X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver lite tips, Nu en liten f

Inlägg av X-IL »

Det var ett par fina stativ som jag skruvade isär för att få tag i vinklarna. Behövde ju inte profilerna, kändes ändå lite dumt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är säkert någon annan som behöver profilerna, de ville ju sälja tydligen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

De ligger i allmänna alu-högen och säljs för 25kr/kg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu behöver jag lite råd igen, troligtvis det sista stora designbeslutet som är kvar. Skall profilerna som skenorna sitter på ligga eller stå upp? Fördelen med att lägga dem är att jag får två t-spår uppåt på varje sida som gör det lättare att få ihop en styv konstruktion med bordsskiva och grejer. En till fördel med liggande är att jag kan få lite tightare mellan botten av portalen och bordet, inte mycket dock eftersom linjärenheten bestämmer ett minimum i alla fall.
Fördelen med stående profil är väl möjligtvis lite styvhet, samt att ramen runtom får samma höjd överallt (osäker dock på om det hjälper mig alls mer än möjligen estetiskt).

Så vad tycker ni andra? Illustrationen på sidan 3 är med stående profiler, den största skillnaden är att långsidorna kommer att ligga innanför kortsidorna i verkligheten.

EDIT: Lite stavning
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gör det som ger dig mest + är mitt stalltips.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Då tror jag det får bli liggande, ska såga till lite mer profilbitar någon dag och bygga ihop ramen, inga delmått blir annorlunda så jag kan testa båda varianterna om jag inte blir nöjd med det första. Funderar starkt på att fästa dammskydd/stänkskydd i det yttersta spåret och bordet i det innersta i såna fall, ska nog kunna bli bra det här.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det tar sig!
Höger och vänster "halva" kommer att fästas i varandra och linjären som ligger i mitten med en aluplatta frampå som agerar både skarvplatta och motorplatta samt åtminstone tre tvärgående aluplattor ovanpå. Plattorna borras med hål så att bultar kan dras igenom ner i T-spåren på profiler och linjärenhet.
Allra helst skulle man ju ha en stor metallplatta som täckte hela ramen, men jag har varken råd eller möjlighet att bearbeta en så stor platta.

Sen ska det på fötter av något slag, för jag måste upp säkert 80mm till.

EDIT: Vred bilden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Fortsätter monologen (okej dialog då, för tecno har ju faktiskt svarat:) )

Jag var förbi hovleverantören i morse och fick med mig 2,5kg aluminium i form av en platta med cirkamått 1200x100x10(fick precis plats platt på golvet på diagonalen i en SAAB 9-5 kombis bagageutrymme) eller så. Den kan bli bra till diverse förankringsplåtar mellan bottenramens delar.

Nu när det har snackats en massa om spindlar i forumet på sistone har jag också börjat fundera, jag tror ändå att jag kommer att börja med min AEG överhandsfräs, ska bara transplantera ditt en varvtalsstyrning.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:D

Då fortsätter jag väl att hålla igång dialogen, skippa transplantations idén utan kör med manuell inställning = absolut enklast och det är inget strul.
Bra med 'hovleverantör' nåt som jag saknar på närmare håll. Det går framåt :tumupp:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Transplantationen är för att få manuell varvtalsinställning. Thyristorstyrningen är kass på den jag har, tänkte ta från en ÖoB-öhf.

Jag såg nånting annat mycket intressant hos leverantören i morse också, ni lär få veta om det blir något med det.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Håller med tecno, skippa jobbet med varvtalstyrningen. Finns det manuell inställning av varvtalet så funkar det perfekt. Jag kör med Kress på min fräs och har endast kompletterat med en extern brytare för på och av. Jag saknar dock automatisk av och på ty jag låter ofta maskinen köra själv medan jag jobbar med annat och det vore bra om den stänger av automatiskt när den har kört färdigt programcykeln.

Angående din överhandsfräs så kommer det att fungera bra. Det som kan skilja mellan en Kress och en billig överhandfräs för några hundralappar är glapp, kast och fysisk storlek. Om du inte letar 100-delar så duger det bra med en vanlig överhandfräs.
Senast redigerad av labmaster 29 mars 2012, 13:14:18, redigerad totalt 2 gånger.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

AEG-fräsen är nog rätt bra, men har som sagt bara fullt ös just nu, vill kunna justera.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Aha, den gamla varvtalregleringen är kass, då behöver du naturligvis åtgärde den. Jag har provat Ö&B:s överhandfräs i min maskin och den funkar kanonbra.
Senast redigerad av labmaster 2 april 2012, 22:17:06, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ett par dåliga bilder på mitt nya motorfäste, lite justerbart för centrering. Som kanske synes så var de M5 insex jag hade liggande lite för långa och bottnade i distansmuttrarna, så de får bytas. Mycket nöjd på det hela taget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
masen

Inlägg av masen »

Måste man kunna fläta trådarna?
Nu börjar det bli överkurs med att bygga cnc? :)
Skriv svar