Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Flog

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Flog »

När du printar med ABS på rent glas är det viktigt för första lagret för att få vidhäftning. Jag har inte gjort tillräckligt med prints än för att ha fått någon bild av hur mycket det får skilja.

Har precis bytt bort min RUMBA mot smoothieboard. Värt det alla dagar i veckan! Men jag har inte hunnit printa så mycket med den. Håller fortfarande på att luska rätt på rätt temperaturer för vidhäftning.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Är det repetier som gäller för ARM kort fortfarande?, testade köra med Ramps FD i sommras men lyckades inte spara till EEPROMet så jag gick tillbaka till mitt rumba kort och sedan dess har jag inte orkat strula så mycket. Sitter på ett par RADDS kort nu som jag ska byta till så fort jag får ork.

För övrigt har jag printat lite mer med PrimaPLA plasten nu och resultaten blir riktigt bra om jag skriver ut små saker, om jag skriver ut lite större saker my overhang warpar det direkt. Börjar kännas mer som skrivar problem än plast problem. Kör 2st 40mm fläktar för att kyla plasten och dessutom långsam hastighet, någon som har något annat bra tips?
Wolf on Air

Inlägg av Wolf on Air »

Jag har precis köpt mig ett RADDS och håller på att porta RepRapFirmware till det. Mest för att jag hade sönder mitt RUMBA så att det inte går att snabbladda firmware på det längre (oklart varför, ISP funkar) efter att ha försökt överklocka med 20MHz-kristall och grejor.

Inga löften om när något är användbart, men den kan köra motorer & värmare redan.

(bytt elektronik och håller på att skriva ny firmware innan skrivaren varit igång en enda gång, lolz)

F.ö. rätt sugen på att "uppgradera" till ett UDOO som baskort senare, för self-hosting osv. Typ en bättre raspberry pi/beagleboard som delar PCB med ett Arduino Due. Dyrt att byta när man blåst det, så jag lattjar med ett 160kr Fulduino(tm) så länge.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Jag är med på att det är noga med rätt temp för vidhäftning - men är det så noga att temperaturvisningen säger rätt gradantal?
Om den visar fel på 10 grader och säger att det är 70 när du får bra vidhäftning så kör du 70 nästa gång också så lär det funka.. Om det sen är en verklig temperatur på 60, 65 eller 70 kan ju egentligen kvitta?

Så länge inte thermistorn är helt off så man hamnar i helt orimliga temperatur-områden lär det funka fint.
Flog

Inlägg av Flog »

Visst kan man lära sig att vissa värden ger bra resulta, själv så vill jag ju veta att värdena är korrekta. Köper du nytt filament där de rekommenderar vissa temperaturer för bra resultat så är det ju skönt att veta att det du läser av på din termistor är den verkliga temperaturen.

På samma tema så har nu smoothie implementerat steinhart-hart i sin firmware. http://smoothieware.org/steinharthart Mycket smidigt.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Fixade nya fästen till min bädd igår. fick editera fästena lite eftersom de var designade för lite längre skruvar än vad jag hade hemma.
BuildTak ytan fungerar riktigt bra föresten :)
Capture.PNG
2015-02-13 19.49.09.jpg
2015-02-14 02.37.25.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Har funderat på BuildTak också. Kör du utan värme och det funkar fint ändå? Hur pass sitter grejerna när man ska ta av det? Tänker främst på prylar med stor bottenyta då, som kan vara jobbiga att få av?

Får bli en sån med nästa beställning plast. Kör med linstift nu och det funkar, men blir gärna lite ful yta om man inte är noggrann när man stryker på.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

jag skriver ut utan värme nu och delarna sitter ganska bra, kör med brim för att motvärka att det släpper i kanterna.
Kan nog bli lite knivigt att ta bort någon större utskrift, men det gäller nog alla metoder som inte involverar heatbed.
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Sådär, sista sladden kopplades in igår - nu återstår att konfa och testa den för första gången.
Hoppas få tid till det i helgen...
Alla sladdar är tillfälliga - skall dra om dem och byta ArduinoMega+RAMPS mot Smoothieboard senare.

Bild Bild
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Snyggt. Hoppas på några fina utskrifter att kika på snart då :)
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

UgloBuglo skrev:Sådär, sista sladden kopplades in igår - nu återstår att konfa och testa den för första gången.
Alla sladdar är tillfälliga - skall dra om dem och byta ArduinoMega+RAMPS mot Smoothieboard senare.

Bild Bild
Ser bra ut, speciellt plastdelarna :)
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

ha ha, eller hur peter_larsen - de måste vara de bästa bitarna på hela maskinen :lol:
Flog

Inlägg av Flog »

UgloBuglo skrev:Sådär, sista sladden kopplades in igår - nu återstår att konfa och testa den för första gången.
Nice, förstorad kossel mini ser det ut som, precis som min. Du kommer nog vilja staga upp den något. Själv satte jag plexi-väggar på min. Bytte precis till smoothie och jag är mer än nöjd. Tabbade mig med att köpa deras adapter till reprap glcd och insåg senare att jag hade reprap smartlcd. Inget jättebekymmer med dedikerad printerdator och dessutom webinterface på smoothie om man vill det.
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Ja, jag har också funderat på att staga upp den med något - har en skiva plexi stående så kanske använder det. Den är iofs 10-12mm eller något sånt, så det blir kanske för tungt.
Hur fäste du dina skivor?
Flog

Inlägg av Flog »

Jag modifierade idler-bitarna från openscad-ritningarna till kosseln. För tillfället har jag endast två fästen per pelare men jag tänkte printa flera. Plexiskivorna gjorde grymt mycket för vridstyvheten i konstruktionen. För den storleken på printer så är openbeams lite klent.

Jag har tyvärr inte möjligheten att ladda upp några bilder eller ritning till den fästena för tillfället.
Skriv svar