Dina mini-projekt!
- Electricguy
Re: Dina mini-projekt!
Sådär.. pillade ihop ett par labbsladdar till ATX nätagget jag moddade. Den med svart kontakt är 12V och den med vit kontakt är 5V

Jag har ett bilnyckel kvitto på lite över 2200Kr
Och då fanns en nyckel att kopiera koden på. Helt utan nycklar så blir det ca 3-5 ggr dyrare. I detta läge skrotas många fungerande bilar.

Electricguy: Smidigt med ATX chassie kontakter, inte massa hängande sladdar. En annan får nöja sig med PCAT agg och hängande sladdar. Bananhonor vilken lyx. De ATX jag har är med sladdar, och sparas till datorer.
Till en av mina bilar fick jag bara med en fjärr (är två från början) och märkesverkstaden ville ha 1200:- för en ny fjärr, och en timmas arbete för att "programmera den", lyckligtvis så finns instruktioner på nätet hur man tar bort och lägger till nya fjärrbrickor, och jag hittade en i fint skick på ebay för 120:- plus 60:- i frakt, 180:- är inte gratis, men betydligt mer värt pengarna än 1200:-1802 skrev:Jag har ett bilnyckel kvitto på lite över 2200KrOch då fanns en nyckel att kopiera koden på. Helt utan nycklar så blir det ca 3-5 ggr dyrare. I detta läge skrotas många fungerande bilar.

..Nu ska jag bara komma mej för att riva ner mittkonsolen så man kommer åt larmlådan som man behöver fysisk access till för att kunna lägga till en fjärr..
- Electricguy
Har nu även bytt ut den fula pluggen på nätagget till en liten vippbrytare.. så jag bara kan slå om den för att starta nätagget igen. Och slippa dra ur pluggen varje gång.
- Electricguy
Inte så mycket av ett projekt... (än) Men ett test iaf. En Arduino som kör Tiny BASIC mot en serie-teminal
Electricguy: Skicka siffrorna till en utport med LED. Och bygg en ljusmikrofon.....
- Electricguy
njae. Det är rätt så tråkigt att lyssna på seriedata..
Har dock funderat på att koppla en R2R ladder DAC till LPT porten och skicka .TXT filer till porten i DOS. Skulle vara kul om man kunde göra musik på det viset. Det förutsätter ju dock att man i något läge kan få ut tystnad..

- Electricguy
Just fan ja! Måste faktiskt ta och testa någon dag..
Har redan DAC liggande så..

Testa en bit DAC, LED och ljusmikrofon. Några enkla tinybasic loopar ger kul 8 bitars (C64 atari mfl) ljud.
- Electricguy
Njae 1 bit räcker inte långt.. Vill man ha 8-bits ljud så får man ta och använda en 8-bit DAC.. Som jag ändå har liggande. Och varför gå omvägen med optisk koppling när man kan koppla förstärkaren rakt till DACen?
Antar att det är "PWM musik" man får av 1802s förslag. Vilket iofs är 1-bits musik 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
1 bit räcker faktiskt väldigt långt bara man har tillräckligt hög frekvens.
Using the Arduino to send audio via pulse width modulation - YouTube Hans datalista för ljudet ser löjligt liten ut. Med laser kan man sända långt Hallway Test of Arduino PWM Laser Transmitter - YouTube och jag tror det är lättare att träffa en solcell, än en foto diod/transistor. Att sen solcellen kan kopplas direkt till lågnivå är också ett plus.
Seriell data kan vara kul att höra Super Mario Bros - RS232 & ATmega8 - YouTube bara det är rätt data.
I mina tester har jag inte PWM så lätt proggat som arduino, bara en ut pinne. I basic tar det nog för lång tid att omvandla 8 bitar till PWM. Men en data lista skall nog gå. Typ 8 ggr så lång som i översta filmen....
Seriell data kan vara kul att höra Super Mario Bros - RS232 & ATmega8 - YouTube bara det är rätt data.
I mina tester har jag inte PWM så lätt proggat som arduino, bara en ut pinne. I basic tar det nog för lång tid att omvandla 8 bitar till PWM. Men en data lista skall nog gå. Typ 8 ggr så lång som i översta filmen....