Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

Du borde nog anmäla detta till Elsäkerhetsverket. Tänk på Easee problemen, detta är mycket värre. Det finns inte ens krav på jordfelsbrytare till spisar...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Verkar ju vara en obra konstruktion på reläna. Men frågan är om den verkligen är farlig?

Finns det några delar av klenspänningssidan (elektroniken) som inte är tillräckligt isolerad från användaren, att det kräver någon vidare separation?
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Angående risk för beröring skulle jag säga att det inte finns någon sådan.

Angående risk för brand, tja man kan ju åtminstone säga att det behöver mer analys (vilket i sig är en brist). Skulle det nu varit överledning från fasen så kör man ju 230V direkt in på 12V (det är PELV - så det är jordat på klensidan). Det borde likna felfall i transformatorer i nätdelar (både klassiska och switchade). Dessa brukar ju dock ha både säkring och inte sällan offerresistor på primären, så en viss begränsning finns i alla fall. Och någon risk för svetslåga som bryter det i o f s tunna isolerskiktet finns knappast heller inne i trafon.

Min förra Bosch diskmaskin var för övrigt försedd med samma typ av reläer. Jag har kvar några av dessa i bra-att-ha-lådan (numer kanske-inte-så-bra-att ha). De är tillverkade av NAIS i Thailand, men har identisk spec. Då small det till rejält och började ryka. Riktigt obehagligt. Men jag bytte reläet även då, dock utan att dissikera det. Ett halvår senare fick jag brev från Bosch att man återkallat diskmaskinerna på grund av ett potentiellt problem och att en servicetekniker skulle komma ut. Han hängde dit ett större relä med 230V spole löst i maskinluckan som drevs av utgången från det relä jag redan bytt. Det fick fungera som ett relä till reläet så att säga.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Kanske inte reparationen, mer totalrenovering. Sea Wolf Arkad.
Spelet var i väldigt dåligt skick. Allt är rostigt. Så mycket slipa och måla.
s1.jpg
Släpkontakter avbrutna, så jag fick göra nya. Även skitit som fan på utsida
s2.jpg
Både skärmen och spelet och power supply var paj. Men vi kunde använda delar från ett Space Invaders för att laga del för del.
s3.jpg
Fick bränna nya rommar, men 2508 gick inte hitta så vi fick modda kortet för att ta emot 2732 istället.
s4.jpg
Spelet ska stå på en "pall" för att komma upp lite, och så är det en utdragningsbar pall så barn kan nå upp. De var helt fuktskadade, så jag pilla bort det yttersta lagret på plyfan och satte dit ett lager 3mm mdf. Spackla och måla.
s5.jpg
Fixa en bezel runt skärmen och beställde blå film för att göra svartvit skärm till "färgskärm".
s6.jpg
Ganska avancerat gjort för att vara från 1976. Flera speglar varav en del är halvtransparanta. Så det röda a+ siktet sitter på en arm som följer med när man vrider på periskopet. Sen sitter det en ramp med lampor där explosionerna lyser upp i toppen på spelet.
Lade även på en gummimatta på pallen vilket var där original. Installera ett ny lysrörs armatur + drossel för jag kunde inte hitta glimtändare för 110V (tar gärna emot tips på vart man kan hitta dessa).
Fick även beställa 1/2" kulor som agerade kullager i periskopet.
s7.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Häftigt! Va roligt att du visade lite av ditt jobb med arkad maskinerna! :D
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Har du provat med t.ex Philips S2 glimtändare, de är avsedda för två lysrör 4-22W i serie med 230VAC. Vad jag såg så ska det vara 100-130V för ett lysrör.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Visste inte ens att det fanns ett ubåts arkad :)
Uppskattar bilderna.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Lagade en blåtandshögtalare med trasig MicroUSB-kontakt som jag hittade i soprummet. Fick lite träning i att varmluftslöda.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag skaffade en väggklocka i östra Spanien för ca 10 år sedan, i samband med ett uppdrag som jag utförde där, men upptäckte när den hade monterats på väggen i köket att den tickar ju tokhögt, och plockade ner den.
Den har legat nerpackad i källaren sedan dess. I dag tog jag mod till mig och gick till järnaffären och skaffade ett nytt urverk, och till och med lät personalen öppna förpackningen och med ett medhaft 1,5 V Mignon-batteri testade jag urverket om det väsnades. Jag hörde inget alls från den, jag tänkte kanske kaputt, men får väl trots det testa hemma i tallriksklockan.

Hemma lyssnade jag igen på nya urverket(omonterat och utan visare, med batteriet isatt) och jag hörde ett mycket svagt tickande, jaha i vart fall inte kaputt. Eftersom jag hade monterad bort det väsnande gamla urverket, lyssnade(utan visarna monterade) jag på samma sätt på det. Det lät ju lika litet. Besynnerligt tyckte jag.

Jag monterade ihop ny urverket i tallriksklockan och monterade visarna, tim- och minutvisare, och spik i väggen och hängde upp den.
Sittande vid köksbordet, inte ett minsta ljud från den. Och med örat ca 10 cm från väggklockan inte ett ljud kan förnimmas.

På gamla bortagna urverket monterade jag tim-, minut- och sekundvisare. Batteri isatt, jag hör ganska högt tickande. Jag tar bort sekundvisaren, och tickandet försvinner, men klockan går. Alltså nu inser jag att boven i dramat har varit den lilla löjliga röda sekundvisaren. Det hade nog räckt att jag helt enkelt tagit bort den på tallriksklockan, så hade den varit tyst och besparat mig kostnaden(150 kr) för nytt urverk.

Om en klocka väsnas med irriterande tickande, ta bort boven i dramat, nämligen sekundvisaren. En sekundvisaren behövs inte på en väggklocka tycker jag.

Nu kan man sitta och äta en anständig frukost med müsli med skvätt mjölk och en kopp kaffe och ha tiden i blick och inte komma försent till jobbet.

Det finns dock väggklockor som är helt tysta, fabrikatet Nextime skall tydligen vara tysta även om de har sekundvisare.
https://www.ahlens.se/varumarken/nextime
Där skryter de med att den är ljudlös.
Senast redigerad av Haralt 22 december 2024, 16:06:19, redigerad totalt 2 gånger.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Eftersom jag lyckats få väggklockan ljudlös, reparerade jag även cykeln. Den hade 2 skruvar som ramlat bort på pakethållaren, så den satt väldigt dåligt.
M5x10 mm + bricka diam 15 mm behövde jag. Hade jag klart inte, och orkar inte bege mig till järnhandlaren igen, men 2 st M5x20 mm hade jag och även 2 st brickor rostfria M5 diam. 15 mm. Jag sågade med bågfil helt sonika av M5-skruvarna så de blev 10 mm, och filar snittet så skruven kan gänga in. Skruvade dit dem, vart bra.
Senast redigerad av Haralt 8 december 2024, 15:27:01, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

"Tickar" det nya urverket i mindre steg än sekunder, så det ser ut som om visaren flyter fram utan urskiljbara tick? Vi har sådan klocka i omklädningsrummet till bastun och den har OFTA stannat. Vet inte om just den klockan är extra batterihungrig, eller om han som har hand om batteribytena snålar med utgångna laddbara, eller om laddbara är helt olämpliga för klockan.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Nej, det nya urverket jag skaffade stegar fram sekundvisare i steg om 1 sek. Det nya urverket ser i stort sett likadant ut som det gamla, båda är kinavaror. Det är förmodligen därför accelerationen av sekundvisaren och uppbromsningen vid varje sekundsteg, som orsakar tick-ljudet.

Däremot tror jag holländska Nextimes ur inte har sådana sekundstegs-ryck utan har mer kontinuerlig framskridande av sekundsvisaren. Därför är de ljudlösa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hittade en ficklampa. SmartLight SF4400 PRO. Den var kastat och kom med från ÅC till en Repair Café event som "plocka isär"-objekt men var orörd.

En LED-lampa med ställbar fokus o ett 26650 batteri med USB uppladdning.
Lite vattenskyddad, typ lätt regn i kort tid.

Ger bra ljus, har 3 styrkor + snabblink + SOS-blink.

Laddade fint, ger bra ljus - o det var OK för mig. Använder den lite då o då.

Men den började knasa efter ett tag. Indikerade urladdad o släkte direkt, oavsett faktisk laddningsstatus.

Skakade den lite o den hade sig. Alltså ett <Problem>.

Och <problem> löser man!

Plockade lite isär i sammenskruvningarna, hittade inget tydligt. Kollade kontaktfjädrar i båda ändor, så bra ut. Mätte o hade mig o allt verkade bra. Felet försvann - men bara för stunden.

Efter ett tag kollade jag noga på batteriet o så att det var en dålig krom-plätering på plus-polen så det var en svårtsett korrosion på den pol!

Putsade polerna på batteriet med lite skrivarepapper, det fungerar som mycket fint slippapper.

Sedan har det varit stabiliteten själv med den lampa.

Om ett bra tag återkommer det - o då fixar jag det. För priset jag gav för lampan (0:-) klarar jag att ta en bit papper från återvinningen o putsa i 20 sekunder lite då o då.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fick de beställda brytare till att fixa symaskinens funktioner med.

Nu är de fastlödda, det gamla kretskort demonterat och det nya monterat.
Fick även kapa av 2 mm på de externa knappar för att passa med de nya brytare.

Har inte hunnit testa än pga. fruga o katt - men snart...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nåväl, nu är saken biff!

Min äldre trotjänare (Husqvarna Prisma 950 S) har fått nytt liv:
20241222_140512.jpg
Jag fick byta knappsatsen då den ursprungliga var ett mönsterkort med tejpade "snäpp" koner och kontaktpunkterna hade blivit svarta (antagligen försilvrade) så att knappen för att sy baklänges inte fungerade, oavsett hur mycket jag testade.

Öppnade maskinen o mätte upp platser, lödpunkter o.s.v. och hoppade på KiCad och lekte lite.
Mätte upp hur knapparna var kopplade och insåg att det finns plats för 16 knappar - men bara 10 används.

Nåväl, skickade efter mönsterkort hos JLCPCB och de kom hem for den facila summa av 105:- DDK. Det är klart OK anser jag.
Skaffade konto på DigiKey o handlade brytarna (Omron B3FS-100x) - och råkade kasta en PICKIT5 (till senare bruk) med i paketet.

Jag inser att det nog hade varit bättre att ta B3FS-1002 istället for B3FS-1000, de har större aktiveringskraft och bättre "feeling" till detta.

Det gamla mönsterkort underst, det nya överst.
20241222_140536.jpg
Nu fick jag tid (nåja - TOG mig tid...) att koppla o löda.
Mätte och kom fram till att plasten som går in o aktiverar konerna skulle kortas upp 2 mm - vilket var klar möjligt efter jag hittade att det var möjligt att ta bort knapparna från skalet.

Så nu har min gamla maskin (köpt 1992) återigen ett liv framför sig, den har ett par fördelar gentemot min Pfaff Creative 1473 CD, de är att den är ganska stark o kan "slå igenom" det mesta och att man kan offsetta nålens placering vid raksöm.

Och viktigast: Dess skick retar inte längre mitt magsår! Jag har INTE en trasig maskin stående som ska fixas!
Ett stress-punkt mindre - och en liten seger på köpet.

Min maskinpark innehåller även en Pfaff Hobbylock 2.0 i nära mint condition - och den syr perfekt!
Skriv svar