Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Där satt den. & sjukt stabilt dessutom. :D
Jag tar gärna emot tipps om var man kan hitta frihjulslager. Det var tydligen ingen självklar produkt på butikshyllorna…

Bild
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

JÖSSES vad fläskigt det här blir!! :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Efter en hel del svordomar, så lyckades jag tillslut hitta rätt vinkel på ekrarna & kunde fräsa ut en prototyp i plexi.
Fan vet om inte detta skulle kunna funka som nav för att fästa kuggrems hjulet i sedan.
I detta fallet är plexit 10mm tjockt & spåren är 8mm djupa.

Om man gör 2 sådana halvor i 10mm alu & delar upp spår djupet för ekrarna & skruvar ihop dom från vardera sida. Så borde det nog kunna hålla, eller vad tror ni?.
Diametern är 78mm, frågan är om det är någon vitts med att öka diametern. Det känns som att något annat kommer att ge med sig innan i vilket fall som hälst?.

Jag använde en 3mm fräs som ni kanske ser, medan ekrarna är 2mm. Men med rätt brädd på spåren sen, så lär det bli tryck på alla ekrar samtidigt & kraften fördelas…

Bild
Bild
Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Något kommer gå allvarligt sönder, hoppas det inte blir Fagge bara :mrgreen:

Detta blir elcyklarnas topfuel! :tumupp:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Om man gör 2 sådana halvor i 10mm alu & delar upp spår djupet för ekrarna & skruvar ihop dom från vardera sida. Så borde det nog kunna hålla, eller vad tror ni?.

Hur ska du få dit halvan som sitter innerst? Eller menar du att du ska ha en likadan bit på andra sidan där du har drevet?

Med de X antal kW som du tänker mosa på hjulet så skulle jag föredra att lägga belastningen längst ut på nipplarna på ekrarna. Bara en känsla jag har... Å andra sidan klarar tex. en postcykel med trumbroms av att bromsa, med bara framhjulet, i nedförsbacke med 100kg plus cyklisten i last rätt bra, blir nog några kW där med. Bara att räkna för den sugne. F=m*a :D
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Fler envägslager, om det är det du söker:
http://www.vxb.com/Merchant2/merchant.m ... s&offset=0
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Fagge: Om du ska beställa envägslager så kan kanske jag också vara intresserad att beställa samtidigt .
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Fräsen:
I så fall får man ju kapa den inre halvan på mitten, för att få dit den runt navet inifrån!.
Det skulle nog bli lite väl tight för drevets skull, om man skulle försöka få dit sådan halva runt andra sidan också!. Såvida man inte offrar ett drev & kapar bort det innersta…

Ja det är nog sant att koncentrera kraften så nära fasta ändarna av ekrarna som möjligt.
Ju längre ut mot mitten, desto lättare blir det nog att kröka ekrarna känns det som..

Skit samma jag gör ett försök. Går det så går det, annars åker man ändå på att byta hjul mot ett med skivbroms fästen.

POS: Japp, har stött på den sidan också.
Jag ska dock försöka att få tag i ett lokalt först.
Men skiter det sig, så kan vi köra ett samköp LaRdA.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En annan variant på infästning av remhjul (som användes av KULI påhängsmotorer på 50-talet) är en tvådelad koppling, ungefär som du har fäst runt ramen, men som klämmer om navet på hjulet. Från den går sedan tre armar ut genom ekrarna och skruvas mot ett remhjul. Gäller dock att få bra grepp mot navet, annars tar de tre armarna mot ekrarna vid drift.
Frod

Inlägg av Frod »

Fagge, jag skulle valt ett skivbromsnav istället.
Använd navets skivfäste till en anpassad remskiva.

Att ta ett skivbromsnav och ekra om är inte direkt raketforskning men bör lämnas till någon som kan det, i alla fall i ditt fall.

Misstänker att du får otrevliga belastningar på ekrarna med nuvarande lösning.
Så länge du inte har radiellt ekrade hjul så tror jag ekrarna håller.

Följer ditt bygge med spänning.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Gimbal:
Ja just det. Frågan är bara om man kan få tillräckligt med grepp runt navet för att överföra 14hk… Jag antar att navets gods inte är allt för överdimensionerat med tanke på vikten… Någon som kanske har en bild på hur ett liknande kan se ut invändigt?.

Frod:
Det ska jag göra, men först måste jag testa detta.
Det skiljer nämligen inte mer är typ 150kr mellan ett löst skivbroms nav, & ett helt färdigekrat hjul + däck med ett sådant nav. Har jag för mig jag såg innan.
Så det finns helt klart utrymme för att offra ett hjul…

Den lokala maskin service butiken ringde upp idag & hade lyckats ragga tag i ett sådant envägslager. Men gissa priset.
2600kr
Jag ska ringa runt lite i morgon å se om jag hittar något själv. Annars så kör vi på ett köp från http://www.vxb.com/Merchant2/merchant.m ... s&offset=0 .

Motorn verkar leverera 20Nm vrid vid 48V & 148A enligt datablads texten nedan.
Så om jag lyckas mata den med 300A så ska jag med andra ord förvänta mig ett vrid på 40Nm & då borde jag klara mig med ett lager som pallar 80Nm om jag placerar det efter första utväxlingen som kommer att bli ca 2:1
Tänker jag rätt?.

Men jag kommer ju köra med 38V ist för 48V. så då har man lite marginaler?.
Eller kommer inte vridmomentet alltid att vara den samma, oavsett spänning?.
Eftersom spänningen bara avgör max varvtalet?.

Bild

LaRdA: Vad i så fall vill du ha?.
Jag lyckas inte hitta fraktkostnaden till swe, har du råkat stöta på den?.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Måste säga att det här projektet är ruggigt snyggt och.....jag saknar riktigt ord. Grymt jobb ! :tumupp:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Fagge skrev:Gimbal:
Ja just det. Frågan är bara om man kan få tillräckligt med grepp runt navet för att överföra 14hk…
Jaojsan var det så många hästar. Hade för mig att det handlade om 3-4stycken, jag tvivlar på att det bakhjulet håller för 14 kusar hur du än bär dig åt.
Frod

Inlägg av Frod »

På frågan om hjulet håller eller ej låter jag vara osagt.
Dock håller ett korrekt byggt hjul för rätt stora krafter.
En cykel med skivbromsar belastar ekrarna vid en kraftig inbromsning.
Frågan är bara hur mycket högre belastning en acceleration ger på bakhjulets ekrar än vad en kraftig inbromsning ger på framhjulets ekrar.
Skriv svar