Och det heter ?det finns ett program i ubuntu som gör startbara USB-minnen från iso-filer
Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER
Testar att bränna igen här nu då på min Linux Laptop o se vad som händer.. lär väl absolut inte göra nån skillnad antar jag, ja jag bränner på en DVD skiva...
Jag laddade ner ett program till datorn jag håller på med där jag nyligen installerade Linux och kunde öppna iso filen.. men kunde absolut inte installera från mapparna som var där.. så.. vette fan hur man ska göra med dom där grejerna.. märks att det absolut är 7år sen man höll på med sånt här.. kan inte ett skit.
- frownlayer
Fick till att boota med DVD nu.. Ubuntu 10.04LTS säger den att det är jag håller på installera.. det kan väl inte stämma riktigt eftersom det är LinuxCNC jag vill ha.. ? ehhh
- frownlayer
troligtvis så är det det som grund. bara att de har gjort om allt så det ska passa bättre till programmet.
Kan meddela att jag installerat det som var på länken och gjorde en delad installation så jag har Ubuntu 14.04 på den ena och denna på den andra, har massa olika CNC program här så detta känns rätt nu iaf, det är bra, detta inlägget är gjort från denna datorn åxå..
Nu är frågan hur jag kommer vidare ???
Nu är frågan hur jag kommer vidare ???
Känns som jag ska välja Sherline 3axis_mm
????
????
SKulle vara jätte bra med nån form av enkel guide eller nått för att komma igång med detta.. har fått igång CNC programmet nu iaf..
Gluttade lite i Instruktionsboken för LinuxCNC åxå.. 208 sidor... trögt
Gluttade lite i Instruktionsboken för LinuxCNC åxå.. 208 sidor... trögt
Det verkar som det bara är Y axeln som går att köra bakåt, hmm.. ja jag vet inte om eller hur det ska funka men det är på piltangent bakåt som Y funkar, går inte köra åt nått annat håll.
Borde väl ta o läsa nånting nånstans, hade inte tänkt läsa hela manualen direkt, blir bara mos i skallen på mig då..
Nån form av tangentkalibering kanske, har kollat inställningarna men hittade inget matnyttigt direkt..
Borde väl ta o läsa nånting nånstans, hade inte tänkt läsa hela manualen direkt, blir bara mos i skallen på mig då..
Nån form av tangentkalibering kanske, har kollat inställningarna men hittade inget matnyttigt direkt..
Hittade i programmet nu var man kan köra maskinen genom att välja axel och sen trycka på plus eller minus i programmet där, men den går faktskt endå bara på Y axeln och endast bakåt.. hmm.. 

Nånting som inte stämmer i VFD:n... måste dra ur strömsladden för att få tyst på fanskapet, när sladden är i men strömbrytaren är av så går inte maskinen köra, ja den går ju bara köra på Y axel och bakåt, sätter jag knappen på 1 alltså på så går den köra på Y åxå endast bakåt... trycker jag av den igen så lyser displayen och fläkten går för fullt, det är väl inte riktigt som det ska vara antar jag...
Trycker jag på piltangenterna så är den stendöd förutom Y bakåt, dock så klickar det lite lite när jag trycker på dom andra, inte mer än så..
Börjar ana oråd, har inte accepterat att jag fått den ännu eftersom funkar den inte så tänker jag öppna en disput..
Trycker jag på piltangenterna så är den stendöd förutom Y bakåt, dock så klickar det lite lite när jag trycker på dom andra, inte mer än så..
Börjar ana oråd, har inte accepterat att jag fått den ännu eftersom funkar den inte så tänker jag öppna en disput..
Men snälla du, vilka pinnar är kopplade till vilken axel i den konfiguration du valt? Hur är det med pulslängder och polariteter osv. VFD:n står och surrar när man brutit strömmen, tills kondensatorena är tömda.
Du kan inte bara hoppas på PnP, då skulle du köpt en helt annan maskin.
Du kan inte bara hoppas på PnP, då skulle du köpt en helt annan maskin.
Nej den står inte o surrar fast man brutit strömmen, av och på knappen var av när jag satte i sladden och då gick allt igång, det enda jag kan se skillnad på av o på knapp är att när knappen är av så går det inte att köra maskinen..
Nä precis, saker som är självklara för en som kan är absolut inte självklart för mig som kan varken Linux eller hur man synkar programmet med CNC maskinen.
Har absolut ingen som helst aning om hur man kollar vilka pinnar som är till vad....letade i programmet efter nått där man kunde göra lite sånna inställningar men hittade inget matnyttigt...
Nä precis, saker som är självklara för en som kan är absolut inte självklart för mig som kan varken Linux eller hur man synkar programmet med CNC maskinen.
Har absolut ingen som helst aning om hur man kollar vilka pinnar som är till vad....letade i programmet efter nått där man kunde göra lite sånna inställningar men hittade inget matnyttigt...