
Enstens RIAA-steg (rör)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34920
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Men gud-i-helvette!!! Jag har ju en 220/110V-trafo, den kunde ju fått ärva av mig. Ochs edan bara köra en 12V-trafo till glöden. 

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Bra ensten!ensten skrev:Kunde inte hålla mig, beställde 2 nya trafos.
Det här kommer ordna sig.
När vi nu har kommit på det övergripande felet kan du skippa ändringen av 12k-motståndet enligt tidigare råd.
När det gäller det lite tråkiga att trissan tycks gå sönder ibland så har jag ett förslag till en fix.
Fixen består i att du tar bort 1uF-kondingarna på utgången av högspänningsdelen. Då dippar matningen aldrig ner till noll vid spänningstillslag. Dessutom tror jag att regulatorn fungerar lika bra utan den. Att jag satte dit den har mest att göra med att man brukar göra så. För att den här fixen ska fungera så krävs emellertid att du sedan kopplar 1k-motståndet i serie med C9 som vi redan kommit överens om.
Jag skulle föredra att du testar PSU:erna som dom är (med nya trafos dock) och om trissan går sönder igen så byter du den och tar bort 1uF.
Fast nu har ju ordern redan gått...
Kanske du har fler?

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 april 2013, 20:48:58, redigerad totalt 1 gång.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Nu när du verkar ha bestämt dig för hur du vill gå vidare kan jag visa bifogat som jag caddade ihop i förrgår med inspiration av soundbrigade.
Soundbrigade, är 33uF direkt på utgången för mycket för det gulliga lilla likriktarröret?
MVHRoger
PS
Det finaste med såna här enkla kopplingar är smygstartseffekten.
Soundbrigade, är 33uF direkt på utgången för mycket för det gulliga lilla likriktarröret?
MVHRoger
PS
Det finaste med såna här enkla kopplingar är smygstartseffekten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Apropå mina trasiga trissor (låter rätt kul när man säger det högt), kan det inte vara så att jag brände dom när jag hade för hög spänning ut från TR2 (kommer du ihåg att jag hade bryggat dom fel)? Så det var ju egentligen två fel. För dålig TR1 och felkopplad TR2.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Nu ska vi se.
Du hade missat att parallella 15V-arna hos TR1 (min beteckning) och lagt dom i serie istället, eller hur var det nu?
Sen hade du kopplat dessa teoretiska 30V in på 15+15V dvs 230V ut på TR2 (min beteckning).
Med 100Vz får du då statiskt och teoretiskt 225V (=230*sqrt(2)-100) över trissan (som bara tål 100V).
Så ja, om jag fattat detta riktigt så gick den sönder redan där.
Mitt svammel om spikspänningar är således kanske tom irrelevant!!
Men du kanske kan ha det i åtanke om trissan går sönder igen (efter att du kopplat rätt).
Lycka till min vän.
MVH/Roger
PS
Dom 225 volten över trissan är dock mycket pessimistiskt uppskattade då du ju överbelastade den felplacerade lilla trafon så kraftigt. Men det är troligt att spänningen över trissan var en bra bit över 100V.
Du hade missat att parallella 15V-arna hos TR1 (min beteckning) och lagt dom i serie istället, eller hur var det nu?
Sen hade du kopplat dessa teoretiska 30V in på 15+15V dvs 230V ut på TR2 (min beteckning).
Med 100Vz får du då statiskt och teoretiskt 225V (=230*sqrt(2)-100) över trissan (som bara tål 100V).
Så ja, om jag fattat detta riktigt så gick den sönder redan där.
Mitt svammel om spikspänningar är således kanske tom irrelevant!!
Men du kanske kan ha det i åtanke om trissan går sönder igen (efter att du kopplat rätt).
Lycka till min vän.
MVH/Roger
PS
Dom 225 volten över trissan är dock mycket pessimistiskt uppskattade då du ju överbelastade den felplacerade lilla trafon så kraftigt. Men det är troligt att spänningen över trissan var en bra bit över 100V.
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
KOmmer du ihåg att jag hade 120V på utgången,
Så här hade jag kopplat:
TR1 230VAC -> 15VAC Rätt kopplad, men fel kapacitet.
TR2 2x15VAC > 115VAC Fel byglad (Utgången i serie istället för parallel)
Det som gjorde mig lite förvirrad var att min sekundära trafo hade två lindningar på båda sidorna (2x115V och 2x15) och när den dessutom skulle monteras "baklänges" så sprack det i min lilla, lilla hjärna.
Så här hade jag kopplat:
TR1 230VAC -> 15VAC Rätt kopplad, men fel kapacitet.
TR2 2x15VAC > 115VAC Fel byglad (Utgången i serie istället för parallel)
Det som gjorde mig lite förvirrad var att min sekundära trafo hade två lindningar på båda sidorna (2x115V och 2x15) och när den dessutom skulle monteras "baklänges" så sprack det i min lilla, lilla hjärna.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Jag förstår fortfarande inte riktigt.
TR1: okej förutom kapaciteten, check
TR2: Utgången (från höger) ska vara kopplad i serie. Det är så du får halva utspänningen när ingångarna också är seriekopplade (15V+15V) men bara matas med 15V.
Men du säger att utgången var i serie istället för parallell. Inget hos TR2 skall vara parallellt! Det är bara TR1 (om den har två sekundärer) som skall vara i parallell.
Jag vet nu faktiskt inte vad du gjort.
Jag har dock knåpat ihop ett mycket allmänt schema för hur du ska koppla dina trafos.
Hoppas det är glasklart
MVH/Roger
PS
Alla spänningar är på trafon stämplade spänningar (förutom IN/UT).
Observera att lindningarna även ligger så som visas i schemat på trafon så du behöver inte bry dig om fasen. Bara att koppla mao.
TR1: okej förutom kapaciteten, check
TR2: Utgången (från höger) ska vara kopplad i serie. Det är så du får halva utspänningen när ingångarna också är seriekopplade (15V+15V) men bara matas med 15V.
Men du säger att utgången var i serie istället för parallell. Inget hos TR2 skall vara parallellt! Det är bara TR1 (om den har två sekundärer) som skall vara i parallell.
Jag vet nu faktiskt inte vad du gjort.
Jag har dock knåpat ihop ett mycket allmänt schema för hur du ska koppla dina trafos.
Hoppas det är glasklart

MVH/Roger
PS
Alla spänningar är på trafon stämplade spänningar (förutom IN/UT).
Observera att lindningarna även ligger så som visas i schemat på trafon så du behöver inte bry dig om fasen. Bara att koppla mao.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Min TR1 har bara 1 primär och en sekundär lindning. Och då borde det se ut så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34920
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Tack!
Min nya trafos är på väg, så förhoppningsvis så kan jag labba i helgen.
Min nya trafos är på väg, så förhoppningsvis så kan jag labba i helgen.
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Hur ska ni ha det med trafofelkopplingarna?
Kollade lite till på det här inlägget:
Intressant nog är schemat du postade 21.56 2013-04-06 (trådsida 12) däremot helt rätt.
Nu har du ju redan köpt två nya trafos, men i princip skulle du nog kunna behålla den stora trafon på kortet och bara kapat banorna och istället använt den som första nättrafo med 230V in där, och monterat anodspänningstrafon på separat kort (eller annan trafo med annan koppling på platsen som blir över på kortet).

Kollade lite till på det här inlägget:
Som du ritat "för hand" på layouten så matar du in 15V i parallelläge på anodtrafon och seriekopplar sekundärerna = 230V AC ut.ensten skrev:Nu är de största problemen lösta.
1) "Matningen" till den stora trafon var den stora boven i dramat. se bifogad PDF hur det löstes.
2) Eftersom det gått alldeles för hög spänning i kretsen så hade BDX33C gått sönder. Jag hade två i reserv så dom är utbytta.
Intressant nog är schemat du postade 21.56 2013-04-06 (trådsida 12) däremot helt rätt.
Nu har du ju redan köpt två nya trafos, men i princip skulle du nog kunna behålla den stora trafon på kortet och bara kapat banorna och istället använt den som första nättrafo med 230V in där, och monterat anodspänningstrafon på separat kort (eller annan trafo med annan koppling på platsen som blir över på kortet).
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
För mig är det hela ganska pinsamt, men jag har valt att lägga upp alla mina misstag i tråden (hade ju kunnat mörka och kommunicera med rogerk8 i PM) för att andra ska ha nytta av mina misstag. Jag blev som jag skrivit tidigare förvirrad av metoden att vända på en dubbellindad trafo.
Jag är glad för alla tips jag får och jag har trots allt lärt mig jättemycket på det här.
Jag är glad för alla tips jag får och jag har trots allt lärt mig jättemycket på det här.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Nu känner jag att det är dags för mig att bli pinsam.
Vår högspänningsdel kommer tyvärr inte att fungera.
Jag har räknat en hel del på det i helgen och det går inte med nuvarande design.
Dina nya trafoinköp är emellertid okej. Det är TR2 som är problemet.
Låt oss säga att vi tittar på den Hahn (14VA/TR2) som redan sitter där.
När man kopplar den som normal trafo så får man 15V ut vid full belastning.
Lusläser man datan för samma trafo är dock utspänningen hela 20,7V vid noll belastning (Uo).
Ur Uo kan man räkna ut det faktiska varvtalsförhållandet enligt
n=230V/20,7V=11,1
Det är detta som styr de obelastade spänningarna. Trafon har sedan förluster (främst kopparförluster) varvid spänningen ut sjunker till nominella 15V vid full belastning.
Man kan också se det som en verkningsgrad dvs
k=15V/20,7V=72% (endast, obs)
vilket vi rundar av till 75%.
Men om vi nu vänder på trafon och råkar mata den med nominella 15V (isf 20,7V) så får vi bara 167V ut (och inte 230V).
Likriktar vi sedan denna spänning på vanligt sätt får vi 167*SQRT(2)=236VDC i toppspänning (vilket halveras i vårt fall till futtiga 118VDC).
Man kan se ovan som att TR2 har en (Theveninsk) serieresistans motsvarande c.a 3k. Den levererar alltså i vårt fall ungefär 120VDC i serie med 3k.
Lite lustigt att jag räknat ut just 120V för det var ju det du fick när trissan gick sönder. Min teori är att CE-sträckan gick i kortslutning och att du fick just dessa 120V (märk också att detta förutsätter hög/full last på TR1 vilket du ju hade).
När vi sedan försöker dra 10mA kommer spänningen obevekligen sjunka under 100V (till 120-3k*10mA=90V c.a).
Vår regulatorkrets kan då inte reglera och du får c.a 88V ut (känns också igen).
LÖSNING:
Jag listar här tre lösningar. Jag börjar med den enklaste och billigaste.
1) Byt zenerdioden mot två BZX55/C39 (obs, välj just denna: 70-055-98) i serie. Du får då bara c.a 76V ut men det är okej.
2) Koppla om TR2 så att lågvoltarna ligger i parallell. Du får då full spänning ut (98V) men du måste byta både 12k-motståndet och trissan (>140Vceo). Jag kan återkomma med värden/typer om du väljer denna något knöliga lösning.
3) Byt ut TR2 till samma fysiska storlek men 2X12V's sekundärer istället och koppla på samma sätt. Detta medger full utspänning (98V) och är den lösning jag gillar bäst.
Alla utspänningar är nu speciellt giltiga vid full last (10mA+0,6A).
Den låga spänningen i förslag 1) är inget problem. Jag hade dock hellre sett 98V än 76V. Men det är mest en smaksak. Jag är säker på att rören fungerar lika bra ändå.
Jag är ledsen för denna tabbe men vi löser det om du fortfarande vill.
Vilket jag hoppas.
Mycket för att även jag lär mig och kommer behöva revidera mitt RIAA's PSU avsevärt. Jag var så naiv att jag tom trodde 150V var möjligt på vårt vis
MVH/Roger
PS
Börja med att koppla in dina nya trafos, lasta med lampan, lämna högspänningsutgången öppen och ge mig DC-spänningen över högspänningsbryggan.
Vår högspänningsdel kommer tyvärr inte att fungera.
Jag har räknat en hel del på det i helgen och det går inte med nuvarande design.
Dina nya trafoinköp är emellertid okej. Det är TR2 som är problemet.
Låt oss säga att vi tittar på den Hahn (14VA/TR2) som redan sitter där.
När man kopplar den som normal trafo så får man 15V ut vid full belastning.
Lusläser man datan för samma trafo är dock utspänningen hela 20,7V vid noll belastning (Uo).
Ur Uo kan man räkna ut det faktiska varvtalsförhållandet enligt
n=230V/20,7V=11,1
Det är detta som styr de obelastade spänningarna. Trafon har sedan förluster (främst kopparförluster) varvid spänningen ut sjunker till nominella 15V vid full belastning.
Man kan också se det som en verkningsgrad dvs
k=15V/20,7V=72% (endast, obs)
vilket vi rundar av till 75%.
Men om vi nu vänder på trafon och råkar mata den med nominella 15V (isf 20,7V) så får vi bara 167V ut (och inte 230V).
Likriktar vi sedan denna spänning på vanligt sätt får vi 167*SQRT(2)=236VDC i toppspänning (vilket halveras i vårt fall till futtiga 118VDC).
Man kan se ovan som att TR2 har en (Theveninsk) serieresistans motsvarande c.a 3k. Den levererar alltså i vårt fall ungefär 120VDC i serie med 3k.
Lite lustigt att jag räknat ut just 120V för det var ju det du fick när trissan gick sönder. Min teori är att CE-sträckan gick i kortslutning och att du fick just dessa 120V (märk också att detta förutsätter hög/full last på TR1 vilket du ju hade).
När vi sedan försöker dra 10mA kommer spänningen obevekligen sjunka under 100V (till 120-3k*10mA=90V c.a).
Vår regulatorkrets kan då inte reglera och du får c.a 88V ut (känns också igen).
LÖSNING:
Jag listar här tre lösningar. Jag börjar med den enklaste och billigaste.
1) Byt zenerdioden mot två BZX55/C39 (obs, välj just denna: 70-055-98) i serie. Du får då bara c.a 76V ut men det är okej.
2) Koppla om TR2 så att lågvoltarna ligger i parallell. Du får då full spänning ut (98V) men du måste byta både 12k-motståndet och trissan (>140Vceo). Jag kan återkomma med värden/typer om du väljer denna något knöliga lösning.
3) Byt ut TR2 till samma fysiska storlek men 2X12V's sekundärer istället och koppla på samma sätt. Detta medger full utspänning (98V) och är den lösning jag gillar bäst.
Alla utspänningar är nu speciellt giltiga vid full last (10mA+0,6A).
Den låga spänningen i förslag 1) är inget problem. Jag hade dock hellre sett 98V än 76V. Men det är mest en smaksak. Jag är säker på att rören fungerar lika bra ändå.
Jag är ledsen för denna tabbe men vi löser det om du fortfarande vill.
Vilket jag hoppas.
Mycket för att även jag lär mig och kommer behöva revidera mitt RIAA's PSU avsevärt. Jag var så naiv att jag tom trodde 150V var möjligt på vårt vis

MVH/Roger
PS
Börja med att koppla in dina nya trafos, lasta med lampan, lämna högspänningsutgången öppen och ge mig DC-spänningen över högspänningsbryggan.
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Paralellkoppla lågvoltarna, men anslut en lagom klase "antiparallella" dioder som "växelspänningszenerdiod" i serie med matningen till trafon? Lär väl inte direkt vara sådär lysande hifimässigt med övertoner i nätdelen iofs...
Om man kan acceptera oönskade övertoner i nätdelen under uppstart så kan man kanske köra lågvoltarna parallellt och ha ett lämpligt seriemotstånd på lågvoltsidan, och fixa nåt med en driva antiparallella dioder som klipper inspänningen till trafon om den blir för hög. Då kommer dioderna att klippa vid uppstart, men när rören blivit varma nog att det börjar på att gå normal anodspänning så blir det av sig självt lagom spänningsfall över seriemotståndet och då slutar dioderna arbeta och det blir en ren och fin spänning.
Om man vill kan man labba med seriekonding istället för seriemotstånd, då får man visserligen en spännande fasvridning men samtidigt slipper man åtminstone viss förlustvärme.
P.S. har ny huvudnättrafo beställts? Om inte så kan det ju annars fixas genom att välja en ny sån med spänningar som funkar med befintlig anodspänningstrafo.
Om man kan acceptera oönskade övertoner i nätdelen under uppstart så kan man kanske köra lågvoltarna parallellt och ha ett lämpligt seriemotstånd på lågvoltsidan, och fixa nåt med en driva antiparallella dioder som klipper inspänningen till trafon om den blir för hög. Då kommer dioderna att klippa vid uppstart, men när rören blivit varma nog att det börjar på att gå normal anodspänning så blir det av sig självt lagom spänningsfall över seriemotståndet och då slutar dioderna arbeta och det blir en ren och fin spänning.
Om man vill kan man labba med seriekonding istället för seriemotstånd, då får man visserligen en spännande fasvridning men samtidigt slipper man åtminstone viss förlustvärme.
P.S. har ny huvudnättrafo beställts? Om inte så kan det ju annars fixas genom att välja en ny sån med spänningar som funkar med befintlig anodspänningstrafo.