Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Jävligt grym Snabelost! :bravo:

Då skottas det hemma flera gånger om dagen nu?! :)
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Nu börjar det likna nåt, bara diffspärr och några meter klippaggregat kvar :wink: :D
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tack tack!

Jo, klippaggregat har jag ett liggande. Det är från en Toro Groundmaster av okänd årsmodell. Har dock inte börjat fundera på det än. Jag skall även bygga pallgafflar. Tänkte även försöka lura ut något sätt att köra häcksaxen med maskinen. Jag tänker mig en slåtterbalk i miniformat som man kan vinkla lite hur som helst. Då kunde man klippa häcken genom att köra bredvid den!

Diffspärr är tyvärr omöjligt med denna transmission. Det skulle vara externt i såfall. Tex en axel med två gummihjul som trycks mot bakhjulen. Det blir inte snyggt, men det skulle ju fungera.

/Magnus
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag vill också. Men va fan ska jag med den till på fjärde våningen i ett hyreshus att göra... Måste påskynda husköpet känner jag...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter som om du är i exakt samma situation som mig. :)
Oj vad mycket kul man kunde göra om man hade hus! Sambon frågar mig varje dag "När ska vi skaffa hus?" och även på skoj: "Har du dragit in mycket pengar idag så vi kan skaffa hus?". Vi var faktiskt och tittade på hus idag. Tyvärr var det för litet. Det krävs ju en del utrymmen för två studios, arbetsrum mm. Bara att ljudisolera förminskar rummets yta med minst 50cm per vägg.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Nu har jag gjort lite framsteg.

För några veckor sen gick maskinen av på mitten. Jag lyfte lite för tungt och eftersom grannens svärfar ställde sig där bak som motvikt så gick midjan av. Detta var dock väntat och lösningen var enkel. Jag fick göra en ny midja. Här kommer lite bilder:

Bild

Bild

Nu är det bara styrning i midjan. Pendling sköts tillsvidare av framaxeln. Inte bästa lösningen, men det får vara så så länge.

Bild

Bild

Några fler bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

/Magnus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Efterlängtade bilder, minst sagt! :D

Så du gjorde ungefär som en parallell midja över den "gamla", eller ser jag fel?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Nja, eller... Jo, det kanske man kan säga. Dock sågade jag rent allt och återanvände allt som gick. Kostnaden för raset blev således 0:-. Dock minskade lagret med stål lite grann.

Precis som förut sitter det kullager i leden. Egentligen behövs det ju inte, men eftersom jag hade lagren så... Stången igenom är 25 mm kolvstång från en hydraulkolv.

Det är lite kvar att göra. Det är några svetsfogar kvar och allt skall snyggas till lite mer. Snart dags för färg, men först skall lastaren optimeras lite. Som det är just nu når inte skopan helt ner i marken eftersom den blev lite högre med den omkonstruerade framaxeln.

I höst hoppas jag att jag har skaffat delar så jag kan göra den fyrhjulsdriven. Jag tänker mig två p-bilsbakaxlar som jag gör smalare. Medbringarna vänds motvarann och sammanbinds med en bardanaxel med knutar i midjan. Straxt bakom midjan placerar jag ett kugghjul för kedjetransmission över till en hydraulmotor. Eftersom fram och bakaxel alltid roterar lika på en symmetrisk midjestyrd maskin behöver jag ingen diff i mitten. Hyffsat enkelt!

I samma svep hamnar en VW 1,6 diesel (dom har 55 hk om jag inte minns fel) där bak, vilket ger gott om kraft och bra bränsle ekonomi.

Dock... Det är en bit till dess, men jag kan iallafall ägna mig åt att samla delar i lugn och ro eftersom maskinen fungerar som den står.

/Magnus
pelle3

Re: Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Inlägg av pelle3 »

Varför kan jag inte se bilderna?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Därför att Magnus har dom på egen server, och den inte är tillgänglig.

Magnus, kan du inte ladda upp bilderna på forumets bildserver istället, så slipper man döda bildlänkar?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Vad avis jag är på de som sett bilderna...... :(

Ts har inte besökt EF sedan juni 2007
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

OJ! Jag glömde totalt kolla datumet på OP's senaste inlägg..
Skriv svar