Dina mini-projekt!
-
Re: Dina mini-projekt!
Laser kan nog bli svårt, den bör vara ca 0.2mm max i diameter.
Att ha kamera i samma axel som borret är nog bäst.
Då spelar tjockleken på pcbt ingen roll
tecno:
Det var en bra ide, som en underhandsfräs typ
Att ha kamera i samma axel som borret är nog bäst.
Då spelar tjockleken på pcbt ingen roll
tecno:
Det var en bra ide, som en underhandsfräs typ
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ett sätt att förbättra denna metoden är att lägga till en tryckande fot som håller mönsterkortet på plats, kan bli lite jobbigt att hålla emot när borret trycker på underifrån.
-
- Electricguy
Bytte mina gula arkad knappar till ett par röda i min hemmasnickrade joystick... Ser betydligt bättre ut nu!

- Electricguy
Snyggt. 
--
Min senaste grej då.
Fixa trasig HD för att få ur datan och få in den på en ny icke-trasig disk.
Detta är den fraktskadade hårddisken som jag skrev om i hmm , jävla onödiga trådjäveln...typ....
Jag beställde en ny disk på en gång, en likadan och hoppades på att kontrollkortet var det samma så
att man bara kunde byta det, men icke sa nicke, ett var Revb och ett var Revc, syns på bilderna nedan.
Hur som haver så funkade det klockrent och jag fick ur all data, även i den nya disken, clonezilla fick hjälpa
till lite oxå, tack för det.
Well, some pic.. Ganska många faktiskt för en gång skull.

/ Tompa

--
Min senaste grej då.
Fixa trasig HD för att få ur datan och få in den på en ny icke-trasig disk.

Detta är den fraktskadade hårddisken som jag skrev om i hmm , jävla onödiga trådjäveln...typ....
Jag beställde en ny disk på en gång, en likadan och hoppades på att kontrollkortet var det samma så
att man bara kunde byta det, men icke sa nicke, ett var Revb och ett var Revc, syns på bilderna nedan.
Hur som haver så funkade det klockrent och jag fick ur all data, även i den nya disken, clonezilla fick hjälpa
till lite oxå, tack för det.
Well, some pic.. Ganska många faktiskt för en gång skull.

/ Tompa
- Klas-Kenny
Måste säga att jag är rätt imponerad av att SATA ville fungera trots löst hängande sladdar sådär, trodde att det var känsligare. 

- anders_bzn
- Kontakt:
Gick det inte bara att platta till kontaktblecken så att det gick att sätta på kontakterna rakt av?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Bra tompa74 Men du hade sannolikt inte behövt löda så många punkter.
Väldigt mycket i de nya kontakterna är parallella bara för att få ner matning och annat till flata kablar.
Men hedervärt. Kul att det lyckades
Väldigt mycket i de nya kontakterna är parallella bara för att få ner matning och annat till flata kablar.
Men hedervärt. Kul att det lyckades
Tack. 
Sata-bussen är faktiskt inte så himla känslig, det var ju ingen längd på de där trådarna direkt heller.
Jag har gjort betydligare fulhack med hårddiskar än detta.
Jag kikade på att kunna fästa satakablen direkt på stiften på hårddisken men det var uteslutet,
mycket mer petigt och krångligare än jag gjorde, detta på grund av hur kontakterna är utformade.
Kika på anslutningarna lite närmre så förstår ni hur jag menar.
Hade jag haft tid så hade jag beställt en ny kontakt och lött av den gamla och på med en ny,
denna var det lite bråttom med så detta var det snabbaste sättet att göra det på med de medel jag hade till mitt förfogande.
Det hade tagit längre tid om jag kollat vilka stift som är byglade och inte, sedan ökar risken att det blir fel eller
att man missar något om man inte full-kontakterar, det tog ju dessutom bara några minuter att löda ihop det där.
/ Tompa

Sata-bussen är faktiskt inte så himla känslig, det var ju ingen längd på de där trådarna direkt heller.
Jag har gjort betydligare fulhack med hårddiskar än detta.

Jag kikade på att kunna fästa satakablen direkt på stiften på hårddisken men det var uteslutet,
mycket mer petigt och krångligare än jag gjorde, detta på grund av hur kontakterna är utformade.
Kika på anslutningarna lite närmre så förstår ni hur jag menar.
Hade jag haft tid så hade jag beställt en ny kontakt och lött av den gamla och på med en ny,
denna var det lite bråttom med så detta var det snabbaste sättet att göra det på med de medel jag hade till mitt förfogande.

Det hade tagit längre tid om jag kollat vilka stift som är byglade och inte, sedan ökar risken att det blir fel eller
att man missar något om man inte full-kontakterar, det tog ju dessutom bara några minuter att löda ihop det där.
/ Tompa