Jo, klippaggregat har jag ett liggande. Det är från en Toro Groundmaster av okänd årsmodell. Har dock inte börjat fundera på det än. Jag skall även bygga pallgafflar. Tänkte även försöka lura ut något sätt att köra häcksaxen med maskinen. Jag tänker mig en slåtterbalk i miniformat som man kan vinkla lite hur som helst. Då kunde man klippa häcken genom att köra bredvid den!
Diffspärr är tyvärr omöjligt med denna transmission. Det skulle vara externt i såfall. Tex en axel med två gummihjul som trycks mot bakhjulen. Det blir inte snyggt, men det skulle ju fungera.
Det låter som om du är i exakt samma situation som mig.
Oj vad mycket kul man kunde göra om man hade hus! Sambon frågar mig varje dag "När ska vi skaffa hus?" och även på skoj: "Har du dragit in mycket pengar idag så vi kan skaffa hus?". Vi var faktiskt och tittade på hus idag. Tyvärr var det för litet. Det krävs ju en del utrymmen för två studios, arbetsrum mm. Bara att ljudisolera förminskar rummets yta med minst 50cm per vägg.
För några veckor sen gick maskinen av på mitten. Jag lyfte lite för tungt och eftersom grannens svärfar ställde sig där bak som motvikt så gick midjan av. Detta var dock väntat och lösningen var enkel. Jag fick göra en ny midja. Här kommer lite bilder:
Nu är det bara styrning i midjan. Pendling sköts tillsvidare av framaxeln. Inte bästa lösningen, men det får vara så så länge.
Nja, eller... Jo, det kanske man kan säga. Dock sågade jag rent allt och återanvände allt som gick. Kostnaden för raset blev således 0:-. Dock minskade lagret med stål lite grann.
Precis som förut sitter det kullager i leden. Egentligen behövs det ju inte, men eftersom jag hade lagren så... Stången igenom är 25 mm kolvstång från en hydraulkolv.
Det är lite kvar att göra. Det är några svetsfogar kvar och allt skall snyggas till lite mer. Snart dags för färg, men först skall lastaren optimeras lite. Som det är just nu når inte skopan helt ner i marken eftersom den blev lite högre med den omkonstruerade framaxeln.
I höst hoppas jag att jag har skaffat delar så jag kan göra den fyrhjulsdriven. Jag tänker mig två p-bilsbakaxlar som jag gör smalare. Medbringarna vänds motvarann och sammanbinds med en bardanaxel med knutar i midjan. Straxt bakom midjan placerar jag ett kugghjul för kedjetransmission över till en hydraulmotor. Eftersom fram och bakaxel alltid roterar lika på en symmetrisk midjestyrd maskin behöver jag ingen diff i mitten. Hyffsat enkelt!
I samma svep hamnar en VW 1,6 diesel (dom har 55 hk om jag inte minns fel) där bak, vilket ger gott om kraft och bra bränsle ekonomi.
Dock... Det är en bit till dess, men jag kan iallafall ägna mig åt att samla delar i lugn och ro eftersom maskinen fungerar som den står.