PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag svarade också, men får den ett hem hos Pontus så må det vara hänt.

Jag har stökat en del med 8a, men inte uppdaterat. Men kort, den är i fler delar än någonsin nu.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Oooo..... PDP-7, det kan aldrig bli off topic oavsett vad man diskuterar. :D

Hoppas den hamnar i Uppsala, där skulle den vara i gott sällskap!
Här uppe i Umeå står det mest Norsk Datas maskiner, ND-10, 100, 500, 5000, OWL, ... osv. Samt en Naked mini Alpha LSI med 16 kword coreminne. Ska göra en tråd för den när jag kommer igång med restaureringen igen.

Göran
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

DanG skrev:Nix, tidigare okänd såvitt jag förstått.
Nedanstående vidarebefordrat enligt önskemål från innehavaren.

Hoppas Ni "finner varandra" .....

M.v.h DanG
Nu blev jag lite förvirrad, menade du att vidarebefordra någon kontaktuppgift eller bild?
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

DanG skrev:Gentlemen!

Lite out of topic, men kanske ändå inte ....

Finns det något intresse för en, om jag förstått rätt, fullt fungerande PDP 7:a?
I så fall, maila mig, så sätter jag Er i kontakt med "innehavaren".

M.v.h DanG
Intressant. Enligt den här länken så tillverkades totalt 99 stycken PDP-7 och PDP-7A. Nummer 12 och nummer 115 är de som är närmast Sverige. I fallet med nummer 12 anges kunden som "Tekniska Högskolan (Helsinki University of Technology, Sweden)" vilket låter väldigt skumt. Den absoluta merparten hamnade i USA, några i Tyskland, någon i Frankrike, någon i Holland och som sagt, nummer 115 på Oslo universitet. Om jag räknar rätt så hamnade 23 stycken hos europeiska kunder.

Undrar just vilken detta är. Det finns väl bara en så där 4 eller fem kända bevarade i världen.

En annan intressant detalj att Unix skapades just för PDP-7, men jag tror inte det finns något kvar av detta.

EDIT: Jag blev så nyfiken så jag googlade vidare : Hittade den här länken. Tydligen hade man på TMH på KTH tillgång till en PDP-7 redan 1966 som man använde för att analysera tal med. Det skulle ju i så fall kunna vara nummer 12... Spännande om det är den som överlevt!
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Jo nummer 12 är med stor sannolikhet den i Stockholm. Jag försökte spåra upp den maskinen för något år sedan det slutade med att jag fick tag i dess operatör som mindes att den donerats till någon klubb. På stacken trodde man den hamnat hos en radioklubb (?) som fanns före stacken och hos en kille som gillade att skruva sönder saker. Där slutade spåret och jag antog att den var skrotad.

I DECs servicelistning så står det bara "TEK. HOGSKOLAN". Jag mailade herrarna på soemtron.org med informationen att det nog var KTH, dom måste ha fått det om bakfoten och trott det var Helsinkis

Nu läste jag lite gamla mail och dette rådde en del osäkerhet om var "radioklubbens" pdp:a kommit från. Så chansen finns att om det här verkligen är en PDP-7 så är det nr.12
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår:
Oväntat att soemtron-webbsidan inte nämner något om de senare PC-kompatibla burkarna.
http://www.robotrontechnik.de/index.htm ... tronpc.htm
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

pbgp skrev:Jo nummer 12 är med stor sannolikhet den i Stockholm. Jag försökte spåra upp den maskinen för något år sedan det slutade med att jag fick tag i dess operatör som mindes att den donerats till någon klubb. På stacken trodde man den hamnat hos en radioklubb (?) som fanns före stacken och hos en kille som gillade att skruva sönder saker. Där slutade spåret och jag antog att den var skrotad.

I DECs servicelistning så står det bara "TEK. HOGSKOLAN". Jag mailade herrarna på soemtron.org med informationen att det nog var KTH, dom måste ha fått det om bakfoten och trott det var Helsinkis

Nu läste jag lite gamla mail och dette rådde en del osäkerhet om var "radioklubbens" pdp:a kommit från. Så chansen finns att om det här verkligen är en PDP-7 så är det nr.12
Radioklubben på KTH hade sina lokaler i klocktornet. Jag var där uppe några gånger och jag minns i alla fall ingen så stor dator där. Jag var även i TMHs lokaler och gjorde labbar i tysta rummet. Minns inte att det stod någon sådan maskin där. Allt detta på tidigt 90-tal.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Detta skulle alltså ha utspelat sig någon gång -72 eller -73. Men som sagt, ingen mindes med säkerhet vad som hänt, inte ens operatören.

Edit: Anders, ursäkta att vi kapar tråden såhär. Säg till om vi ska flytta på oss så får någon moderator bryta ut undertråden.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nej,

Jag har inga problem med detta. Jag hoppas att molnen skingras lite runt denna datorn. Jag skulle gärna ta hand om den som du kanske förstår. Men det är nästan synd att den hamnar hos en privat samlare, jag tänker att tekniska museet kanske skulle vara intresserade. Men hamnar den där lär den aldrig komma till liv igen vilket skulle förfärligt. Jag tycker att datorer ska köras! Tekniska är bara ett steg bättre än skroten.

Jag tycker de instutitioner som lagar och kör sina gamla "järn" gör en stor välgärning.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Jag håller med dig. LCM har en körande PDP-7 och CHM har en (osäker om den är utställd). Så den är redan representerad på museer. Skulle den hamna hos mig så skulle jag gladeligen visa upp den för intresserade, det skulle säkert Mattis och du också göra. Men något verkligt museum blir det ju inte för det även om Mattis kommer nära.

Edit: bild från LCM med Ian King i sin snygga kilt: Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ni håller väl oss uppdaterade hur det går med denna PDP7!
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Om jag hör något mer så rapporterar jag :) Men jag misstänker DanG missade något i sitt senaste inlägg.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

pbgp skrev:Men något verkligt museum blir det ju inte för det även om Mattis kommer nära.
Jag ska faktiskt åka ut idag och bygga 10 löpmeter väggfasta bord och hyllor i den nya 80 m2 stora utställningslokalen på 1 trappa... Så det blir bättre sakta men säkert.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Nej,

Jag har inga problem med detta. Jag hoppas att molnen skingras lite runt denna datorn. Jag skulle gärna ta hand om den som du kanske förstår. Men det är nästan synd att den hamnar hos en privat samlare, jag tänker att tekniska museet kanske skulle vara intresserade. Men hamnar den där lär den aldrig komma till liv igen vilket skulle förfärligt. Jag tycker att datorer ska köras! Tekniska är bara ett steg bättre än skroten.

Jag tycker de instutitioner som lagar och kör sina gamla "järn" gör en stor välgärning.
Jag håller helt med. Men man ska vara medveten om att en maskin som PDP-7 består av många diskreta transistorer som kan gå sönder. Jag fick vår PDP-9 CPU att snurra 90-talet efter en hel del felsökande. Dock så var det något med kopplingen till DECtape stationerna som jag aldrig fick det att fungera. Den gick sönder vid ett flertal tillfällen. En gång brann en likriktare så det blev rökfyllt i hela rummet. Jag var lite orolig att det var en av de stora PCB fyllda kondensatorerna... Fast då hade jag nog mått lite sämre.
Rhode Island computer museum är ju väldigt ihärdiga med sin PDP-9. De har också fått den att fungera men verkar ha intermittenta problem och har fått reparera den flera gånger. Den här videon är ju helt underbar. Fast det har tagit dem en hel del tid att komma dit.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vilket jäkla bakplan... :shock:

Bild

Bild
Skriv svar