Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av hubben »

Att fälla en okta är ju lite knepigt, särskilt om man vill ha alla armarna åt samma håll. Jag tänkte göra så att man kan lossa 4 skruvar och vika ihop den "åt två håll", dvs du får motorer både uppåt och nedåt och kroppen i mitten...

Tänkte göra denna med ett riktigt kamerastativ med pan och tilt, men det är klart att jag kan göra några stycken. ;-)
Det kommer lite bilder senare.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Är det inte effektivare med tilt/roll på kamerastativet? Panoreringen sköter man väl ganska enkelt med att svänga på tri/quad/hexa/octacoptern?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad menar du på janbjorn? Jag tror det som hubben pratar om är hur man kan fälla armarna för att kunna packa ner farkosten vid transport... :humm:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Du har helt rätt janbjorn, jag var bara trött.. ;-)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

jag med tydligen, missade att det var sista meningen som menades... :sleepy:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

janbjorn skrev:Är det inte effektivare med tilt/roll på kamerastativet? Panoreringen sköter man väl ganska enkelt med att svänga på tri/quad/hexa/octacoptern?
Beror väl på om man bara fotar eller även filmar. Om man filmar kanske man vill flyga i en riktning och filma i en annan, och även om det går att flyga i sidled så är det nog enklare att bara vrida kameran.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag skulle gärna se att det gick att "låsa" farkosten med hold-funktion och att man sedan kan sköta både pan, tilt och zoom med en "kamera kontroll" (funktion med automatiskt kompensation för pan, roll och tilt utifrån hur farkosten rör sig vore kanon :D)
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

PeterH, Gimbal:
Jo det är ju faktiskt sant. Jag tänkte mest på foto-behoven... Borde gå att lösa ifall man har magnetometer (eller vad det nu heter som mäter magnetfält).

Jag har beställt detta quad-controller kortet och det har acceleometer, gyro och magnetometer. Mjukvaran (som inte är helt klar än) på kortet är ganska flexibel och man ska kunna mixa ihop signaler från alla sensorer för att få önskad styrning ut.

Snubben som driver det projektet har även gjort egen SW till Turnigy 9X radion och den är grymt smidig för att mixa egna signaler.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Klart intressant produkt (tror jag), jag tolkar det som att det är ett fristående kort för automatisk pan/tilt/roll? Kan du bekräfta att jag fattat rätt, eller är det ett kort som måste kopplas till något kontrollerkort (såg ut som att han använde KK Muktikopter) :humm:
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Det kortet är en komplett Tri/Quad/Hexa/Octa-controller som har 8 generiska utgångar. Om man inte använder alla utgångarna till att styra motorer så kan de som är över användas till något annat, t.ex. att stabilisera en kamera.

Jag tycker att den ser lagom stor ut jämfört med andra färdiga controller kort...
Bild

Inkopplad i en Quad:
Bild
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Spännande, berätta vad du gillar Pipon sen.

Det jag inte riktigt gillar är att han kränger prylar som inte är färdigutvecklade ännu.. sen kör han på en AtMega328 (om jag inte minns fel) och har lyckats pressa ner kontroll-loopen till 2ms, vilket måste klassas som ruggigt bra! Tre kalmanfilter och ett gäng PID-snurror, men sen har man ju inte sett den flyga heller. ;-)
Han snackar dessutom om att få in AutoPilot i samma processor och då kommer det att vara en riktigt intressant kontroller, förutsatt att den fungerar som tänkt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, det ska bli kul att se var den landar... Men om det är en komplett styrning och man vill köra Octa kommer det inte finnas några utgångar kvar för kontroll av kamera. Jag har inte hittat någon info om det går att köra två eller fler parallellt, man ser ju på filmerna i början av tråden att han kontrollerar tre servon för att hålla en position. Jag tolkade detta som att det var en pan/tilt/roll krets, helt fristående som man kan montera på vad som helst där man vill stabilisera något (mest troligt en kamera) :mrgreen:

Jag uppfattade aldrig om den hade GPS eller om det var en option, den hade ju magnometer för att hålla riktning...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

gps är option, men enkel att koppla in.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

hubben skrev:Spännande, berätta vad du gillar Pipon sen.
Absolut!
hubben skrev:Det jag inte riktigt gillar är att han kränger prylar som inte är färdigutvecklade ännu..
Fullt förståeligt. Jag har följt denna snubbens utveckling av SW till Turnigy 9X radion och med den entusiasm/hastighet han rättar buggar och introducerar ny funktionalitet så är jag (som programmerare till yrket) mycket imponerad! Jag köpte ett Pipo för att jag tröttnade på att strula med Wii-kontroller och annat för att få min quad att funka. Har för lite tid över redan som det är, så jag vill ha en plug-and-play lösning och då tyckte jag denna såg mest attraktiv ut av de jag hittade.
PeterH skrev:Jag uppfattade aldrig om den hade GPS eller om det var en option, den hade ju magnometer för att hålla riktning...
Pipo V2 finns att beställa både med och utan magnometer. GPS ska gå att koppla till. Enligt utvecklaren så kommer V3 kunna ha GPS onboard.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

- Hexa/octacopter är stabilare än tri/quad.

- Hexa/octacoptern har även en viss redundans vid motobortfall.

- Ska man svänga på kameran så behöver man även ha landningsställ som går att fälla upp, annars får man bara en extrem närbild på landningsstället.

- Ska man filma när man flyg olika manövrar så kommer octacoptern att "nicka" och "luta" det kan vara eller kan inte vara önskvärt att ha med det på filmen. Kanske vill man ha en separat stabilisering för kameran.

PeterH: Autopiloten sköter så att multikoptern ligger still i luften. Sen styr du multikoptern med en vanlig radiostyrning som du då även kan låta sköta kameran.

hubben: Om man tänker sig att octacoptern står på ett bord så är det ju smart att kunna fälla "armarna" upp eller ner så att den blir mindre och mer transportabel.
Senast redigerad av netrunner 15 mars 2011, 09:46:50, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar