Skivspelarbygge
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Skivspelarbygge
Lägg ifrån dig ritandet och din layout ett tag. Ta fram ett rutat papper och gör lite skissande på det. Låt det sedan gå en halv dag och fortsätt med layoutandet. Jag tror att de där två tre ledningarna på översidan är enkla att trolla bort.
Tips. Ledning från IC1 pinne 7, drar du ut mellan benen på ICn till C2 och trimpoten. Sedan kan du vrida poten så du slipper ledare mellan trånga passagerna vid den poten.
Tips. Ledning från IC1 pinne 7, drar du ut mellan benen på ICn till C2 och trimpoten. Sedan kan du vrida poten så du slipper ledare mellan trånga passagerna vid den poten.
Och ytterligare en grej som jag bestämt menar inte fungerar: vill man ha 90° fasvridning blir amplituden = 0.
Men man kan fasvrida -45° och +45° istället, behövs bara 2 RC-filter för det, ett som högpass och ett som lågpass.
Men man kan fasvrida -45° och +45° istället, behövs bara 2 RC-filter för det, ett som högpass och ett som lågpass.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag såg pga din anmärkning soundbrigade att två "blåa" ledningar var korsade just där, har nu routat om och får då tyvärr tre "byglingar", tack!
MVH/Roger
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Kan inget om OP-kopplingar, dock står det i min OP-bibel (Walter G. Jung "Audio IC OP-Amp Applications") att fasvridningen blir -90 grader med min koppling.Icecap skrev:Och ytterligare en grej som jag bestämt menar inte fungerar: vill man ha 90° fasvridning blir amplituden = 0.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har nu klämt in lite värden i min design.
Får det inte att funka så bra som jag hoppades, frekvensen börjar på typ 20Hz och jag tycker det är för högt med tanke på vad Icecap och MadModder har sagt.
Det är alltså (förmodligen) för hög minfrekvens för direktdrift men det är inte för hög frekvens för remdrift (fast då måste jag skala om allt och kommer nog sätta fasta högtoleranta motstånd istället för potarna).
Så allt lutar (tyvärr) åt remdrift.
MVH/Roger
PS
Eller om nån kan ge mig ett tips om hur jag kan nyttja kopplingen till att svepa från säg 1Hz till 40Hz.
Får det inte att funka så bra som jag hoppades, frekvensen börjar på typ 20Hz och jag tycker det är för högt med tanke på vad Icecap och MadModder har sagt.
Det är alltså (förmodligen) för hög minfrekvens för direktdrift men det är inte för hög frekvens för remdrift (fast då måste jag skala om allt och kommer nog sätta fasta högtoleranta motstånd istället för potarna).
Så allt lutar (tyvärr) åt remdrift.
MVH/Roger
PS
Eller om nån kan ge mig ett tips om hur jag kan nyttja kopplingen till att svepa från säg 1Hz till 40Hz.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag kom på det 
Det blir väldigt olinjärt men jag kan börja från 3Hz vilket får duga, eller?
MVH/Roger

Det blir väldigt olinjärt men jag kan börja från 3Hz vilket får duga, eller?
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag vet inte hur man ritar på bilder på paddan, annars kunde jag handgripligen visa dig hur man först och främst får bort två ledare från ovansidan. Iofs den ena har jag redan pekat på och om du försäkrr förstå vad jag menar, låt R2 gå rakt ner (verikalt) till R5 .... det gick ju inte riktigt som tänkt
.
Ett tips kan ju vara att rada upp de två kretsarna i linje efter varandra. Det brukar bli lättare att se hur man ska gå vidare sen.

Ett tips kan ju vara att rada upp de två kretsarna i linje efter varandra. Det brukar bli lättare att se hur man ska gå vidare sen.
Varför i göta petter skall du använda en stegmotor?
Varför inte använda en BLDC eller en vanlig DC-motor, bägge varianter ger bättre resultat än en stegmotor.
Varför inte använda en BLDC eller en vanlig DC-motor, bägge varianter ger bättre resultat än en stegmotor.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag är ledsen sounbrigade men jag tycker inte man kan göra mer åt det där, fast jag har kanske fel?soundbrigade skrev:Jag vet inte hur man ritar på bilder på paddan, annars kunde jag handgripligen visa dig hur man först och främst får bort två ledare från ovansidan. Iofs den ena har jag redan pekat på och om du försäkrr förstå vad jag menar, låt R2 gå rakt ner (verikalt) till R5 .... det gick ju inte riktigt som tänkt.

MVH/Roger
Nja en stegmotor är en variant av en BLDC-motor konstruerad specifikt för att kunna förflytta sig x antal grader åt gången, den är inte konstruerad för att kunna ge en jämn gång.rogerk8 skrev:En stegmotor är en BLDC per definition, det har ju du lärt mig
MVH/Roger
TomasL: Den kan användas för lugn gång - men det kräver en strömstyrning av lindningarna, något som inte heller finns i detta projekt.
Så du kan vara lugn, vi vet båda att nivån här är som en gammal resgrammofon med vev i sida. Men låt TS hållas, det är inte en fråga om att uppnå något funktionsdugligt men om att skapa något som roterar.
Vi är båda överens om att det finns så många fel och brister i konstruktionen att det gör ont att se på det - men då kan du glädja dig över att du inte ska lyssna eller se på skiten.
Så du kan vara lugn, vi vet båda att nivån här är som en gammal resgrammofon med vev i sida. Men låt TS hållas, det är inte en fråga om att uppnå något funktionsdugligt men om att skapa något som roterar.
Vi är båda överens om att det finns så många fel och brister i konstruktionen att det gör ont att se på det - men då kan du glädja dig över att du inte ska lyssna eller se på skiten.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Lägg undan drivningen någon dag och fundera på mekaniken, där kommer du att ha ett större, surare och hårdare äpple att bit i. Om du ska ha 100.00000% kontroll på drivverket får du inte har något wobbel eller gnissel från mekaniken. Det handlar inte om extreme hifi utan bara att skona skivor, plånbok och dina musiköron.
Du behöver inte bygga en sådan här, som bara kostar någon miljon, men tänk på vad man har haft i tankarna när man konstruerade den ....

Du behöver inte bygga en sådan här, som bara kostar någon miljon, men tänk på vad man har haft i tankarna när man konstruerade den ....

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Hej Icecap!Icecap skrev:Och ytterligare en grej som jag bestämt menar inte fungerar: vill man ha 90° fasvridning blir amplituden = 0.
Du har fått mig att tvivla på "min" koppling.
Det du säger om HP/LP låter riktigare.
Dock är som sagt kopplingen plankad från Walter G. Jung och där påstås det att nedre OP'n vrider fasen -90 grader.
Men när lilla jag räknar på det får jag det inte att stämma för vid en viss frekvens (w=wo) är fasen -45 grader på plus-ingången och en OP som jobbar linjärt har praktiskt taget noll skillnadsspänning mellan ingångarna, så då är fasen -45 grader på minusingången också och ut svänger det negativt vilket borde ge 45 grader totalt.
Jag har således börjat tvivla på kära Walter och kommer provbygga den här enkla kretsen på labbplatta.
Återkommer med resultat.
MVH/Roger
PS
Jag kommer testbygga med R=10k och C=100nF vilket ger 45 grader vid wo=1/(RC)=>fo=159Hz vilket är käckt att mäta på

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Bygg, mät, testa först. Funkar det så funkar det.
Jag i minna samlingar ett högtalarfilter med en fix fasvridning på nittio plus en variabel 0-90., för att säkerställa att två högtalarelement rör sig i fas.
Jag i minna samlingar ett högtalarfilter med en fix fasvridning på nittio plus en variabel 0-90., för att säkerställa att två högtalarelement rör sig i fas.