Denon99, ja med två zoner så är kanske två pumpar en bra idé. Om man nu kan välja att ena pumpen går på ena zonen och andra på andra.
Ett alternativ som jag överväger om jag skall fräsa lite fler av samma detalj är att ta biten jag skall köras omkrets, och dra in den typ 10 mm och fräsa ett spår med radiefräs. Lägga ner en o-ring där som sticker upp lite mindre än halva diametern. Ett hål i mitten till vakuumpumpen borde räcka för att suga fast riktigt hårt. Och så länge jag inte gör några hål i biten så borde det sitta fasiken. Gör man hål får man lägga in o-ringar där också.
Över till gårdagens och dagens körning. Första testet med alu i 3D. I vissa delar av fräsningen blir det supersnygg yta, i andra inge bra alls. Jag hade problem på slutet att fräsen kladdade igen och sabbade ytan.

Jag hade hoppats på att få sådär fin yta på utsidan som jag hade på insidan innan jag gjorde fin-skär med konventionell fräsning. Medfräsning is the shit! Men pinn-fräsen var för igenkladdad för att det skulle bli bra. Behöver skaffa riktiga alu-fräsar!
Jag har ju några klart definerade problem med min fräs än så länge. Dels är konan i spindeln ca 7.5 grader istället för 8 som spännhylsorna är. Det är superdåligt. Sedan har jag gjort en hel del simuleringar idag mekanisk på bordet. Jag testade i solid works vad som hände om jag förstärkte.
Jag tog den stomme jag har idag för bordet. Jag tog ungefär 1600mmx900mm. Och så lade jag på den 15mm alu-skiva jag diskuterat tidigare i den här tråden. Sviktet av 100 kilo (väger de så mycket X, Y och Z-delarna?) lagt mitt på bordet mätte jag. I simuleringen då. ca 1mm som jag har idag, 3 tiondelar med skivan på-skruvat ordentligt. Efter det började testerna. Det jag provade var 50mm, 100mm och 150mm hög ribba 15mm bred uppåt på bordet. Ungefär som man kunde tänka sig ett stänkskydd för att hindra spånor att flyga ut och landa på mina X-linjärskenor. 50mm gav ca 2.5 tiondelar, och 100mm resp 150mm gav 2 resp 1,5 tiondelar.
Sedan provade jag att sätta motsvarande ribbor på undersidan bordet, där får jag max plats med 40mm ribba. Det gav 1,2 tiondelar. Dvs 40mm under är bättre än 150mm över.
Till slut provade jag att helt enkelt sätta en 5mm plåt att täcka hela undersidan av bordet. Så att det låses ihop som en låda. Då kom jag ner i 7 hundradelars svikt. Dubblade jag tjockleken på den plåten så fick jag 6 hundradelar svikt. Något som om jag uppnår borde vara väldigt nöjd med. Jag menar, biten jag lägger i maskinen som är så lång kommer ju att svikta med bordet mer än så.
Det tillsammans med en korrekt vinkel på konan, lite andra förstärkningar på samtliga skarvar på X-axeln, riktiga alu-pinnfräsar samt allmänt ökad vikt pga förstärkningar borde inte göra resultatet sämre. Den del jag spänner materialet i just nu är verkligen inte stabil.
Jag kommer att rapportera eftersom jag löser problemen. Om någon har fler tips om stabiliseringar jag borde göra så säg till så skall jag analysera de dem med avseende på genomförbarhet, kostnad och möjligt resultat.
Biten nedan behöver få undersidan planad för att få bort håll-materialet. Sedan saknas bearbetningar från övriga sidor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.