Jag får väl presentera två av mina små "mini projekt"... Det första, har jag redan nämnt någonstans, är min reflektor till trådlös nätverks-kort (USB) som jag behövde för att få fart på nätverket på 50 meters avstånd. (Jag hade inte heller en tillräckligt lång USB kabel, så jag gjorde en med en telekabel och några gamla USB-kontakter... Här är en bild:
dscn5366.jpg
Och idag har jag lödat ihop en liten digitalt styrd strömreglerare för mitt nätaggregat. I min iver att fixa med detta lyckades jag kortsluta lite kablar och bränna sönder de två potarna på fronten som man normalt reglerar strömmen med manuellt. Dessa är tillfälligt ersatta med en "extern" pot. Kopplingsdosan innehåller två optokopplare, en 4052 analog multiplexer, en 741 OP och lite diskreta komponenter, och två trimpotar. Det ger mig möjlighet att med två logiska signaler välja fyra strömlägen (1) max (vilket begränsas av den manuella poten på fronten), (2) medel, (3) min och (4) off. Medel och min regleras med trimpotarna. En 100µF kondensator gör övergången mjuk när man ändrar läge.
dscn5496.jpg
Det verkar dock som om fläkten stannat på nätaggregatet...det blir varmt som sjutton i kylflänsen. Det är ju allvarligt, så det blir att öppna lådan igen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.