Jag kikade så sent som igår på bilderna från det nya, det ser ju riktigt bra ut!MattisLind skrev:Jag ska faktiskt åka ut idag och bygga 10 löpmeter väggfasta bord och hyllor i den nya 80 m2 stora utställningslokalen på 1 trappa... Så det blir bättre sakta men säkert.pbgp skrev:Men något verkligt museum blir det ju inte för det även om Mattis kommer nära.
PDP-8a renovering
Re: PDP-8a renovering
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
sodjan: det där bakplanet vill man inte komma i närheten av med något som kan fastna i virtrådarna ...
... men snyggt är det hur som helst. Undrar vad yielden var vid tillverkningen? Virades de med maskin eller för hand? Jag gissar på det senare
... men snyggt är det hur som helst. Undrar vad yielden var vid tillverkningen? Virades de med maskin eller för hand? Jag gissar på det senare

Enligt soemtron.org som det länkades till tidigare så var det automatiskt:
Relaterat läsning är den här sidan skriven av en ingenjör som byggde PDP-7:or och PDP-9:or
https://web.archive.org/web/20131206122 ... /pdp-9.htm
Men jag vetefan om jag tror på det. Wikipedia säger bara att det var den första wire-wrappade datorn.The PDP-7 computer was the first DEC machine to use automatic wire wrapping for production using programs developed on a PDP-4.
Relaterat läsning är den här sidan skriven av en ingenjör som byggde PDP-7:or och PDP-9:or
https://web.archive.org/web/20131206122 ... /pdp-9.htm
Vad hände med de IBM-360 som fanns i Sverige?
Finns det någon bevarad?
Var dessa kraftfullare än PDP-7?
Finns det någon bevarad?
- Nu blev jag lite förvirrad, menade du att vidarebefordra någon kontaktuppgift eller bild?
Klart att jag inte skickar bild, jag vill ju inte skrämmas ...
Tja, precis åter från en veckas bra kurs i utriket, därav tystnaden ...
Personen i fråga har fått kontaktuppgifterna som mailades, en "visning" av Era projekt och "min välsignelse" avs. hur vettigt forumet är enligt min mening.
Hoppas innerligt att det blir napp!!
M.v.h DanG
Klart att jag inte skickar bild, jag vill ju inte skrämmas ...

Tja, precis åter från en veckas bra kurs i utriket, därav tystnaden ...
Personen i fråga har fått kontaktuppgifterna som mailades, en "visning" av Era projekt och "min välsignelse" avs. hur vettigt forumet är enligt min mening.
Hoppas innerligt att det blir napp!!
M.v.h DanG
- anders_bzn
- Kontakt:
- anders_bzn
- Kontakt:
Nu tillbaka till ämnet för en kort stund. Sist så stannande datorn och under felsökningen brann en säkring upp. Nu bytte jag säkringen och hoppades att maskinen skulle starta igen, men det gjorde den så klart inte. Efter lite tanke så insåg jag att det berodde på de glappande IC-kretsarna igen och insåg att det var dags att ta tag i problemet en gång för alla. Socklarna behövde bytas. Någon som jag hade hoppats slippa. Under tiden som maskinen startade och gick en stund körde jag disklesskontrollertestet igen och det stannade direkt.
Datorn sedd bakifrån, med regukatorerna borta. De tre kretsarna uppe till vänster sitter socklade, den högra av dem glappade ordentligt.

Först trodde jag att jag skulle komma åt kortet bakifrån, men det gick ju inte. Trafon satt i vägen så jag började lossa den men insåg att det inte gick utan att skruva ut bakplanet först. Så här ser datorn ut när man tömt den på allt utom trafon.

Bakplanet på bänken, två kort med en plåtbit i mellan. Massa sladdar som gjorde det svår att vika isär korten för att löda.

Från framsidan där man stoppar i alla logik korten.

Kretsarna i socklarna som skulle bytas.

Nya fina socklar med svarvade ben.

Bakplanet tillbaks i maskinen, alla sladdar är snyggt uppmärkta med nummer så det var lätt att få ihop det igen.

Satte i regulatorerna lite utan omgivande mekanik för att de att det fungerade. Mätte alla spänningar och "power good". Allt såg bra ut och verkade stabilt.

Så jag skruvade tillbaks alla plåtbitar, även plåten längst bak (bakplåten?) som jag hittade i museet häromsistens, den har aldrig varit monterad innan (under renoveringens gång).

Sen stoppade jag i CPU, Option 1&2, 32k minne och diskkontrollern. Laddade ner diskkontrollertestet igen och det fungerade inte alls. Funderar på varför, testet gick ju igång innan allt strul. Funderar på om den gick sönder när nätdelen ballade ur. Nu fungerar den på samma sätt som när jag felsökte den första gången. Då gick den sönder efter att power-good signalen hoppade upp och ner. Om den nu var trasig, eller om något annat är fel.
Testet beter likadant oavsett om kontrollern sitter i bakplanet eller om den ligger på bänken jämte.
Fortsätting följer, nu borde maskinen vara stabilare än förut.
Datorn sedd bakifrån, med regukatorerna borta. De tre kretsarna uppe till vänster sitter socklade, den högra av dem glappade ordentligt.
Först trodde jag att jag skulle komma åt kortet bakifrån, men det gick ju inte. Trafon satt i vägen så jag började lossa den men insåg att det inte gick utan att skruva ut bakplanet först. Så här ser datorn ut när man tömt den på allt utom trafon.
Bakplanet på bänken, två kort med en plåtbit i mellan. Massa sladdar som gjorde det svår att vika isär korten för att löda.
Från framsidan där man stoppar i alla logik korten.
Kretsarna i socklarna som skulle bytas.
Nya fina socklar med svarvade ben.
Bakplanet tillbaks i maskinen, alla sladdar är snyggt uppmärkta med nummer så det var lätt att få ihop det igen.
Satte i regulatorerna lite utan omgivande mekanik för att de att det fungerade. Mätte alla spänningar och "power good". Allt såg bra ut och verkade stabilt.
Så jag skruvade tillbaks alla plåtbitar, även plåten längst bak (bakplåten?) som jag hittade i museet häromsistens, den har aldrig varit monterad innan (under renoveringens gång).
Sen stoppade jag i CPU, Option 1&2, 32k minne och diskkontrollern. Laddade ner diskkontrollertestet igen och det fungerade inte alls. Funderar på varför, testet gick ju igång innan allt strul. Funderar på om den gick sönder när nätdelen ballade ur. Nu fungerar den på samma sätt som när jag felsökte den första gången. Då gick den sönder efter att power-good signalen hoppade upp och ner. Om den nu var trasig, eller om något annat är fel.
Testet beter likadant oavsett om kontrollern sitter i bakplanet eller om den ligger på bänken jämte.
Fortsätting följer, nu borde maskinen vara stabilare än förut.
"alla sladdar är snyggt uppmärkta med nummer så det var lätt att få ihop det igen."
Vad använder du för något att märka med?
Jag har kört med Dymo-remsor, men aldrig fått till det så där snyggt.
Vad använder du för något att märka med?
Jag har kört med Dymo-remsor, men aldrig fått till det så där snyggt.
Intressant! Så kallat "dåliga" IC-socklar håller alltså bara 30 men inte 40 år ifall de förvaras lite omilt. Folk säger att de ska vara så rackarns usla, jag är ännu mindre övertygad om att de har rätt.
Synd att det fortfarande strular

Hur är det grabbar, har ni bokat in någon mobilkran?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ha
så levereras en riktig dator.
Jag ska se om jag kan få tillåtelse att lägga ut bilder från när LINC-8:an levererades till Uppsala Universitet

Jag ska se om jag kan få tillåtelse att lägga ut bilder från när LINC-8:an levererades till Uppsala Universitet
- anders_bzn
- Kontakt:
Det kan ha varit vatten/fukt med i bilden här. Jag har aldrig någonsin tidigare behövt byta en IC-sockel. På kortet satt en fjärde där man ansluter den lilla frontpanel som innehåller bland annat power brytaren och boot knappen. Den hade faktiskt guldplätterade kontakt ytor. Den såg fräsch ut, men eftersom det var några timmars jobb att plocka isär allt bytte jag den ändå.MiaM skrev:Intressant! Så kallat "dåliga" IC-socklar håller alltså bara 30 men inte 40 år ifall de förvaras lite omilt. Folk säger att de ska vara så rackarns usla, jag är ännu mindre övertygad om att de har rätt.![]()
På fronten sitter det en brytare innanför panelen som bestämmer om datorn ska styra eller låta sig styras när man ska starta den. Jag insåg att denna brytaren var helt rostigt på utsidan och helt glapp, så jag lödde över den med två trådar. Ska skaffa en ny och ersätta den gamla med.
Riktigt galet! Tja, skulle det behövas så får vi väl fixa det. Får väl höra med sm2wmv, har har säkert några tips när det gäller att hyra mobilkran. En och annan mast har han ju rest i denna tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=29184säter skrev:Hur är det grabbar, har ni bokat in någon mobilkran?![]()
Ja, vi vill se.pbgp skrev:Haså levereras en riktig dator.
Någon kvarvarande 360 har jag inte sett eller hört talas om i Sverige. Jag vet att de fanns, jag har en kollega som började sin bana på 360. Jag tror att IBM ofta hyrde ut sina datorer och hämtade väl hem dom(och skrotade dom) när kunden inte längre hade användning för den.säter skrev:Vad hände med de IBM-360 som fanns i Sverige?
Finns det någon bevarad?
Men är den kraftfullare än PDP-7.. mnja, inte helt lätt att svara på. Jag kan inte så mycket om IBM 360 och de fanns i flera olika modeller. Men minsta modellen, modell 30, hade en minnescykel på 2 microsekunder och PDP-7 på 1.7 microsekunder. PDP-7 adderade två 18-bitars ord på 4 microsekunder och modell 30 adderade 34500 32-bitars ord per sekund. Jämförelsen haltar nog en hel del men jag hittar inte så mycket siffror. IBM 360 specifikation.
Prestandan på CPU:n var nog i samma storleksordning, men 360:n var en "mainframe" vilket nog märktes på periferienheterna. Medans PDP-7:ans användare förmodligen var nöjda med några DECtape bandstationer så hade 360:an stora halvtumsbandare och stora diskar att tillgå:
IBM 360, bild från wikipedia
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag har kollat lite med på vad som går fel när jag kör testet på RL8A (diskkontrollern). Felet man får är något i stil med "AC NOT CLEARED BY RLCA". Det som ska hända är att när man laddar kontrollregister A är att ackumulatorn blir noll.
Jag tyckte det verkade konstigt då drivkretsen som driver CL0 och CL1 (två signaler som kontrollern använder för att tala om för processorn hur ackumulatorn ska uppdateras) precis blivit bytt. Jag skrev ett program och mätte på signalerna:
Nåväl, syntaxen är knappast korrekt men om man togglar in op-koderna på dessa adresser fungerar det. Först laddas ett värde till ackumulatorn som skrivs till register A på kontrollern. Man kollar om ackumulatorn är noll och stannar om den inte är det. Sen flyttar man innehåller i register A till ackumulatorn och kollar att man får rätt värde tillbaks, annars stannar man. Detta programmet kör utan att stanna. Passade på och mäta signalerna CL0 och CL1 och det såg vettigt ut. Så, då upptäcker testprogrammet inget fel på kontrollern, utan detta verkar vara ett följdfel. Tyvärr finns inte källkoden till testet tillgänglig.
Så jag gick vidare och hittade ett testprogram som jag inte kört tidigare,"4K TO 32K PDP-8A PROCESSOR EXERCISER", DJEXC-B. Så det laddade jag in efter att alldeles för snabbt läst igenom instruktionerna. Det fungerade inte... Nu måste jag åter ta och läsa på lite för att se om testet hittar ett fel eller om jag har gjort fel. Det vore skönt med en referensmaskin att köra något sådant här på. Finns det en vettig emulator för PDP-8A tro?
Jag tyckte det verkade konstigt då drivkretsen som driver CL0 och CL1 (två signaler som kontrollern använder för att tala om för processorn hur ackumulatorn ska uppdateras) precis blivit bytt. Jag skrev ett program och mätte på signalerna:
Kod: Markera allt
.200 CLA 7200 /Clear AC
TAD .234 1234 /Add 2525
RLCA 6603 /Load command register A on RL8A from AC
SZA 7440 /Skip if zero
HLT 7402 /Halt (if not zero)
RRCA 6612 /Load AC from command register A on TL8A
TAD .235 1235 /AC - 2525
SZA 7440 /Skip if zero
HLT 7402 /Halt (if not zero)
JMP .200 5200 /Start over again
.234 2525
.235 5253
Så jag gick vidare och hittade ett testprogram som jag inte kört tidigare,"4K TO 32K PDP-8A PROCESSOR EXERCISER", DJEXC-B. Så det laddade jag in efter att alldeles för snabbt läst igenom instruktionerna. Det fungerade inte... Nu måste jag åter ta och läsa på lite för att se om testet hittar ett fel eller om jag har gjort fel. Det vore skönt med en referensmaskin att köra något sådant här på. Finns det en vettig emulator för PDP-8A tro?