Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
När jag såg Mr3Ds toksnygga CPU block kännde jag att jag måste visa ett block jag körde ut.
Mest som ett test att köra peltierelement för lite tester.
Det är plexiglas mellan och det är en kombination av borrning och fräsning för att få "vågorna"
Mest som ett test att köra peltierelement för lite tester.
Det är plexiglas mellan och det är en kombination av borrning och fräsning för att få "vågorna"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- frownlayer
ingen plats för o-ringar mellan block och plexi-skiva? kommer det hålla tätt?
i det stora blocket är det ett spår för o-ring, den övre delen har inget spår dock.
Detta fick bli prototypen för att se om de gick att göra vettigt.
Om jag gör en till tror jag att jag skippar den övre delen och kör med vinklar.
Detta fick bli prototypen för att se om de gick att göra vettigt.
Om jag gör en till tror jag att jag skippar den övre delen och kör med vinklar.
Det kommer nog att läcka från ovandelen, annars bara att klippa till lite plastfolie som man dubblat borde funkat hyfsat.
Tack för all positiv feedback! 
Swapper, ditt block var heller inte dumt alls!
Ang. tätningen av blocket borde det inte vara några problem att limma ihop det med silikon. Det är ju som du säger, bara för tester.

Swapper, ditt block var heller inte dumt alls!

@Mr3D, hur är de tunna spåren i blocket gjorda? De SER ut att vara väldigt smala men ändå djupa.
Läser man på Sweclockers som han länkat till så står det:
"Det tog 3h och 20min i ren maskintid att bara fräsa ut flänsarna i kopparblocket, det beror på att jag använde en väldigt liten fullradiefräs på 0.5mm och mycket små ingrepp för att jag inte skulle bryta av den"
"Det tog 3h och 20min i ren maskintid att bara fräsa ut flänsarna i kopparblocket, det beror på att jag använde en väldigt liten fullradiefräs på 0.5mm och mycket små ingrepp för att jag inte skulle bryta av den"
@ Mr3D
Det är väldigt snygg yta på hållar-ramen, är den bara blästrad eller har du anodiserat den också?
Det är väldigt snygg yta på hållar-ramen, är den bara blästrad eller har du anodiserat den också?
Som det redan har nämnts så körde jag med en 0.5mm fullradiefräs(hittade ingen pinnfräs i den storleken på jobbet, därav valet), flänsen är 0.4mm bred och de frästa spåren 0.6mm.
NULL: Tackar! Den är bara blästrad. Inte anodiserad.
NULL: Tackar! Den är bara blästrad. Inte anodiserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Henrik Kjellberg
Yepp, slängde bara in ett spår på känn för att ha något där.NULL skrev:@swapper
Du har ganska skarpa hörn på o-ringsspåret...
Har inte ens O-ring i spåret utan kör silikon då det bara var ett enkelt test för att se om det gick att fräsa Öht.
Jag maxade spindeln på 9krpm. Jag matade på med 1500mm/min men körde bara ett ingrepp på några hundradelar.Henry skrev:Vilket varvtal behövde man dra upp den fräsen till?