Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER
Det var nån som sa att Linux CNC inte gillar onboard grafik, det betyder att man lär få tag på ett moderkort utan grafik och hellre köpa ett, ja jag tänker mig alltså att det bli dumt att ha både onboard och ett vanligt då det kan komma skapas konflikter mellan dessa två ?
Ja du har kanske rätt, självklart skulle det kanske funka med en äldre dator, tänker mer på att jag ju faktiskt inte vet om Linux CNC kan vara nått för mig,.. har än inte klurat ut vilken version jag ska ha eller hur man laddar ner det.. så köra Windows blir det ju annars.. hur som helst så låter ju 1gb ram lite lite, men vad vet jag, Linux CNC kanske funkar fint endå..jihe skrev:Jag skulle säga att en 10 år gammal maskin med 1 GB minne är helt klockren.
Ja, det är absolut ajabaja att köra med inbyggd grafik. Går det att helt stänga av det i BIOS bör det inte vara några problem att det sitter ett inbyggt. Men det går inte i alla BIOS, jag har en annars jättefin IBM-dator som tyvärr inte går att använda till linuxcnc på grund av det.
Har du kollat systemkraven? Det står ju 384 MB minimum, men helst 512. 1 GB skulle jag bli förvånad om det inte var tillräckligt.
Har du kollat systemkraven? Det står ju 384 MB minimum, men helst 512. 1 GB skulle jag bli förvånad om det inte var tillräckligt.
Här är direktlänk till live-ISOn: http://linuxcnc.org/iso/ubuntu-10.04-linuxcnc3-i386.iso
Ladda ner den. Bränn den på en cd. Stoppa i cdn och starta datorn. Kör latencytestaren.
Ladda ner den. Bränn den på en cd. Stoppa i cdn och starta datorn. Kör latencytestaren.
Då testar vi detta då... lär funka fint på den här typen av dator...

- ochkl0620
- Kontakt:
Jag kör ett ganska nytt LinuxCNC på en antik Dell Optiplex med 2,4 gHz P4 och 1 GB minne helt utan problem. Innan det en lite äldre version på en urgammal Toshiba laptop.
Föresten kör jag med onboard grafik utan några som helst problem.
Föresten kör jag med onboard grafik utan några som helst problem.
Med Windows 2000 hittade jag absolut inga drivers till grafiken, satte i ett annat grafikkort och hittade inga drivers till det heller, fick ännu en liten knack på ena axeln o jag blev påmind om varför jag en gång i tiden gick över till Mac.. jo för att med mac är allt verkligen väldigt enkelt, Det jag håller på med nu är stenålder och funkar sällan bra, klart en CNC dator borde väl inte funka så dåligt med tanke på att jag inte ens kommer ha nått internet på den så virus borde inte vara att tänka på..
Hitta drivare till grejer som är 10-15år gamla.. njaa det blir nog lite problematiskt det, har testat flera olika drivare men inget verkar funka, så tror jag släpper det är med Windows nu faktiskt.. usch säger jag bara... 16 bitar känns ju coolt.
Hitta drivare till grejer som är 10-15år gamla.. njaa det blir nog lite problematiskt det, har testat flera olika drivare men inget verkar funka, så tror jag släpper det är med Windows nu faktiskt.. usch säger jag bara... 16 bitar känns ju coolt.
Japp.. laddar ner den nu.. ska bränna på cd...jihe skrev:Här är direktlänk till live-ISOn: http://linuxcnc.org/iso/ubuntu-10.04-linuxcnc3-i386.iso
Du kan ju använda din MAC till att ladda ner LinuxCNC och bränna live skivan och helt strunta i Windows.
Skivan du bränner kommer att boota upp sin version av Linux och använda sina drivrutiner för grafikkort och övrigt, så att lägga tid på att få till Windows på datorn när du inte kommer att använda Windows är ju bara tidsfördriv typ.
Skivan du bränner kommer att boota upp sin version av Linux och använda sina drivrutiner för grafikkort och övrigt, så att lägga tid på att få till Windows på datorn när du inte kommer att använda Windows är ju bara tidsfördriv typ.
Jag stoppade i en formaterad hårddisk och laddade ner länken som han sa tidigare, brände skiten på en DVD skiva eftersom den inte ryms på en vanlig CD, gick inte boota upp skiten så jag laddade över det på ett USB minne då.. gick inte boota från det heller, invalid systemdisk står det, antar att filen ej är bootbar som jag fick uppfattningen att den skulle vara..
Så... vad göra nu ?
Sätta i Ubuntu disken och stoppa i USB minner och köra från Ubuntu ?
Så... vad göra nu ?
Sätta i Ubuntu disken och stoppa i USB minner och köra från Ubuntu ?
La du bara över ISO filen på DVD:en eller öppnade du ISO filen med lämpligt DVD brännarprogram som fick bränna DVD:en?
La över den bara.. eftersom jag inte har så mycket program att jobba med på denna linux dator.. sitter oftast vid linux på dagarna nu då jag har mac datorerna på lite andra ställen i huset..
Du ska öppna den i ett ISO brännprogram för att få en bootbar skiva. Det borde gå på någon av de datorer du använder dagligen, om de har DVD brännare förstås.
Då kan jag sätta i USB minnet i datorn jag nyss installerat Ubuntu i och försöka hitta och ladda ner ett sånt program i software center då.. hmm men vilket skulle det vara tro ?
- frownlayer
det finns ett program i ubuntu som gör startbara USB-minnen från iso-filer.
annars har jag för mig att du kan använda dd för att kopiera över isofilen.
dd if=din.iso of=/dev/dittusbminne
annars har jag för mig att du kan använda dd för att kopiera över isofilen.
dd if=din.iso of=/dev/dittusbminne