Daniels stora fräs //Några nya jobbilder

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Re: Daniels stora fräs //It's alive! Nu med film

Inlägg av thewho »

tecno:
Det stod att den var för stål mer vet jag inte (hittar inte mycket på google heller)

labmaster:
Stegmotorerna skickar ju ingen feedback till drivarna om positionen som t.ex ett servosystem skulle göra. Därför "flexar" ju motorn och om det blir för mycket tappar man såklart steg.
Jag har ju en 50mm planfräs men maskinen klarar bara 0.1mm djup och låg hastighet innan det börjar tjuta å vibrera :evil: de med nysvängda skär..
labmaster

Inlägg av labmaster »

Aha, när du säger det så minns jag. Kan det vara så att spindelhuset börjar självsvänga så det är därför det vibrerar och tjuter? Det kan ju i och för sig vara kulmutterfästet som orsakar vibrationer i fräsbordet som fortplantar sig. Då ha du lite moment 22 så att säga. I så fall får du leta en stor fräs där du kan tillverka nya mutterfästen.
thewho

Inlägg av thewho »

Har kommit lite grejer:
Bild
thewho

Inlägg av thewho »

Tankar om designen?
Bild
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om jag jämför bilden på spindeln och din CAD-ritning så ser det ut som om du planerar att svarva den nedre delen så att lagren kommer närmare änden. Om det är så tycker jag det är synd att du skall förstöra den fina spindeln du köpt för dyra pengar.
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Det tycker inte jag. Jag gjorde så och det har funkat ganska bra för mig. Är man bara noggrann i processen så och jag tycker det verkar vara fallet här :D

Men lite frågor: vad är det för gul distans mellan "nos"-lagerna? Som det ser ut nu kommer du dra inner-ringarna mot varandra och det kommer blir väldigt kritiskt så det blir rätt spänning där så du inte tar död på dina fina lager. Lägg sedan på det att det blir lite varmt och delarna är gjorda av olika material så har du en rätt trixig grej att fixa i praktiken. Mina lager la jag bara direkt mot varandra, men du kanske vill ha extra utrymme mellan lagerna för att få mer stabilitet eller?

Tätning mellan yttering och spindeln bör du nog tänka på. Mycekt skit som kommer vilja komma in och ställa till det. I alla fall ett spår eller en lite "ficka". Kanske tom kan lägga in lite trykluft som konstant blåser ut skit.

En strategi för att "lubrikera" dina lager (nu tänker jag att du har öppna lager och oljesmörjning men det kan ju vara helt fel). Tänker du på det nu från början blir det lättare än att göra det i efterhand och montera ner hela spindeln när den väl sitter på plats. Lägg i lite olja i den föreslagna tryckluften tex... (kanske inte så lätt som det låter vad vet jag)

Bara min 5 öre..
thewho

Inlägg av thewho »

Skulle kanske ha skrivit lite mer innan jag postade :P
Tanken är att använda en dimmsmörjare avsedd för tryckluftsmaskiner. Då hoppas jag att skiten inte ska komma in i lagren.

Distansen har jag där för att kunna spänna ihop lagren då jag köpte billiga lager som inte är slipade i par.
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

ok, men räcker det inte med ett shims som är typ 0.05 eller ngt i den stilen. då kan du dra ihop paketet rejält istället för att joxa med att dra muttrar mot varandra.

smörjningsmetoden är intressant och jag ser fram emot resultatet och hur det funkar. hade nog lagt in en ficka i alla fall, det är raka vägen in i kulorna nu (aldrig bra i ngt fall :D ). Men det funkar nog i alla fall.

en sak som är jag gjorde kass på min spindel, eller två saker faktiskt; jag var inte tillräckligt noga med remhjulet som sitter längst upp på splinesen". Har ett kast på det på ca 0.1 som orsakar ett jälva liv i min kuggrem. Osäker om splinesens yta är slipade mot lagerytan.
Andra grejjen var att jag inte har ngn mekanism för att byta verktyg. nu har jag en skiftnyckel som jag griper runt splinesen och en fast nyckel för dragbulten. Skulle ha fräst in ett spår i splinesen när jag höll på så man kunde få ngt vettigt grepp där. På sikt ska jag montera en luftcylinder men det kommer nog ta ett tag och tills dess kan det vara bra med en "vettig manuel lösning".

Dragbulten är oxå en grej att lägga lite energi på att få fin och rak och koncentrisk. Inte M-gänga i toppen på tormach-hylsan.

I övrigt tycker jag det ser fett grymt ut!! Det ska blir jäkligt spännande att se ditt resultat. Om det blir bra så är det faktiskt ett bra sätt att få en bra spindel till hyffsat pris.

Posta gärna bilder eller text om hur du tänkt dit gillverkningen av det hela.

P.-
thewho

Inlägg av thewho »

Kul med lite kommentarer :tumupp:
Ett tunt shims är säkert bättre, men jag vet inte hur jag skulle lyckas göra ett sånt och därför har jag tänkt göra en 5mm bricka ist.
Kommer inte ihåg om jag nämnde de i tråden, men jag har tänkt använda tormach's TTS system.
(Kommer lite funderingar senare här om hur man ska svarva hållarna på bästa sätt.)
Och sen använda tallriksfjädrar och en luftkolv för verktygsbyten.

Om det är av intresse så kan jag försöka ta lite fler bilder under byggets gång?
Var och köpte stålämnen till den just så nu behöver jag bara få tag i tallriksfjädrar till :humm:
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Vanligt aluminiumfolie går att använda som tunna shims. Det jag har hemma är ca 0.012mm tjockt. Man kan stacka ett gäng på varandra för att få lagom mycket. Svarva en liten stans och banka ut ngra lämpliga ringar.

Bilder är nog alla intresserade av :-)

TTS verkar funka rätt bra för många. Vet inte hur det står sig mot ISO30 när det verkligen kommer till kritan men för oss som inte har en produktionslina till Eriksson (eller motsvarande) så kan man nog nöjja sig med det.

De har lagt till ett spår i själva hållaren så att det ska blir lättare att bygga verktygsväxlare oxå, eller beställa deras (jättedyra).

fråga: ska du köra huset i stål eller alu?

P.-
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

hmm.. ser nu att du har lager med 35mm innnerdiam. då fattar jag det som att du ska "förlänga" den slipade ytan som redan finns på spindeln.
Indexera noga som bara in i .... då. Tänk på att ytan inte bara har ett centrum utan även en riktning, alltså, du ska förlänga en cylinder och luta den minsta lilla i svarven så kommer du svarva en kon. Inget problem bara du håller koll på vad du gör.

P.-
H.O

Inlägg av H.O »

Det finns väldigt tunn bladmässing att köpa, bara att klippa ut en ring med vanlig sax. I brist på det kan du ju prova med aluminiumfolie, frågan är hur mycket den deformeras när man spänner lagrena.

Vet att jag nämnt det innan men det kan varit i någon annans spindeltråd, i alla fall - jag köpte mina tallriksfjädrar hos Lesjöfors. De har en del att välja på...

EDIT: funkstar var före med alu-folien
thewho

Inlägg av thewho »

Jag köpte faktiskt en bt30 er11chuck för att få lite inspiration och den är nog mycket bättre än tts systemet. Dock är ju tts bra mycket billigare.
Jag tänkte använda 35mm lager först, men jag ångrade mig sen och köpte 40mm ist.
Huset blir av stål.
Är det inte knepigt att få det bra med folie, jag kan ju bara testa mig fram hur många lager det måst vara.

Va jobbigt de är att skriva på telefon..
methuso

Inlägg av methuso »

Kanske en bit Colaburk funkar som alu shims ?? om inte fårdu testa Fanta ;)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag vill minnas att det finns färdiga härdade stålshimms att köpa.
Skriv svar