Filipstad-orgelns elektronik var inte dumt, tackar!
Allt ger intrycket av "vi tar vad vi har" och kompletterar vidare... 90% av hela bygget har ett rätt seriöst byggsätt och sedan har det behövt klistras på ytterligare 10% som blivit lite hur som helst.
På sista bilden i tråden syns nio orangea tidreläer (eller vad för funktion de nu har). De är snyggt monterade på DIN-skena. Till höger i bild skymtar något mer likadant relä. Där har byggaren tagit bort DIN-skene-fästet eftersom det antagligen inte fanns mer DIN-skena i bra-att-ha-lådorna. För att fästa reläet så har metalldelarna ur en av skruvplintarna demonterats och sedan har en träskruv dragits rakt igenom den polen på anslutningsplinten. På andra sidan av reläet fanns redan en ledig pol att skriva rakt igenom utan att ta bort delar. Men detta var bara på ett sådant extrarelä, på det andra har din-skene-monteringsgrejerna också tagits bort men det har sedan bara dragits fast med en skruv så inga metalldelar har rensats bort.
På något ställe var några delar monterade i en såndär klassisk tvådelad plastlåda som t.ex. Elfa sålt i alla år. Bra så, men mindre bra att det var borrat fyra hål för säkringshållare och två och en halv monterade. Sedan tog delarna slut varpå det invändigt sitter två säkringshållare. Eftersom det ändå behövdes borras monteringshål för dessa så har det borrats rätt igenom plattan sakerna var monterade på och samma skruvar håller både fast dessa säkringshållare i lådan och hela lådan på monteringsplattan.
Jag har inte riktigt hunnit demontera allt ännu, men det mesta från den nedre riktigt röriga plattan är demonterat. Det gick för övrigt att svänga ut även den plattan fast jag fick lossa skruvar och möjligtvis klippa någon kabel också.
Jag tror det blir så här när en klassisk tidsoptimist tänker ut en egentligen okej konstruktion men inte har tid eller möjlighet att provköra prototyper och det blir tidsbrist för att få igång allt.
Laddaren verkade vara helt i originalskick men den var så tung att jag var tvungen att demontera mycket ur den för på två personer kunna bära den i en (något kurvad) trappa...
För övrigt ska vi kanske inte bara beskylla orgelbyggaren för att göra konstigheter. I den trefasmatade (!) laddaren så satt det drossel i serie med likriktare för att få LC-filter istället för att behöva enorma glättningskondingar. Bra så. Kanske mer tveksamt att det satt två drosslar monterade på varandra men bara den ena var ansluten. Detta måste ha varit original från tillverkaren. Månne det är tänkt att man väljer antal anslutna drosslar efter typ av last?
Tack för grejerna!