Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Ni borde sälja den där, dyrt. Jag är säker på att många vill ha en gokart som gör 280 km/h med 40 hk motor.
Har läst att en superkart kan ha över 250 km/h i toppfart, men de använder tvåcylindrig 250cc 2T. En sån som är hårt trimmad (dvs man måste byta kolv/vevaxel och andra slitdelar med korta intervall) kan ha över 80 hk.
Dynojet-bromsbänkar kan indikera 40hk från en 125cc 2T, det var därför jag gissade det.
Original Hayabusamotor har mindre än 140 hk.
Har läst att en superkart kan ha över 250 km/h i toppfart, men de använder tvåcylindrig 250cc 2T. En sån som är hårt trimmad (dvs man måste byta kolv/vevaxel och andra slitdelar med korta intervall) kan ha över 80 hk.
Dynojet-bromsbänkar kan indikera 40hk från en 125cc 2T, det var därför jag gissade det.
Original Hayabusamotor har mindre än 140 hk.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Busan har 175hk som standard på de äldre. Sen är det ju såklart mindre ut på axeln (typ 10% mindre) Med lite effektburkar så får man 180 hp.
En 125 med 40 hp gör iaf 200 men där är det nog ganska stopp. Det beror också mycket på om den är aerodynamisk eller ej dvs helkåpa osv.
OnT:
Fagge:Något ser lite klent ut på bilden
Detta kan aldrig sluta lyckligt! 
En 125 med 40 hp gör iaf 200 men där är det nog ganska stopp. Det beror också mycket på om den är aerodynamisk eller ej dvs helkåpa osv.
OnT:
Fagge:Något ser lite klent ut på bilden


Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Oavsett hur bra aerodynamik man har är det ganska krångligt att få upp motordrivna hjulbaserade saker i över 300km/h, visst går det, men det är inte helt enkelt.
Hayabusan är ett av dom ytterst få fordonen som vem som helst kan köpa som klarar det, och då är det under bra förhållanden och med ganska liten marginal.
Jag tror det blir väldigt svårt att få en hemmabyggd kart att göra ens 300.
Hayabusan är ett av dom ytterst få fordonen som vem som helst kan köpa som klarar det, och då är det under bra förhållanden och med ganska liten marginal.
Jag tror det blir väldigt svårt att få en hemmabyggd kart att göra ens 300.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Helt hemmabyggd är den inte, det är en ombyggd superkart. Men han som bygger om den kan knappt klassas som hemmabyggare, så grym som han är
. Men men, nu behöver vi inte snacka off-topic mer, vi får väll se när den är klar ifall jag skulle våga mig upp i över 300km/h med den 


Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Då var det dags för en liten update, eller liten å liten.
Tillräckligt stor för att behöva ta till det stora artilleriet, tack vare goda vänner inom verktygs industrin.
Dessa 2 halvor är tänkta att sitta runt ramen för att senare kunna montera dit motorhållaren på.
Själva motorhållaren blev dock inte färdig idag, men i morgon kan jag lova er mer ögongodis!.


Edit...
Just det, det fanns lite info bland all OT.
victor_passe: kapa ramen och förläng cykeln lite kanske? Då kan du ju få in motorn "i" ramen.
Att ha en så tung del så högt upp känns lite dumt. Och du lär få redigt bra sadel-värmare.
Ja jag har funderat lite på det. Men det verkar bli alldeles för omständigt. Man vill ju inte rubba avståndet mellan sadlen & styret, inte häller mellan vevpartiet & bakhjulet. Vevpartet för tramporna är ivägen & likaså det stora främre kedje hjulet. Som dessutom måste bytas ut till ett änu större, om man ska kunna hänga med å trampa i lite högre hastigheter än 25-30km/h
Oavsätt så kommer denna versionen att bli betydligt bättre ballanserad än den första cyklen.
squiz3r: fixat
Tillräckligt stor för att behöva ta till det stora artilleriet, tack vare goda vänner inom verktygs industrin.

Dessa 2 halvor är tänkta att sitta runt ramen för att senare kunna montera dit motorhållaren på.
Själva motorhållaren blev dock inte färdig idag, men i morgon kan jag lova er mer ögongodis!.



Edit...
Just det, det fanns lite info bland all OT.
victor_passe: kapa ramen och förläng cykeln lite kanske? Då kan du ju få in motorn "i" ramen.
Att ha en så tung del så högt upp känns lite dumt. Och du lär få redigt bra sadel-värmare.
Ja jag har funderat lite på det. Men det verkar bli alldeles för omständigt. Man vill ju inte rubba avståndet mellan sadlen & styret, inte häller mellan vevpartiet & bakhjulet. Vevpartet för tramporna är ivägen & likaså det stora främre kedje hjulet. Som dessutom måste bytas ut till ett änu större, om man ska kunna hänga med å trampa i lite högre hastigheter än 25-30km/h
Oavsätt så kommer denna versionen att bli betydligt bättre ballanserad än den första cyklen.

squiz3r: fixat

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Du får inte lägga bilderna under varandra så, det såg ju ut som om aluminiumdelarna var en meter höga!!
Ser bra ut annars 



Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Det där ser ut att bli sjukt stadigt.
Har du funderat på hur du ska överföra alla motorns hästar till cykelhjulet, kedja eller rem?
Har du funderat på hur du ska överföra alla motorns hästar till cykelhjulet, kedja eller rem?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Rocky_AL: Ja dom alu bitarna lär vara det sista på cyklen som skulle kunna gå sönder.
Just nu lutar det åt att använda remmar med HTD profil. Vilket gör det enkelt att fräsa egna kugghjul tack vare radien på remmens taggar.
Och här är det bara att knappla in sina önskemål, så får man ut färdiga cadritningar serverade på kugghjulen.
http://www.solidcomponents.com/company/ ... &ClickLog=
Men denna gången ska jag ha dit ett frihjulslager emellan, så det inte blir så trögtrampat om man nu skulle vilja göra det. Så utväxlingen kommer att ske i 2 etappar.
Sen hur remhjulet ska festas mot bakhjulet, är ännu inte bestämt. Antingen byter jag ut baknavet mot ett med fäste för skivbromsar, eller försöka tillverka 2 halvor som ska haka i & greppa fast i ekrarna typ.


Just nu lutar det åt att använda remmar med HTD profil. Vilket gör det enkelt att fräsa egna kugghjul tack vare radien på remmens taggar.
Och här är det bara att knappla in sina önskemål, så får man ut färdiga cadritningar serverade på kugghjulen.
http://www.solidcomponents.com/company/ ... &ClickLog=
Men denna gången ska jag ha dit ett frihjulslager emellan, så det inte blir så trögtrampat om man nu skulle vilja göra det. Så utväxlingen kommer att ske i 2 etappar.
Sen hur remhjulet ska festas mot bakhjulet, är ännu inte bestämt. Antingen byter jag ut baknavet mot ett med fäste för skivbromsar, eller försöka tillverka 2 halvor som ska haka i & greppa fast i ekrarna typ.

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Hmm, det där verkar ju riktigt smidigt.
Vet dock inte hur lätt det är att åstakomma en växellåda med remdrift. Med cykelkedja bör det gå relativ enkelt dock, det är ju bara att ta växelsystemet från en gammal cykel.
Vet dock inte hur lätt det är att åstakomma en växellåda med remdrift. Med cykelkedja bör det gå relativ enkelt dock, det är ju bara att ta växelsystemet från en gammal cykel.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Rem tål mycket finns motorcyklar med rem istället för kedja, dåligt IMO men det fungerar.
Faktist så drivs min tröska (5 ton) med rem
(dock är den borta nu och ny kostar skjortan
)
Faktist så drivs min tröska (5 ton) med rem


- Electricguy
- Inlägg: 12464
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
hmmmm, en variator modell EU-scooter kanske? dom använder ju rem och tar inte föränn man kommer upp i lite varv.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Tyvärr stora förluster i en variator, helt onödigt när man har PWM att tillgå.
- Electricguy
- Inlägg: 12464
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Sådär då var man änu ett litet steg närmre målet!.
Ett riktigt stort tack till, ja du vet vem …
Nu hänger bitarna & torkar till sig efter några lagers klarlack.
Och imorgon ska jag på jakt efter frihjulslager & bultar till idiot gängorna som sitter i motorn. ”tum”



Ett riktigt stort tack till, ja du vet vem …

Nu hänger bitarna & torkar till sig efter några lagers klarlack.
Och imorgon ska jag på jakt efter frihjulslager & bultar till idiot gängorna som sitter i motorn. ”tum”


