Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av prototypen »

lillahuset skrev:Och jag som trodde "kyrkorglar" gick på luft, inte el.

Jodå, det är luft och pipor som gör ljudet, men hur man styr ventilen som släpper fram luften finns flera sätt. Mekaniskt med en massa träribbor, elventiler eller pneumatiskt styrda ventiler.

Nästa gång jag är i Norrköping så kan du komma och göra ett studiebesök och titta på en lite udda konstruktion, en elektropneumatisk sleiflåda.

Norrköping blir nog i januari.

Protte
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jag har kollat på en orgel med protte i Norrköping och det man ser är långt ifrån allt. Spännande att se lite mer ingående hur det ser ut.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Då var jobbet klart i Filipstad och nu återstår att ta reda på överblivet.

Den som vill ha kan hämta detta
En st batteriladdare 24 volt 50 A, innehåller flera fina ringkärnor och lite tyristorer
Två man orkar bära denna klenod
Laddare.jpg
Laddare panel.jpg
Sedan den gamla "elektroniken", det sitter massor med NE555.
Guldplätterade kantkontakter mm
Tidrelä och lite tyristorer.
Elektronik.jpg
Tidrelän.jpg
Hämtas helst i Filipstad men jag kanske kan ta det med när jag rundar Väners sydspets och upp mot Karlskoga sedan mot Stockholm. Kommer att ske före jul.

Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oj, de där grejerna blev jag verkligen sugen på, det är exakt en av alla de sorters grejer jag tycker om att "pyssla" med :)

Skickar ett PM
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu har jag börjat på en orgel i Stockholm, samma byggare som i Filipstad, samma röra.
Det sitter ett kretskort, där det står "speed" sitter en potentiometer med axeln pekandes inåt i skåpet
image.jpeg
Om ni tittar nere till vänster sitter det en svart säkringshållare med en "säkring" som säkert håller för 250 A (mässingpinne)
Över allt i orgeln så ligger det sladdar huller om buller, det mesta verkar planlösa grejor tills det fungerar, vadå säkring.
image.jpeg
Protte

PS bilderna är säkert upp och ner men det beror på iPad orientering av bilder
Senast redigerad av MadModder 2 december 2015, 14:56:09, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: fixade bild-bbcodesen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du har det då inte lätt protte med dessa byggen, ser ju ut som riktiga rysare.
svanted

Inlägg av svanted »

protte, d-a intressant jobb du har... :)
orglar verkar innehålla mycket kul, mekanik, elektronik i egna lösningar i massor...
vem jobbar du åt, det är inte så att ni behöver anställa folk?
men du kanske "är själv"...typ enmansföretag.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Var och kollade på transformator-likriktaren och den ger 24 V 70 A och jag har inte hittat någon avsäkring någonstans där det gör någon verkan så det kan komma ut 70 oavsäkrade ampere på 0,22 mm2 tråd. Om nu inte en 10A transistor (BDX33) brinner av först. Men den kanske går i kortslutning istället. Då kan det hetta till............

Jaja, det har inte brunnit än i någon kyrka på grund av dylika installationer.

Svanted:
Jag är ensamföretagare men har den åldern att jag borde ha en lärjunge som kan fortsätta men marknaden är i minsta laget för två om man inte satsar på mer marknadsföring.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Går det inte att få nån form av bidrag från AF eller nåt för att lära upp nån?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men att hitta någon som har talang för snickeri, smide, lackering, problemlösning a la pusselbitar som inte passar ihop.
Elektronikkonstruktion och elsäkerhet.
Att kunna lista ut hur någon gjort tidigare.
Att passa in i kyrkan är ju ett måste.
Att förstå sig på organister och orgelbyggare är inte lätt
Att ha en familj som klarar att man är borta 100-150 dagar per år.

Och allt detta för en normal lön.

Protte
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det går nog att hitta. Om man letar letar letar letar... Egenföretagande är inte för alla. :)

Edit: Såg just att du bor i Umeå så det blir mycket åka. Jag flängde till Mjällom rätt ofta för några år sedan och det tog på krafterna.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Då ska vi se om ni hänger med i svängarna, är i Hemsjö, inte långt ifrån Jesse.
En av orgelfirmorna skulle alltid ha en kontaktor före och efter transformatorn.
Nu är det så att kontaktorer säger Klonk när de drar och i kyrkan ska det vara tyst när det ska vara tyst.
Fläkten susar och brusar lite också så då sätter man allt som låter typ Klonk och sus i en ljudisolerad låda.
I det här fallet blev det 5 meter mellan fläktlådan och orgeln.

Vad händer då.
On off skickar ström till K1 i fläktlådan.
K1 skickar tillbaka ström till transformatorn och 10 A säkringarna i orgelhuset
Från orgelhuset går ström tillbaka till K2 som startar fläkten och K3 som egentligen verkar onödig.

Från transformatorn i orgelhuset går ström via säkringar tillbaka till fläktlådan till K3 och sedan in i orgeln igen där den går in i en motorstyrning

Lite väl mycket fram och tillbakande

Protte
image.jpg
Skogen

Inlägg av Skogen »

Intressant jobb, minst sagt :)
Är det Hemsjö vid Alingsås?
Titta in på en fika om du har vägarna förbi.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Filipstad-orgelns elektronik var inte dumt, tackar!

Allt ger intrycket av "vi tar vad vi har" och kompletterar vidare... 90% av hela bygget har ett rätt seriöst byggsätt och sedan har det behövt klistras på ytterligare 10% som blivit lite hur som helst. :wink:

På sista bilden i tråden syns nio orangea tidreläer (eller vad för funktion de nu har). De är snyggt monterade på DIN-skena. Till höger i bild skymtar något mer likadant relä. Där har byggaren tagit bort DIN-skene-fästet eftersom det antagligen inte fanns mer DIN-skena i bra-att-ha-lådorna. För att fästa reläet så har metalldelarna ur en av skruvplintarna demonterats och sedan har en träskruv dragits rakt igenom den polen på anslutningsplinten. På andra sidan av reläet fanns redan en ledig pol att skriva rakt igenom utan att ta bort delar. Men detta var bara på ett sådant extrarelä, på det andra har din-skene-monteringsgrejerna också tagits bort men det har sedan bara dragits fast med en skruv så inga metalldelar har rensats bort.

På något ställe var några delar monterade i en såndär klassisk tvådelad plastlåda som t.ex. Elfa sålt i alla år. Bra så, men mindre bra att det var borrat fyra hål för säkringshållare och två och en halv monterade. Sedan tog delarna slut varpå det invändigt sitter två säkringshållare. Eftersom det ändå behövdes borras monteringshål för dessa så har det borrats rätt igenom plattan sakerna var monterade på och samma skruvar håller både fast dessa säkringshållare i lådan och hela lådan på monteringsplattan. :mrgreen:

Jag har inte riktigt hunnit demontera allt ännu, men det mesta från den nedre riktigt röriga plattan är demonterat. Det gick för övrigt att svänga ut även den plattan fast jag fick lossa skruvar och möjligtvis klippa någon kabel också.

Jag tror det blir så här när en klassisk tidsoptimist tänker ut en egentligen okej konstruktion men inte har tid eller möjlighet att provköra prototyper och det blir tidsbrist för att få igång allt.

Laddaren verkade vara helt i originalskick men den var så tung att jag var tvungen att demontera mycket ur den för på två personer kunna bära den i en (något kurvad) trappa... :wink:

För övrigt ska vi kanske inte bara beskylla orgelbyggaren för att göra konstigheter. I den trefasmatade (!) laddaren så satt det drossel i serie med likriktare för att få LC-filter istället för att behöva enorma glättningskondingar. Bra så. Kanske mer tveksamt att det satt två drosslar monterade på varandra men bara den ena var ansluten. Detta måste ha varit original från tillverkaren. Månne det är tänkt att man väljer antal anslutna drosslar efter typ av last?

Tack för grejerna! :tumupp:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Lagom drossel efter likriktaren är inte alls dumt då det förbättrar effektfaktorn en hel del - speciellt i sammanhang med brygga som bara leder kring periodtoppen - kort sagt den konstruktionen tänkte mer på övertonshalten mot elnätet än vad man gör idag på många småbrukare...
Skriv svar