Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
Spazze

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Spazze »

Meduza: vad rekommenderar du att vi ändrar för inställningar på vår K8400-skrivare för att få bättre resultat än på AndLis film?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Spontant (utan att ha en K8400 tillgänglig att testa på, utan bara tittat på bilder) så skulle jag säga att ett av de stora problemen för bättre bridging och branta overhangs är att luftflödet och kylningen av det du printar inte är nog, så plasten stelnar för långsamt, så designa och printa ut en bättre fanshroud samt komplettera med en till fläkt, förslagsvis en fanshroud liknande denna: https://www.youmagine.com/designs/um2-d ... fan-shroud men designad för K8400 såklart.

Sen är det en kombination av temperatur och hastighet, prova att köra såna här med varierande inställningar: http://www.thingiverse.com/thing:593626

Sen är bridges en sån sak som inte blir bra om du printar med allt för låga lagerhöjder, rekommenderar att börja trimma inställningar på 0.15mm eller så.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Tack för tipsen Meduza.
Knepigt att hitta en lämplig fanshroud för K8400 med dubbla hotends som dessutom blåser på PEEK-röret. När maskinen gör "retract" så hamnar ju uppvärmt filament högre upp i hotenden och jag tror att det är viktigt att det kyls ner ordentligt för att det inte ska bilda en klump som orsakar stopp. Dessutom orkar knappt hotenden värma till 210 grader när fläkten är på :( Nyss hade jag 199 grader under pågående utskrift med fläkten på, när temperaturen är inställd på 210 grader.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
herrnilsson

Inlägg av herrnilsson »

Hej!

Jag har nyligen byggt ihop min k8400 men när jag använder "auto home" kommandot så går skrivarn högst upp, längst till höger men inte längst bak utan längst fram. Vet någon vad det kan bero på?

Jag provade att försiktigt använda "move axis" lite i y led men det verkar inte gå så bra. Den vill inte gå bakåt (eftersom den troligen tror att den är längst bak?) och den lilla fläkten tar emot åt andra hållet.

Jag har för mig att första gången jag körde auto home så gick den till mitten i y-led, men efter lite kalibrering i z-led så är munstycket nu längst fram (nära den stora öppningen).

EDIT: nu såg jag en tråd där man verkar ha samma problem: http://forum.velleman.eu/viewtopic.php?f=58&t=16511

Jag märkte även att z-endstop och x-endstop har en röd lysande diod, men den för y-led lyser inte.

Borde jag göra som i velleman forumet och byta på x och y- endstop?
herrnilsson

Inlägg av herrnilsson »

Nu funkar min skrivare bättre :) Jag har lite inställningar kvar att göra men den går jämnt och fint till auto home.

Jag upptäckte att två små sladdar till y-endstop hade gått av (!) så jag fick löda ihop dem. (Det var alltså därför dioden inte lyste)
Det stod ju att man behövde lödkolv för att bygga ihop den men det ska ju egentligen inte behövas väl?

Sen fick jag justera in axlarna så att den skulle gå jämt och använde mig delvis utan denna guide:
http://www.k8xxx-3dprinters.crimed.be/w ... _Alignment

Det viktiga där var att dra ut "clamps" så att de glider lätt över axlarna. Jag fick ta bort remmar och drev för den axeln, stoppa in axeln så att den nästan är inne igen och se hur mycket jag behöver dra ut den ("clamps"). Detta skedde i ett antal steg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Spazze skrev:Dessutom orkar knappt hotenden värma till 210 grader när fläkten är på :( Nyss hade jag 199 grader under pågående utskrift med fläkten på, när temperaturen är inställd på 210 grader.
Det där låter riktigt kasst, hur mycket effekt är det i hotendens värmepatron?
dbostream

Inlägg av dbostream »

Det är inte så att fläkten blåser på hotenden istället för under och på så vis påverkas temperaturen. Hade det problemet nämligen på min K8200 innan jag skrev ut ett annat munstycke till fläkten.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Värmepatronen är 15V, 33W. Jag får bara 14V över värmepatronen trots att jag har 15V från nätaggregatet. Om jag tolkar schemat rätt så är det bara spänningsfallet över T3 som kan minska spänningen till värmepatronen. T3 är en BUK6215-75C MOSFET med en maximal drain-source resistans på 15mΩ. Vid en ström på 2,2A (33W/15V) så borde spänningsfallet bli 33mV. Lite underligt det här. Klent kablage? Jag ska se om jag kan mäta direkt på T3.

dbostream: jag har läst att det är viktigt med kylning högre upp på hotenden och bilden på min misslyckade utskrift utan kylning pekar också på det. Så jag vill inte minska kylningen högre upp. Kanske skulle ha ett litet vindskydd över själva blocket där värmepatronen sitter.
gabbe

Inlägg av gabbe »

Jag isolerade hela hotenden med ett lager högtemperatursilicon (Biltema, 361900). Därefter hade jag inga problem med att nå rätt temperatur. Isolerade även runtikring tempsensorn för att undvika lokal kylning av denna.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Glasfiberremsa för ljuddämparisolering bättre & billigare.
gabbe

Inlägg av gabbe »

Bild

Lite klabbigt. Men jag tyckte det var billigt och funktionellt. Jag ersatte även temperaturkalibreringstabellen med en egen då jag tyckte originalet var helt felaktig samt gjorde en reglerparameterkalibrering genom repertier.
Efter det funkar både PLA och ABS helt ua med verkliga tempar på ~195 gr resp 245 grader.
Lars Persson

Inlägg av Lars Persson »

eero skrev:Noterat stenD, nu gäller det att andra hör av sig så de blir lite billigare
Jag skulle vilja ha 4 st ☺
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

eero har inte varit på forumet sen augusti
och ja kom på att jag inte monterat dom, var kan jag ha förlagt dom hmmmmmm... :)
herrnilsson

Inlägg av herrnilsson »

Jag skulle testa min nybyggda k8400 men fick inga bra resultat. Det blir typ ojämnheter på ena kanten av ett print-lager vilket troligen påverkar nästa lager och så kanske skrivarn "tappar bort sig" på grund av det. (Den stöter emot plast som inte skulle vara där).

Se länk nedan. Jag har 30% fyllnad.

http://imgur.com/a/5YMVx

Någon som vet vad det beror på och hur man kan lösa det? :)
Skriv svar