut bara bakåt på Y axel, och jag ska väl faktiskt säga att detta är nog lite för svårt för mig, jag vet absolut inte ett smack om vad jag håller på med, har ingen som helst aning om vad alla dessa inställningar är och vad som bör vara relativt att det ska stå i dom..
Tror inte jag kommer kunna fixa detta på egen hand desvärre.... känns absolut inte bra att gissa sig till vad som ska stå i dom olika rutorna heller..
Tror inte jag kommer kunna fixa detta på egen hand desvärre.... känns absolut inte bra att gissa sig till vad som ska stå i dom olika rutorna heller..
Mina inställningar från 2007 för min gamla lillasyster;
http://karlander.net/projekt/emc2settings_liten.html
http://karlander.net/projekt/emc2settings_liten.html
Ja där ser man, vette tusan om motorerna är kopplade på samma pinne i parallellporten dock, troligen inte.. för mig känns det som en hel vetskap.. tyckte jag hörde flera här på forumet som körde Linux CNC och som har liknande fräsar som mig.. får kanske vänta tills nån av dom kommer online eller skulle vilja kommentera här så kanske man kan få lite mer exakta ledtrådar istället för att jag ska gissa mig till vad saker och ting är och vilket värde som skall skrivas in sov osv..
-
Men "Perkela" ge nu inte upp, hur vet du att din PPort är ok? byt kontaktdonen till axlarna sins emellan så du vet att dessa är rätt kopplade, prova och byt i parmeterna tills du spyr inte mycket kan gå sönder så bara kör på men för bok så du vet vad som är testat, posta en dump på din nuvarande konfig och gör inte mer än EN ändring åt gången!!!!!!!!! lycka till du löser det snart 

Pak vedlagte zipfil ud og flyt Perkla.stepconf i til dit linuxcnc/configs katalog og kør derefter stepconf med denne filen.
Lav ingen ændringer, bare "forward" .... og til slut "Apply"
Derefter skulle der gerne være en ikon på dit skrivebord "launch Perkla" Kør den og fortæl hvad der sker.
/Niels
Derefter skulle der gerne være en ikon på dit skrivebord "launch Perkla" Kør den og fortæl hvad der sker.
/Niels
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Finns en bild på hur min setup ser ut nu längre bak i denna tråden.. den där jag sätter in vilken pinne som ska vara till vilken axel osv.. men det är ju inte bara det, är ju mycket annat i den här Wizard som jag absolut inte har en aning om, andra inställningar alltså..
Så gissa är ju vad jag gjort och det är ju inte bra med tanke på att jag saknar begrepp.. nåt som absolut bör ligga runt 20.. skulle jag kunna sätta till 10 tusen.. för att jag saknar begrepp om dessa saker om inställningar osv...
Så gissa är ju vad jag gjort och det är ju inte bra med tanke på att jag saknar begrepp.. nåt som absolut bör ligga runt 20.. skulle jag kunna sätta till 10 tusen.. för att jag saknar begrepp om dessa saker om inställningar osv...
Tack.. ska testa det o se, menar du att jag inte ska göra några inställningar, bara klicka till slutet av inställnings guiden och sen bara klicka på Applay ?oz9ny skrev:Pak vedlagte zipfil ud og flyt Perkla.stepconf i til dit linuxcnc/configs katalog og kør derefter stepconf med denne filen.
/Niels
Jag har testat att göra som du sa nu.. ingen skillnad, jag tog bort den config filen som jag skapade och la dit den du gjort.. maskinen går endå bara att köra på Y axel och endast bakåt...oz9ny skrev:Pak vedlagte zipfil ud og flyt Perkla.stepconf i til dit linuxcnc/configs katalog og kør derefter stepconf med denne filen.
/Niels
Borde fräsen gå att köra med dessa inställningar.. svar nej.. men jodå, det funkar lika som alltid, Y axel bakåt fast jag valt UNUSED på alla axlarna.. Jag testade att röra om totalt bland axlarna i inställningarna.. så X var på Z och Y på X tex.. den funkade lika endå.. börjar ana oråd..