X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...
Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver lite tips, Nu en liten f
Vad kostar det att bygga ett bättre nätaggregat till din fräs?
En kraftig kondensator. Allt annat har jag liggande.
Jag kollade upp de switchar jag tänkt ha som ändlägesbrytare, och givetvis uppstod behovet av ännu ett verktyg, en M2-gängtapp. Inga av de lättillgängliga butikerna i Västerås har såna förstås. Jag ska göra en noggrann inventering i tapplådan, men ananrs får det väl bli att beställa nånstans ifrån. Eller så löser jag det med lim eller att jag monterar brytarna på något mjukare som trä-/plåtskruv klarar av.
Det som ligger kostar också pengar. Gör en kalkyl och är den mer än 350 kronor så får du ett bättre och billigare nätaggregat till din fräs på ebay från Kina än om du bygger ett själv.
Förstår inte riktigt vad som kostar med de gratisgrejer jag har liggande, mer än att de just nu tar onödig plats. Sen ett nätagg på minst 48V 600W eller däromkring för 350kr inkl frakt vill jag gärna se. Det kanske finns numer, men tidigare när jag kollat var det betydligt dyrare.
Jag har både en stor ringkärna och en UPS-Trafo som bör fixa biffen.
Jag har både en stor ringkärna och en UPS-Trafo som bör fixa biffen.
Jag förstår, men här finner du en förklaring så god som någon. Sälj din ringkärnetrafo för samma pris, eller mera, som du kan köpa ett färdigt switchat nätaggregat på ebay från Kina.
Igår började jag såga upp de skenor som jag fått av POS att bygga bordet av. Det blev en ytterst hälsofarlig och instabil installation av cirkelsågen, vilket ledde till blandade resultat. Man skulle ha haft en bordssåg...
Tror jag ska testa med skivfräs och ett antal omtag i Julafräsen istället, går långsammare men lär bli bättre.
Tror jag ska testa med skivfräs och ett antal omtag i Julafräsen istället, går långsammare men lär bli bättre.
Idag köpte jag fyra kondensatorer till nätaggregatsbygget. I kväll har jag även fortsatt med att bygga på den första inkarnationen av bord. Det blir en hybrid av två gåvor från forummedlemmar. När maskinen är uppe och snurrar blir det nog ett annat bord så småningom.
Efter i kväll är det tre eller fyra skenor kvar att borra upp, det är svårt att få det exakt när man inte kan borra allt i en uppspänning, i mångt och mycket hade det kanske blivit lika bra för hand. Så här såg i alla fall bordet ut för en halvtimme sen eller så: Och just det, det gick inte att spänna upp och köra med skivfräsen så det blev fortsatt halvfarlig sågning. Om jag bara kunde borra det där hålet i bordsskivan så att Jula-fräsen kunde gå ner i botten så hade det nog funkat.
Efter i kväll är det tre eller fyra skenor kvar att borra upp, det är svårt att få det exakt när man inte kan borra allt i en uppspänning, i mångt och mycket hade det kanske blivit lika bra för hand. Så här såg i alla fall bordet ut för en halvtimme sen eller så: Och just det, det gick inte att spänna upp och köra med skivfräsen så det blev fortsatt halvfarlig sågning. Om jag bara kunde borra det där hålet i bordsskivan så att Jula-fräsen kunde gå ner i botten så hade det nog funkat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det blir en bra början, du kan ju alltid bygga vidare på bordet senare och göra det helt i alu så det tål kylvätska.
Ett litet steg till, nu sitter bordet på plats. Gjorde enklast möjliga, får sätta offerplatta och planfräsa, alternativt planfräsa överdelen på T-spåren.
EDIT: Och nu ligger visst kondensatorerna på OKQ8, så de hämtas upp idag också.
EDIT: Och nu ligger visst kondensatorerna på OKQ8, så de hämtas upp idag också.

Säljaren har glömt att packa två av kondensatorerna... Jaja, ska väl inte bli något problem mer än väntetiden på de sista två hoppas jag. Jag var riktigt sugen på att bygga ihop det denna vecka. Mätte trafon idag, 43VAC i tomgång. Kan bli lite högt för Z-drivaren, men då får jag köra med separat matning till den drivaren.
Re: X-IL ska bygga ny fräs, Första bordet på plats.
Hållit på med nätagget ikväll, fått tag på säljaren av kondensatorer som givetvis skickar de två sista med. Tanken är att det blir som på bilden nedan plus två kondensatorer till i de andra hörnen, sen tror jag att jag sätter likriktarbryggan på en kylsfläns som sticker ut genom ena plexiglassidan(om den behövs kylas, men känns säkrast). I hörnen blir det endera alulist eller trälist, men lutar åt aluminium. Lock blir endera en till bakelitskiva (tunnare) eller plexi även där. Nätkabel och och anslutningar för utspänningen placeras antagligen undertill.
Fråga mig inte varför jag lägger så mycket jobb på att få det "snyggt" (jo jag tycker nog faktiskt det blir rätt snyggt), det kommer ju knappast att stå framme i vardagsrummet. Funderar på en liten glimlampa eller nåt som indikation på att det är på. Måste fundera ut hur jag ska sammanbinda kondensatorbanken också.
Så kom igen nu, idiotförklara mig!
Fråga mig inte varför jag lägger så mycket jobb på att få det "snyggt" (jo jag tycker nog faktiskt det blir rätt snyggt), det kommer ju knappast att stå framme i vardagsrummet. Funderar på en liten glimlampa eller nåt som indikation på att det är på. Måste fundera ut hur jag ska sammanbinda kondensatorbanken också.
Så kom igen nu, idiotförklara mig!
- Klas-Kenny
Vad spelar det för roll om det ska stå i vardagsrummet eller ej? Klart man ska göra grejerna snygga! 
Måste fundera ut hur jag ska sammanbinda kondensatorbanken också.
Det snyggaste torde vara om du gör någonting sånt här: Ordentligt med kabelskor på alla kablar osv. givetvis.

Måste fundera ut hur jag ska sammanbinda kondensatorbanken också.
Det snyggaste torde vara om du gör någonting sånt här: Ordentligt med kabelskor på alla kablar osv. givetvis.

Jo jag tänker mig något i den stilen också. Funderar dock på att använda kopparbleck istället för kabel, men har inte bestämt mig. Enklast är ju kabel med ringskor förstås.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Klart du ska ha kopparbleck och ett genomskinligt lock på det hela.