Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av hubben »

Ah, du tänkte så, men då måste man bygga en led i den riktning där farkosten behöver vara styv så det kommer ju att göra den mindre hållbar..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Är det inte bättre att fälla den åt andra hållet?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du menar nedåt istället för uppåt, kan funka. Men om man monterar armarna med M5-M6 skruv i yttre leden och inre fästet av farkosten borde inte krafterna lyckas knäcka skruvarna ändå. Men det vill ju till att både armarna och bottenplattan är gjord i aluminium eller annat starkt material så att inte själva fästet spricker istället för att skruvarna går av... :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man kanske kan ha någon typ av stag som tar den större delen av kraften från gångjärnet. Så får man lossa staget vid transport.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag hittade denna sammanställning av UAV system:
http://multicopter.org/wiki/Multicopter_Table

Det man ska titta efter är Compass och Hexa/Octo funktionen + "går den att bygga alls för en amatör"?

"paparazzi" är ju extremt brutal men 150´000 rader kod, "extra allt" och färdiga funktioner för att sikta med kameran. Frågan är om den "går att bygga alls" för en amatör. Det är nästa lite för komplicerad.

http://paparazzi.enac.fr/wiki/Booz
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

att "nicka" och "luta" det kan vara eller kan inte vara önskvärt att ha med det på filmen.

Borde det inte räcka att helt eneklt gyro stabilisera kameran?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Javisst, på något bra sätt.

Det kan ju vara bra att bryta sönder gångjärnet, man kan ha tex en blompinne som axel och offra den vid en krasch. Eller några hårda gummisnoddar så att den kan ta upp energin utan att gå sönder så mycket.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

PeterH skrev:Du menar nedåt istället för uppåt, kan funka.

förutom det självklara med lyftkratftens riktning så får du också fördelen av att basen på armarna hamnar innåt i stället för propellrarna som krockar när man fäller ihop den.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det skulle även vara intressant med en version för 13,5" propellrar. Nästan alla som finns att köpa är för =< 10" vilket med 50% pådrag blir ca 3-4kg.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

netrunner skrev: - Ska man svänga på kameran så behöver man även ha landningsställ som går att fälla upp, annars får man bara en extrem närbild på landningsstället.
Man skulle även kunna tänka sig en variant där kamerastativet är huvudkroppen med batteri och landningställ och i princip bara bommarna med motorer och diverse sensorer sitter ovanpå på en styrd led. Typ en helikopter fast med en lustig huvudpropeller.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det där är ju en jobbig grej.

På en trikopter kan du montera kameran så att du inte har några motorer med i bild. Å andra sidan är den mindre stabil än en okta. Den har ingen redundans vid motor - / ESC-bortfall. Måste har kraftigare motorer osv...

På en oktakopter så får man garanterat en motor med i bild men å andra sidan är den mer stabil.

På en oktakopter så kan man ju sätta kameran en bit under motorerna så att man får dom ur bild men då blir också den dyra kameran som blir "stötfångare" vid en krasch. Kanske kan man packa på den massor av liggunderlag.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Eller så skippar man kraschandet och flyger istället? ;-)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Fel kan ju naturligtvis alltid ske. Därför baserar jag mitt framtida bygge på en octa, fast bara med fyra armar. Istället för åtta armar tänker jag använda mig av fyra, men med en "dubbelmotor" på varje. D.v.s. en prop "uppåt" och en "nedåt". De fyra "övre" drivs av ett eget system, de fyra "undre" av ett annat. Dubbelmotorer finns redan att köpa. Naturligtvis ska den kunna flyga med enbart fyra aktiva motorer, men det ska dessutom gå bra att flyga med t.ex. fyra aktiva "övre" motorer, och bara två fungerande "undre" motorer.

Ska man hänga en kamera värd typ 20kkr eller mer så har man liksom ingen lust att krascha på grund av en liten radiostörning eller något/några trasiga fartreglage.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Coolt, länk till dubbelmotorer eller projekt där man kan se bilder?

Man lär sig nåt nytt på EF varje dag!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Typ denna (plockade bara första bästa "contra" så bry dig inte så mycket om effekt och sånt, tog bara första bästa jag hittade på sökning).

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6565

Tanken är såklart att varje "fyrpar" ska klara vikten" så även om hela ena styrsystemet dör så fortsätter den flyga.
Skriv svar