Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
Perkla

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Perkla »

Nu har jag testat med vatten.. sätter jag värmaren på max som är 32 grader så tar det ungefär 10 minuter så är det 38 grader i tanken med pumpen på för att vattnet ska cirkulera och jämn värme i hela tanken.. varmare än så blir det inte, verkar som pumpen har en inbyggd kännare som stänger av när det är en visst gradantal.. tvivlar på att det går att etsa nåt på 38 grader.. !?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det ska gå men tar längre tid.

Jag har ibland problemet att om man är ouppmärksam börjar etsväskan koka :mrgreen:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja att det skulle koka här hos mig är nog ingen större risk, värmaren slår av vid 38 grader så roligt var det med det.. undra hur lång tid det tar att etsa i 38 grader.. kanske man får ta reda på så man vet..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Mens vätskan är pigg borde det gå hyffsat ändå tycker jag, däremot när den är trött vill man gärna ha den varm :vissla:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ska se om jag kan testa nån dag framöver.. tycker endå det är konstigt att kjell kan skicka med en sån värmare om den inte helt passar för ändamålet.. :S
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Känns som om det är en doppvärmare till akvarier och de skall inte kunna gå högre än just en 38 grader eller så har jag för mig för tropiska fiskar tex men borde gå att mickla till högre temp för jag tycker att 300W borde mer eller mindre kunna få den vattenmängden att koka fast det har förstås också att göra med vad hela värmaren i sig klarar av för temperatur.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja jag har ingen aning.. värmaren kom i paketet så nån tanke måste dom väl endå ha där på kjell som skicka med denna typen av värmare, lär ju inte vara så att dom skickar med den bara för att, det måste ju finnas en tanke bakom det annars kunde dom ju lika bra skita i att skicka med den värmaren.. det kanske är meningen att man ska ta isär den och mickla själv.. :S ingen aning.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Problemet med låg temperatur är avhjälpt och nu fattar jag varför man får med denna typen av värmare i paketet från kjell... jo för att tillverkar man kretskort och köper etstank så kan man ju anta att man kan lite om el osv.. denna värmaren är BUSENKEL att modifiera, ställ in max på vredet (32 grader) och sen knäppa lös hatten och vredet och på stången där inne vred jag ett kvarts varv till och satten tillbaka allt och testade, nu när jag har vredet på 32 grader så blir det 51 grader i plurret vilket är perfekt för att etsa.. så enkelt var det och dom tänkte nog att man skulle vara klever att kunna modifiera denna värmaren åxå...

Före modifieringen
Bild

Efter modifieringen
Bild
sneaky

Inlägg av sneaky »

På hemsidan står det:
"Temperatur upp till ca 40°C"
Så alltför förvånad blir man väl inte.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det står 40 grader på hemsidan men i verkligheten slog den av vid 38 grader... nu värmer den till 51 grader innan den slår av.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag kör med etsskålen i en bytta med vattenbad. En doppvärmare från classe. Håller väl 70..90 grader..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Etsmedlet jag köpte från kjell etsar ju bäst vid 50 grader som det står på förpackningen.. men vissa verkar köra kallare och vissa jaa 60-70 grader.. :humm:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Är sugen på att se hur bra etstanken funkar så nu belyser jag som jag gjorde förr med vanligt lysrör i ca: 1 timme och 20 minuter, sen ska jag testa att etsa .. ska bli roligt att se hur det blir och om det funkar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag belyste kopparen med min skrivbordslampa i 1 tim o 20 minuter, framkallningen var klar på 1 minut, 51 grader i etstanken var det på ca 5-8 minuter, själva etsningen tog cirka 7 minuter och hela processen var verkligen smidig anser jag, det enda jag inte är nöjd med är att skrivaren är under all kritik, måste köpa ny toner, jag fick skriva ut dubbla OH papper och lägga uppepå varandra och det är inte bra, det är lätt att det blir överlappat på vissa ställen då precis som dom korten jag fick när jag köpte färdiga av det där "Företaget" för nån vecka sen.. resultatet av denna etsning kan ses på bilderna här nedan

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Testa skriva på Veläng (vellum) i stället. Finns att köpa arkvis hos Matton. Artnr 2204
Skriv svar