Bifogar lite bättre bild tagen mer på dagen (jag har dålig belysning i vardagsrummet).
Sen byggde jag mitt 5kHz HP-filter och fick se på skåpet att svepet stämmer med teorin samtidigt som svepet blir "fint", trimmar man in hela svepet så att det precis täcker hela skärmen så får man 2kHz/DIV, filtret är sedan färdigt vid 2,5 rutor (-3dB).
Som förstås så innebär detta att efter en enda ruta till vänster är frekvensen uppe i hela 2kHz, så linjärt svep är knappast att föredra (min kommande OTA-bestyckade KSG kommer därför svepa logaritmiskt istället).
Men det var kul att verifiera skalan, var rätt säker ändå men praktisk verifiering är alltid bra.
Jag har tidigare mätt på mikrofonförstärkaren (KLM) och den har en extrem bandbredd dvs runt 2Hz-200kHz, det är alltså inget fel på den.
Återstår mikrofonen som jag lite kladdat med och kan ha haft sönder men jag tvivlar på att jag haft sönder den bandbredds-mässigt dvs det den nu ändå ger är en plan respons i alla fall upp till 10kHz (efter det ripplas lite enligt spec).
Som synes i min senaste video så verkar det finnas en topp på runt 5kHz (cross-over) där det en bit innan toppen är lågt och en bit efter toppen är lågt.
Efter puckeln är det definitivt lågt innan mitten på skåpet (som motsvarar 10kHz).
Skillnaden hög/låg är sedan minst 6dB vad jag kan bedöma.
Kom dock ihåg att över 10kHz är mätningen inte relevant för där är förstärkarens bandbredd, typ.
Jag vet inte riktigt varför det blir såhär och hur jag skall tolka diskantens känslighet relativt bredbandarens som har en väldefinierad känslighet, för diskanten har jag bara fått en siffra från Kina.
Min tolkning är att diskanten ligger ungefär 6dB för lågt, anledningen till att högtalarna inte låter bra kan vara pga det för jag tycker att röster låter extremt tydligt och högt men hör egentligen ingen diskant, tydligheten är nog Faital Pro's förtjänst för bredbandare ÄR bra på röster.
Men om frekvenserna är ojämnt fördelat så låter det ändå inte bra.
Det är synd att jag inte litar på mina egna tester men jag tycker dom avviker så mycket från det förväntade att man blir skeptisk.
Jag hade velat sett ett svep som började vid 1kHz, steg en aning till 5kHz (fc) och sjönk en aning till 10kHz.
Apropå det så kan systemet bara i princip leverera 20Hz för 20kHz är uppdelat på 100 steg och det blir egentligen en harmonisk serie modell
\(T_{sweep}\approx 50ms+\frac{1}{200Hz}*\sum_{n=1}^{100} \frac{1}{n}\)
50ms är alltså den första periodtiden för KFG ger 20Hz som första frekvens, nästa frekvens är sedan 200Hz och stegen är sedan i 200Hz, den harmoniska serien med 100 termer blir sedan runt 3 (verkar inte finans nåt analytiskt svar, endast tabellerat).
Minimum sveptid för alla 101 frekvenser är då ungefär 65ms (50+5*3).
Men observera att de diskreta sveptiderna då måste anpassas till vardera periodtid vilket inte göres så lätt, med samma diskreta sveptid för alla frekvenser blir i mitt fall minimum total sveptid 50ms*100=5s (om jag skall få med en hel period av 20Hz).
Viss skillnad.
Samtidigt ger detta att med min tidigare skåp-sveptid på säg 100ms som uppdelat på 100 diskreta svep (eller frekvenser) ger 1ms som max periodtid för första frekvensen, alltså sveps inget under 1kHz i min tidigare video, den börjar alltså på 1kHz (om man ser till hel periodtid).
MVH/Roger
PS
När det gäller videon jag pratar om ovan verkar det som om jag missade att trycka på REC

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.