Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den länken har mycket bra info. Innehåller nog allt man behöver för att bygga ett "styrkort" inklusive programmet. Det enda som saknas på den sidan är väl komponenterna, färdiga för nedladdning... :)

Fortsätter (som jag brukar) med en liten rapport av mitt bygge:
Har än en gång förminskat styr-armarna. Eftersom jag satsar på en optisk lösning av positionsbestämningen så har jag plats mitt på "armen" och ska sätta speglarna där för att få bra vinklar av strålen.

Stötte på ett "litet" problem: Skruven mitt på ena styrarmen sitter på ett sådant sätt att det inte går att sätta spegeln direkt ovanpå. Inte bra...

Så vad gör man? Letade lite i högen med sladdrester, trasiga grejjer mm, (ni vet, den högen som brukar kallas "skräphög"). För mig brukar den högen vara en riktig guldgruva när jag stöter på något problem....
-Så även denna gång. Ett kapat hölje till en phonokontakt passade perfekt i spåren utanför skruven!! Ovanpå placerar jag en rund tunn plastbricka och spegeln. (Limmade generöst så att det inte ska kunna bli några vibrationer.)
Fungerar riktigt bra. 8)
Kanske inte riktigt så det görs i proffesionella system, men den här ska ju inte igenom bilbesiktningen direkt.... :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så länge det fungerar så. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Känner igen det svaret! Tror jag fick samma svar om bilden på min nätdel... Jo, ibland blir det lite lågbudgetlösningar. :lol:

Apropå lågbudget. Jag lyckades lösa dagens problem med en datornätdelstransformatorkoppartråd. Långt ord! -Hela 35 bokstäver!! :)
Tidigare har jag kört med styrarmens egen flatkabel eftersom den var så tunn och följsam jämfört med vanliga sladdar. Tyvärr var den lite för kort och efter ett misslyckat försök att förlänga den så tog bort den.
Inspirerad av strombom's bläckpatronprojekt så kör jag nu med tunn koppartråd! Verkar fungera så här långt.

Så efter "lite" sågande och pillande så är vikten minimal i styrarmarna. De rör sig även smidigare än när de var anslutna med flatkabeln.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag har själv märkt, när jag har haft lite roligt med sådana här armar, att flatkabeln uppför sig lite som en bladfjäder för läsarmen. Ger man ingen spänning alls till armen så brukar armen stanna ungefär i mitten, detta kan skapa lite motstånd om det är större rörelser det skulle handla om. Så sätta fast en tunn kabel är ju bara till det bättre.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Uppdateringar angående laserprogramet Mamba Black.

Har fått det att fungera att skicka ut i längre än 30sek som i föregående versioner.
Gör så här:
Ladda ner den ?nyaste? versionen 152a och extrahera.
Lägg in systemfilen zlportio.sys i samma mapp som programmet.
Starta programmet och ställ in inställningarna i Settings/Colour Settings och ställ in parallellporten.

Sen ska det fungera, men jag vet inte om det fungerar tillsammans med någon hembyggd dac, vet ni??
Den ska ju fungera tillsammans med parallellports Dac:en på www.mylaserpage.de ,den ser inte allt för avancerad ut så den borde gå att bygga.

Nån som sitter och trycker på ett schema??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Cenorpa: Tack för tipset!

De flesta styrkretsar verkar vara gjorda på ungefär samma sätt, så det ska nog fungera. Sedan borde det ju gå att justera ens egen laser så att den ritar likadant som det man "programmerat" i Mamba.

"Mein D/A Wandler" (den lilla) som finns på sajten du länkade till ser ut att vara konstruerad av ungefär samma saker som den på linux-laser.org och på den sajten finns schema mm. Jämför man de båda så går det säkert att göra ett schema som motsvarar "Mein D/A Wandler".

edit:

8) INLÄGG NR 200 8)
Senast redigerad av JimmyAndersson 11 oktober 2005, 19:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Det tvåhundrade inlägget i tråden är klart!!!
Det måste vi fira! :D
Hans T

Inlägg av Hans T »

Om ni vill titta på lite laser som jag har gjort så kan ni kolla på veckans hitvarning på ztv eller klicka på denna länk.

/Hans
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Fina lasrar men faan va tråkig video, det enda hon gör är ju att stå i skogen å flänga lite....

Jaja mainstream ska väll vara tråkigt :D

Men som sagt fina lasrar iaf :)
Hans T

Inlägg av Hans T »

Måste få fram att jag endast har gjort lasern i denna video så all annat är jag oskyldig till ;), fast själv så gillar jag både låten och videon (men jag är nog lite jävig).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Snygga lasereffekter i videon! Lite ovanligt med lasers i skogen.

September brukar vara bra. (Hörde inte musiken i videon eftersom jag sitter i studion och inte orkar stänga på alla knappar bara för en låt... Lite lat så här dags :) )

Oblivion: >"mainstream ska väll vara tråkigt" :lol:
Jag gillar radiostationen Bandit's slogan "Vi spelar vad vi vill"...

Ang. laserbygget så jag har gjort något fruktansvärt pilligt: Limmat 2st riktigt små speglar, stående på högkant utan stöd. De verkar stå riktigt stadigt. Tacka epoxyn för det! (Pust!)

I morgon blir det kul. Då ska jag montera spegelarmarna på bottenplattan och fixa en styr-test-koppling för de första testerna. Äntligen börjar jag komma någon vart! Det har gått lite sakta nu ett tag, men jag ville verkligen få speglarna exakt i centrum av styrarmen.

Om jag i slutändan ska köra PWM eller DAC vet jag inte ännu. Det jag vet är att jag vill ha ett sätt att steglöst kunna variera spänningen mellan positiv (axel längst till vänster) och negativ (axel längst till höger) spänning. Sedan styr man helt enkelt positionen med en variabel i PIC-koden. Det som rör till det lite är att signalen ska pulsas (inte i snö, men i PIC-kretsen då...)

Kort sagt:

Kod: Markera allt

STYR-ARM              SPÄNNING            PIC-kretsen
   (POSITION)             (TILL ARM)            (Variabel)

Längst till vänster       Max positiv               $00
Längst till höger         Max negativ               $FF
Ungefär. Värdet i variabeln är bara ett exempel. Åtta bitar kanske inte räcker långt.
Det kanske går att göra detta på ett bättre sätt, men det vet inte jag så här dags... :)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Efter att ha sett filmen så har man fått lite höga mål att sträva efter med våra egna hembyggda lasrar.
Men filmen var riktigt grym, härliga fullfärgslasrar.

Spelade ni in skogsmiljöerna i en studio eller ute??
Tekko

Inlägg av Tekko »

Hans T, bilder på denna lasermakkapär ?
Hans T

Inlägg av Hans T »

Jag kan ta och mecka isär den och ge er lite bilder på hur den ser ut både utanpå och innuti. Har lite mycket jobb i helgen men jag ska göra det så fort jag får lite tid över.
Hans T

Inlägg av Hans T »

Cenorpa skrev:Efter att ha sett filmen så har man fått lite höga mål att sträva efter med våra egna hembyggda lasrar.
Men filmen var riktigt grym, härliga fullfärgslasrar.

Spelade ni in skogsmiljöerna i en studio eller ute??
Videon spelades in i Mimerlaven som är ne gammal gruva i Norberg och det är filmat både utomhus i skogen, lite skog som är intagen i laven samt rena inomhusscener.
Skriv svar