Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av tecno »

PerE skrev:Jag är stolt över dig Bengt :wink:
Ett litet tips, om man inte har Loctite så är det bra att säkra sådana skruvar med lite av frugans nagellack på gängorna.
//Per

Tack Per, den värmde från en gammal kamera mech.
Skippade både och så jag får chansen att göra om det :D
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

X-IL skrev:
tecno skrev:Plockat isär en Canon Zoom 17-85 där zoomen fastnat, nästan i molekyler så hittar jag en skruv som lossnat. Bara att dra åt de 3 skruvarna i zoom paketet och plocka ihop igen.

Nu är den min :tumupp:
Oj, nåt sånt skulle jag aldrig klara, darrhänt är bara förnamnet. Men en generell fråga, när man gör såna jobb, arbetar man i nån form av renkammare med övertryck då? För att slippa få in damm och partiklar i optiken?
Bara man har verktygen och hyfsat rent så går det bra.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Min mus gav upp idag, efter många års trogen tjänst. Vänsterknappen började krångla och funkade intermittent. Så jag bytte plats på brytarna för vänsterklick och scrollklick. Nu bråkar ju scrollklicken istället, men det tycker jag är lättare att leva med. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har aldrig riktigt tyckt om scroll klick.. Har möss med fler extra knappar istället. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har en mus med flera knappar och funderar på att skriva en no-op.exe att lägga in som "kommando" på extraknapparna. Microsoft i sin "oj vad bra mus vi har tillverkat"-iver verkar inte kunna föreställa sig att man INTE vill göra något alls med de extra sidoknapparna. Nu har jag dem pekade på en icke-existerande exe-fil så att det blir ett felmeddelande istället för att nåt mer oönskat händer ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har liknande problem med min mus på jobbet i linux, fast där har den mappat muppknappen jag har precis vid min tumme till högerklick eller nåt, fasligt irriterande, fast nu har jag iofs lärt mej hålla musen på annat sätt så jag sällan kommer åt den, men ett tag övervägde jag att öppna den och koppla ur knapphelvetena rent mekaniskt :)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

MiaM skrev:Jag har en mus med flera knappar och funderar på att skriva en no-op.exe att lägga in som "kommando" på extraknapparna. Microsoft i sin "oj vad bra mus vi har tillverkat"-iver verkar inte kunna föreställa sig att man INTE vill göra något alls med de extra sidoknapparna. Nu har jag dem pekade på en icke-existerande exe-fil så att det blir ett felmeddelande istället för att nåt mer oönskat händer ;)
Skriv ett program som skickar ett mail till MS support om problemet varje gång du råkar trycka på knappen :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Idag reparerade jag glödtrådsvakten i SAABen, för andra gången. Den är utsatt för vibrationer och lite värme, lödningarna vibrerar av så att det blir hårfina frakturer. Bara att dutta dit med lödpennan på varje anslutning mot flatstiften från kortet inuti det orangea huset. Det svåraste momentet är att få av plasthuset utan att bryta sönder det helt. Nästa gång den vibrerar av så fyller jag med smältlim eller silikon runt lödningarna.

Nästa reparation på den bilen blir packboxen bakom remskivan, sen måste ryckig gång felsökas(det är inte tändkassetten i alla fall).
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

ja dessa ständiga bilreparation, själv så bytte jag båda hjullagerna fram på firmans gamla Renault kangoo. Då är de bara bakre motorfäste, drivknutsdamask klämman är väck hände på väg till besiktningen kladdigt :doh: centrallåset trasigt på alla lastdörrar! Sen så behöver den lite service på motorn, olja filter och kamrem.. Usch dessa franska bilar håller usel kvalle, känns som att de mesta är trasigt eller på väg att gå sönder och har bara gått 10 000mil. Redan inne på ett kopplingsbyte!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag vill minnas att kangoo toppar bilprovningens lista över flest antal fel vid första besiktningen :)
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Reparerat är det men jag vet inte om jag lyckats förrän jag slutmonterat. Åtog mig att försöka reparera en Fujitsu Siemens Amilo (se bilder här, inte mina dock http://opdenacker.org/laptops/amilo_m_8 ... hotos.html ) med dålig kontakt för nätsladden. Fick dissekera i stort sett hela datorn för att kunna lossa moderkortet (puh). Mycket riktigt var lödningen dålig så jag bättrade på den och skruvade tillbaka det jag kunde. Ett snabbt test visade att strömförsörjningen blev stabil och nu måste jag bara fixa ny kylpasta till processorn. Sedan får jag se om operationen blivit lyckad.

Edit: Tager chansen att editera lite här. Tager tacksamt emot tips på var jag kan hitta det lilla batteriet som (med sladd) kopplas in på moderkortet. Tänkte vara smart att byta det när datorn ändå är öppen. Det verkar dock vara mycket svårt, för att inte säga omöjligt att få tag på detta batteri. Det står ingenting på batteri paketet om storleken men någon kanske vet vilket batteri som passar till en Fujitsu Siemens Amilo (Lifebook C series). Ca 2 cm i diameter är det i vart fall och ska kopplas in med en liten kontakt i änden av en sladd. Har tittat på Teknikmagasinet, Kjell & company, Clas Ohlson samt en lokal datorbutik utan resultat. Började titta på Conrad men mitt internet verkar extremt segt ikväll så det gick inget vidare. Mitt hopp står nu till er här på forumet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Försökte repa upp min server som kraschade pga åska men nätagget var dött så jag flyttade från andra datorn som också skadats men tyvärr hjälpte inte det heller trots att jag ävlades och lödde över den där extra fyrpolskabeln. Köpte hela skiten nytt (atom+SSD osv) så nu saknar den bara sista handpåläggningen (operativet) som jag tyvärr inte hann med innan jobb. :doh:

Aja sista "lagningen" blev att avlöda den fyrpolskabeln till ännu en servers nätagg så DEN fungerade :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Senaste reparationen är mina glasögon.
Efter ett islag av huvet i nåt hårt, så böjde sig fästet på vänster sida där man skruvar ihop bågen runt glaset för sista gången. PJONG sa det så flög glaset ur. Undre fästet sitter som berget, så skalmen sitter kvar. Drar åt skruven ordentligt, tvättar rent kanterna runt glaset, samt bågens insida där glaset går emot. Penslar ut superlim på insidan av den övre delen och pressar dit glaset. Håller i press och väntar några minuter för säkerhets skull. Penslar sen ut superlim inne i den undre delen och pressar ihop allt vad jag orkar, och håller så en bra stund. Ajajaj...
Efter det har jag på mer superlim så det sugs in i alla håligheter, och väntar på att alla ångor ska bege sig iväg.
Lagningen syns inte, och det sitter stabilare än högersidan! :D
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

discomike skrev:?
Lite kewlt med optisk ...Jag köpte ett par Pioneer skivspelarmotorer i slutet på 80'talet från Conrad eller nått liknande...Och dom krävde en skivtalrik på mints 3 kilo för att funka...:-)
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Fixade pappas gamla flipperspel idag som stått utan ström i många år.

Det jag fick göra var att byta ut backup batteriet som var kasst och programmera om hela spelet.
IMAG0012.jpg
IMAG0013.jpg
IMAG0014.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar