Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JimmyAndersson »

Rifakungen:
"Kanske mer hack än projekt, men en fläkbaserad oscillator! "

Som den ljudtomte jag är så gillar jag förstås udda oscillatorer. Kul! :tumupp: :tumupp: :tårta:

Hur kom du på idén? :D

Det ska bli intressant att se fortsättningen!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hehehe :P det var av en ren slump som jag upptäckte att luften vibrerade när man kännde vid utblåset! :P och så tänkte jag att, hmmm...det måste ju gå att plocka upp på nåt vänster! och det gjorde det! :D ren jävla slump att det blev en oscillator! :P

Här är dagens "projekt" en DIY macro lins! det är 2 linser i ett litet rör. det hela är egentligen insamlingslinserna till sensorn i en större papperskopiator!

Utan macro linsen:
Bild

Med macro linsen:
Bild

Helt OK resultat för att vara en random lins som inte är avsedd för ändamålet! :D
klickbara bilder.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Blev ännu ett mini projekt! en intern webbkamera från en HP pavillion DV9000 laptop. tänkte att den måste ju vara en USB kamera! så jag lödde på en USB kabel på tåtarna. och se på fan! den installerade sig jättefint som webbkamera! :D så nu har man en helt gratis über slimmad webcam! :P
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Rifakungen: Men vad är detta, Inga bilder!? Fy på dig! ;)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ett litet fjolligt kretskort me en kabel e väl inte så möe o se? :wink: btw, funderar på hur det blir om man sätter ett större kamera objektiv framför! för ljusinsläppet är lite kasst på kameran, o därmed blir den laggig och grynig! tror ni jag får bättre ljusinsläpp med ett större separat objektiv?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En liten modul med flatkabel för 7seg-display på veroboard :)
Kommer att monteras i UV-lådan.
DSC_0332.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Funderade just på att bygga en nästan identisk men dubbel grej... :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kopplat lite i min dator, lödigt dit en 9 pol d-sub som jag har kopplat till strömbrytaren i PC:n. För att kunna starta datorn på annan plats än på själva datorlådan. Mycket praktiskt, också att få indikation på om datorn är igång eller inte är bra då jag ska ha en datorburk på ett ställe och bildskärmar, mus samt tangentbord på 3 olika ställen.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

För att slippa att kapa kabeln för att återanvända en spänningsadapter från en gammal nätverksenhet på +5V/2,5A, till att kunna mata en USB-enhet. Resultatet blev detta efter lite rotande i blandlådan.
IMAG0057.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tips:

Jag tror att det finns en standard för "ointelligenta" USB-laddare som säger att man ska ansluta ett motstånd mellan dataledningarna för att tala om för USB-enheten att den är ansluten till en laddare som orkar ge en del ström. Tydligen så skiljer det rejält i laddtid för vissa USB-prylar som annars bara "törs" dra kanske 100mA eller vad nu en USB-port ger om man inte "pratar upp den"....
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

^ Enheten som matas är så dum att den inte förstår sig på sådant :)

// Marcus
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Blev trött på alla metallprofiler och "dret" som jag haft liggande i tunnor, backar och plastsäckar i verkstaden så inför ett annalkande stort projekt så satte jag igång att röja!
Tog fram svetsen och svetsade två stag (en halv gammal butikshyllekonsoll, containerfynd) under stora labbordet och gjorde en hylla med gamla spånskivebitar som ändå skulle kastas.
Jag glömde fota det bortre staget, svetsade fast ett par plattjärn och hängde det i befintliga hål i bordet så och det blev 1 meter in, perfekt!
Den yttersta profilen är fastskruvad in spånskivan så inget trillar ner.

Så här fint blev det efter en timmes sorterande!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag får väl presentera två av mina små "mini projekt"... Det första, har jag redan nämnt någonstans, är min reflektor till trådlös nätverks-kort (USB) som jag behövde för att få fart på nätverket på 50 meters avstånd. (Jag hade inte heller en tillräckligt lång USB kabel, så jag gjorde en med en telekabel och några gamla USB-kontakter... Här är en bild:
dscn5366.jpg
Och idag har jag lödat ihop en liten digitalt styrd strömreglerare för mitt nätaggregat. I min iver att fixa med detta lyckades jag kortsluta lite kablar och bränna sönder de två potarna på fronten som man normalt reglerar strömmen med manuellt. Dessa är tillfälligt ersatta med en "extern" pot. Kopplingsdosan innehåller två optokopplare, en 4052 analog multiplexer, en 741 OP och lite diskreta komponenter, och två trimpotar. Det ger mig möjlighet att med två logiska signaler välja fyra strömlägen (1) max (vilket begränsas av den manuella poten på fronten), (2) medel, (3) min och (4) off. Medel och min regleras med trimpotarna. En 100µF kondensator gör övergången mjuk när man ändrar läge.
dscn5496.jpg
Det verkar dock som om fläkten stannat på nätaggregatet...det blir varmt som sjutton i kylflänsen. Det är ju allvarligt, så det blir att öppna lådan igen..
Seroster

Inlägg av Seroster »

Jesse:
Det där var nog det fulaste redneckjobbet jag någonsin sett, den där sladden.
Needless to say, JAG ÄLSKAR DEN! :mrgreen:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

hehe, jo, men den klarar 5 Mbit/s (det är min maxgräns på internet) när den mår bra. 3 graders vridning åt något håll och det kan droppa till 150 kbit/s...
Skriv svar