Skivspelarbygge
Re: Skivspelarbygge
Helt enkelt bättre på allt, gummiremmar introducerar en massa konstiga oljud pga friktionen osv.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag ser det nog snarare som så att remdrift innebär mekanisk filtrering av ojämn gång i både motor och lager, fast då är jag bara en amatör som spekulerar 
Jag har f.ö inte släppt tanken på direktdrift helt, Ni har dock lärt mig att min stegmotor i så fall måste rampas för nåt annat än stegmotor kommer jag inte att ha
MVH/Roger
PS
En nackdel med remdrift är att (gummi)remmen kan torka och behöva bytas ut med jämna mellanrum, dock har Tele-Hå lärt mig att den håller längre om den motioneras dvs skivspelaren används regelbundet.

Jag har f.ö inte släppt tanken på direktdrift helt, Ni har dock lärt mig att min stegmotor i så fall måste rampas för nåt annat än stegmotor kommer jag inte att ha

MVH/Roger
PS
En nackdel med remdrift är att (gummi)remmen kan torka och behöva bytas ut med jämna mellanrum, dock har Tele-Hå lärt mig att den håller längre om den motioneras dvs skivspelaren används regelbundet.
Du använder inte stegmotorer för driften, utan BLDC-motorer.
Stegmotorn som jag nämnde är för tonarmsdrivningen, dvs stegmotorn konstanthåller vinkelfelet på tonarmen till mindre än +/-0,5 grader eller nått sånt.
Ja den filtrerar bort dåliga motorlager, dock har du fortfarande lager för tallriken, och det kommer du aldrig ifrån.
Med direktdrift, så slipper man motorlager och remmar med dess friktionsljud och intorkning, samt kan hålla en precis kontroll över hastigheten, vilket är omöjligt med remdrift.
Hmm, vilket påminner mig om att jag behöver köpa en ny pickup till min vinylsvarv.
Nån som har bra länkar till sidor med bra pickuper (inte Svalanders, för den kan jag redan, och blir förmodligen dem som får sälja till mig om jag inte hittar andra alternativ)
Pickupen jag behöver måste ha T4P-fäste inget annat fungerar.
Stegmotorn som jag nämnde är för tonarmsdrivningen, dvs stegmotorn konstanthåller vinkelfelet på tonarmen till mindre än +/-0,5 grader eller nått sånt.
Ja den filtrerar bort dåliga motorlager, dock har du fortfarande lager för tallriken, och det kommer du aldrig ifrån.
Med direktdrift, så slipper man motorlager och remmar med dess friktionsljud och intorkning, samt kan hålla en precis kontroll över hastigheten, vilket är omöjligt med remdrift.
Hmm, vilket påminner mig om att jag behöver köpa en ny pickup till min vinylsvarv.
Nån som har bra länkar till sidor med bra pickuper (inte Svalanders, för den kan jag redan, och blir förmodligen dem som får sälja till mig om jag inte hittar andra alternativ)
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det där kan du inte ha helt rätt i, om du tror att direktdrift får dig att komma bort från motorlager så vet jag inte riktigt hur du tänker för den direktdrivande motorn har väl också ett lager?TomasL skrev:Du använder inte stegmotorer för driften, utan BLDC-motorer.
Varför inte köpa ditt eget tips som jag kollat upp (10Hz-60kHz, rätt schysst bandbredd fast jag kollade på värstingen $260): http://www.lpgear.com/product/GRADGLDT4P.html
MVH/Roger
Lagret i den direktdrivande är ju samma som för tallriken, dvs motorlagret är tallrikslagret.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Intressant, jag har redan varit inne på det men tydligen fungerar inte stegmotor (även om jag haft en ide' att vanliga DC-motorer har lager med mindre passivt moment) som lager vid remdrift och de måste rampas vid direktdrift.
Fast jag har nu läst lite på Wikipedia om BLDC (BrushLess DC-Motor) som du nämnde vilket var intressant, de hade t.ex dissekerat en diskettstations-motor, lagret i en sådan motor måste ha ett väldigt lågt passivt moment.
En stegmotor är tydligen en slags BLDC, det vore enklare med direktdrift för lagret sitter ju som sagt där redan!
I så fall kommer jag ändå köra analogt och rampa en stegmotor mha ett litet RC-servo.
MVH/Roger
PS
Ett litet problem med direktdriftsapproachen är det MadModder påpekar, (BL)DC-motorer tål inte axiell belastning.
Fast jag har nu läst lite på Wikipedia om BLDC (BrushLess DC-Motor) som du nämnde vilket var intressant, de hade t.ex dissekerat en diskettstations-motor, lagret i en sådan motor måste ha ett väldigt lågt passivt moment.
En stegmotor är tydligen en slags BLDC, det vore enklare med direktdrift för lagret sitter ju som sagt där redan!
I så fall kommer jag ändå köra analogt och rampa en stegmotor mha ett litet RC-servo.
MVH/Roger
PS
Ett litet problem med direktdriftsapproachen är det MadModder påpekar, (BL)DC-motorer tål inte axiell belastning.
Det beror på hur den är lagrad, en vanlig 3-Fas motor tål heller ingen axiell belastning, normalt så konstruerar man inte motorer för axiell belastning helt enkelt.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag handlade min pickup härifrån: https://www.thakker.eu/en/TomasL skrev: Hmm, vilket påminner mig om att jag behöver köpa en ny pickup till min vinylsvarv.
De har "allt". Bra leveranstid, bra priser.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Står det inte att en motor klarar kontinuerlig axiell belastning, så gör den troligen inte det.
Brukar inte skivspelarmotorer vara tillverkade för just skivspelare och inget annat? Det ställs ju lite speciella krav där.
Brukar inte skivspelarmotorer vara tillverkade för just skivspelare och inget annat? Det ställs ju lite speciella krav där.
förr kunde det vara så, samma med bandspelarmotorer
ofta extra avstörda och skärmade, en del hadde centrifugalreglering
ofta extra avstörda och skärmade, en del hadde centrifugalreglering
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Annars är ju gissningen att de flesta motorer inte tål axiell belastning ganska given då de ju bara avser vrida saker liksomMadModder skrev:Står det inte att en motor klarar kontinuerlig axiell belastning, så gör den troligen inte det.

Fast motorer med spårkullager (som jag precis lärt mig som innebär att lagret tål både axiell och radiell belastning) borde inte vara så sällsynta, eller?
MVH/Roger
PS
Ett tag var jag inne på att tom bygga motorn själv

Snarare tvärtom, väldigt sällsynta.Fast motorer med spårkullager (som jag precis lärt mig som innebär att lagret tål både axiell och radiell belastning) borde inte vara så sällsynta, eller?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har nu skickat ett mejl till electrokit där jag frågar hur mycket axiell kraft min stegmotor tål (som f.ö är "tillfälligt slut i lager").
Det Kinesiska databladet säger nämligen ingenting om detta.
MVH/Roger
PS
Jag har nu även skickat frågan till den Kinesiska tillverkaren (wantmotor.com)
Det Kinesiska databladet säger nämligen ingenting om detta.
MVH/Roger
PS
Jag har nu även skickat frågan till den Kinesiska tillverkaren (wantmotor.com)
Senast redigerad av Spisblinkaren 9 juli 2016, 22:13:22, redigerad totalt 1 gång.