Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

jojje skrev:Några vibrationer tvivlar jag fortfarande starkt på att rören kan vara upphov till. Det måste vara gängstången som inte är rak, eller kopplingen motor-gängstång. Men överbevisa mig gärna.
Som jag sa tidigare så ser jag vibrartionerna tydligast när maskinen är avstängd och jag slår till den lite lätt på portalsidan. Har alltså inget med gängstång att göra.

Under drift har jag dock märkt att min koppling med slang inte är helt bra. Fastän axlarna nästan ligger emot varandra så är gängstången inte centrerad. Fast det bidrar mest med "oljud" när man kör.
pcmper skrev:... eller det var mycket efterarbete innan fotot
Nej, ingen efterbearbetning. Mer än att jag planfräste ytan efter att inläggen satts på plats.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag skulle tro att även på pcmper's maskin kan man känna lite svikt.

Helt rätt Jojje, något lite svikt finns det i matrialet på min plastfräs, det är ofrånkommligt med trä eller MDF i bygget, men på BF20 känner Du ingen svikt.
Denna svikt i plastfräsen märks endast när jag försökt mig på att köra alu eller mässing med den, i plexi eller trä syns eller märks det överhuvudtaget inte, utan det är på någon hundradel rätt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK då ie, men när du skrev "Med 1,5mm-rören har jag ordentligt med vibrationer i fräsen. Resultatet blev trots det riktigt bra tycker jag.", så trodde jag att maskinen var igång.

Men du måste sluta misshandla din Lillasyster när hon står stilla. :lol:
Lite smisk, om hon rör på traversen lite för sakta, kan väl gå ann.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Ska försöka med video denna gång. Jag är lite osäker på formatet så jag har gjort samma snutt i tre olika format:

Windows media http://www.tyrdata.com/lillsyrran/lillsyrran-darr.wmv

MP4 http://www.tyrdata.com/lillsyrran/lillsyrran-darr.mp4

AVI/DivX http://www.tyrdata.com/lillsyrran/lillsyrran-darr.avi
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jaha ie, det där såg inte helt bra ut :(

Undrar om det inte är motorfästet som behöver förstärkas, den sitter väl bara fastspänd om halsen. Men det fodras säkert en förbättring.

Edith: Blir svårt att köra plexi med den så, där syns allt tydligare.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jag har svårt att tro att det är motorfästet som är boven i dramat.
Iof är det svårt att se på filmen vart du har slitsat fästet.

Har du dragit åt lagrerna ordentligt/rätt?
Borre

Inlägg av Borre »

Inte lär väl motorfästet ha så mycket med det att göra, man ser ju att allt vibrerar på första delen när det inte är inzoomat.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Det är ju hela benen som svajar, hmm.. Förhoppningsvis så hämtar jag dom sista delarna snart så jag kan skruva ihop min och se hur den beter sig.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är inte att jag inte tror på dig, men är du säker på att det är rören?
Om du följer svängningarna från frässtålet, kan du se dom helt till rören?
Jag har en aning om att det kan vara sidorna på traversen, men det är bara en gissning.
Jag har bara satt ihop med dom lite tjockare rören och ska montera på allt, så får vi se om jag får samma sak.

Jag försöker inte tracka ner på dig å säga att du har fel. Jag vill hitta hur man gör för att få det stadigare. :)
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Oj vad det vibrerar. Måste ut och kolla om min är likadan. BRB!
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Har nu kollat min, det är inga sådana vibrationer i min. Det enda är att om man bryter i portalen så flexar rören och själva portalen lite. Rören ska ju bytas och jag ska se om jag ite kan få dit nån baksida på portalen senare om det behövs.

Har du dragit alla rör-gängstänger ordentligt? Jag upplever att man får dra dem ganska rejält. Hur bra passform hade du mellan portalsidorna och balken? Jag hade "på gränsen att mdf'en spricker" tolerans. knackade i hop det med gummiklubba, glömde att vagnen skulle vara med när det sattes ihop. Satan vad det satt när jag tog isär det.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jim_the_one:Motorfärstet känns helt stadigt. Kan inte känna någon tendens till glapp eller svikt där. Jag hoppas jag dragit åt allt rätt. Jag har dragit så att det "känns" lagom. Jag vill inte dra sönder något. På de långa stängerna hör man hur det "sjunger" i metallen när man drar åt det sista.

Jojje:Jag har försökt att följa rörelserna och det landar ändå vid rören. När jag trycker upptill på gaveln så lyfts ena X-röret upp och det andra trycks ner. Det är alltså ganska tydligt en "roterande" rörelse, om du förstår hur jag menar. Jag försöker visa det på nya filmen. Dessutom ser man att vibrationerna efter en knackning varar ett par sekunder. Det finns inget annat med en sån "tidsfaktor". Jag tror MDF-en skulle vibrera mycket kortare tid.

Anahka1975:Tycker jag dragit ordentligt. Har bra greppassning i balken om än inte lika kraftig som du. Måste i alla fall knacka isär delarna.

ie "Spielbergs" senaste alster:

Windows media http://www.tyrdata.com/lillsyrran/lillsyrran-darr2.wmv

MP4 http://www.tyrdata.com/lillsyrran/lillsyrran-darr2.mp4

AVI/DivX http://www.tyrdata.com/lillsyrran/lillsyrran-darr2.avi
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Ja nog ser det ut som det skulle vara rören iaf.
Måste kolla min en gång till.

OT:
Sitter och bråkar med Artcam. Vill fräsa text fyllt om ni fattar. allt innanför strecken vill jag fräsa bort. Jag får en g-kod på ca 60000 rader hur jag än gör. Tips mottages :shock:
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Har nu kollat igen med alla axlar på "mitten" där det borde vara mest känsligt. Upplever inga av dina symtom. Endast att rören sviktar när man bryter. Kan inte få den att vibrera.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

ie:
Om du kör traversen till ändlägena så kan du se om det är rören det beror på eller nåt annat. Blir det likadant då?
En annan sak. Har du vridit åt gängstängerna till X-rören ganska hårt? Sitter dom "som berget"?

Nu har jag satt ihop en Syrra jag också, men ser inga vibrationer, hmm...
När du ändå ska hämta nya rören, kan du inte ta med hela skiten på en gång?

Anahka1975:
Om du kör med Mach3, så finns text där. Tror det blir lättare. Jag har inte använt ArtCam själv någon gång.
Skriv svar