Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jamän Spruft det är ju unipolära motorer med "kass" data, skippa dom och titta på 60STH100A2-504http://bergan.se/downloads/60STH.pdf
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

http://www.kelinginc.net/KL23H2100-30-4B.pdf Den är väl inte unipolär och har ganska lika data? Den kostar ~420 och bergans kostar 995. Blir nästan dubbla priset med frakt o moms inräknat.

Vad är den skillnaden? :oops:
H.O

Inlägg av H.O »

Dollarn är billig, det gillar vi!!
Lite mindre hållmoment på motorn från Jojje, men också rätt mycket lägre induktans (2,4mH mot 4,0) vilket betyder möjlighet till högre hastighet vid samma matningspänning. Saknar momentkurva på Keling motorn men om du har 20mm stigning på kulskruvarna så tror jag att du klarar dig bra. Sen kan du ju gå ända upp till 80V med dina Geckos så det bör vara lugnt.

En nackdel kan ju vara diametern på axeln, 9.525mm - har du axelkopplingar eller ska du köpa?

Vet du vad frakten går på?

/H.O
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jag skickade ju ett mail med hur hög stigning jag hade, div. andra specs. och vad jag ville uppnå. Jag har inga axelkopplingar så det är lungt.

Frakten har jag inte kollat än. :? Kan skicka ett mail o fråga.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror säkert motorn funkar för dig, lönar det sig ekonomiskt så är det väl inte mycket att tveka på. Gissar lite:
Hos Jojje: 3*995+frakt (säg 150:-) ~3100
Hos Keling: 3*59*7=1239 + frakt (säg 700:-) + moms ~2400:-

700:- över till axelkopplingar :-)

/H.O
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Rätt ska vara rätt, fast det inte spelar så stor roll här. Men jag tar 50:- i frakt, hur mycket du än köper. :wink:
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det är ju så med stegmotorer att låg induktans är bra och hög eller högre är mindre bra eller "kass" som jag beskrev innan.
Så spara inte inte på drivelektroniken eller stegmotorerna, det var iallafall ett råd som gavs här på EF innan, och lär väl gälla än.

Låg indudktans är väl också speciellt viktigt när man kör med mickrostegning.

Så det blir väl det gamla vanliga att man får det man betalar för :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Glömde att tillägga att för mig så är en äkta bipolär stegmotor en motor med fyra anslutningar och då två lindningar, alla dom andra är ju då oäkta som går att koppla bipolärt eller unipolärt, men som då blir med sämre data, dvs. högre resistans och induktans.

Det finns narturligtvis fördelar med unipolära (flera lindningar) motorer också, tx billigare drivelektronik.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Motorn har fyra anslutningar.
Jag har väl en del att väga in i mitt beslut. Får se vad fraktkostnaden blir, han har inte svarat än.
Varför är det speciellt viktigt med låg induktans vid microstegning? Och 1,6mH låter ju inte som en stor skillnad när det finns allt från under 1mH till över 10mH vad jag sett.

Edit: Eller jo angående 1,6mH så är det ju en stor skillnad mellan dom båda men i det stora hela så att säga.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

$39.95 USPS airmail knappt 300,- då :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Spruft
Varför är det speciellt viktigt med låg induktans vid microstegning

Vid högre frekvens, som det är vid microsteg, så blir det svårare att pumpa in ström i lindningarna, och det är ström som behövs för att driva stegmotorn.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Pcmper, i mina öron låter det inte som en bra förklaring. Visst är det högre frekvens på DIR/STEP sidan av drivsteget, men det är inte högre frekvens på motorsidan av drivsteget (givet rotationshastigheten på motorn).
Däremot känns det som att det är mindre känsligt vid mikrostegning än hel/halvsteg eftersom strömförändringstakten är mjukare vid mikrostegning. (Hög induktans gör det ju svårare att ändra strömmen snabbt)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Andax Hög induktans gör det ju svårare att ändra strömmen snabbt

Det är precis det jag menar :) och strömändringarna är snabbare i mickrosteg än helsteg.

strömförändringstakten är mjukare vid mikrostegning
Det fattar jag inte ett dugg av, mjukare :?:

Och DIR behöver man ju inte bry sig om så mycket eftersom STEP-frekvensen i regel ligger högre.

Men det jag skriver är mina ideer, så som jag uppfattar det, det finns ju precis som på transistorn tusentals parametrar att ta hänsyn till, och man kan ju inte alla :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Och så lite praktisk erfarenhet av stegisar.

När jag körde min Z-motor på 60 volt med Geckodriver gick det alltid bra, när jag så ändrade volten till 35 Volt så kunde det hända allt som oftast att den bommade steg och till och med hängde sig, den gick inte heller att få upp i samma hastighet som tidigare.

Så det är inte det att motorn bara går fortare utan även kraften i varje steg minskar om man får för lite ström i pulsen, då beroende av induktans, resistans och volt.

Om motorn får för lite kraft i stegen enigt ovan så påverkar det ju även precisionen om man kör med alu till exempel.

Det är därför viktigt, tycker jag att inte snåla på motorer och drivsteg som jag skrev innan.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

I figurerna nedan hoppas jag du ska hitta svaret! :)

Som du ser i figurerna så ändras strömmen oftare i microstegning men ändringen är mycket mindre per steg.

pcmperDet är precis det jag menar och strömändringarna är snabbare i mickrosteg än helsteg.
Strömändringen är mycket snabbare vid helstegning eftersom strömmen ändras från min till max på samma tid som strömmen ändras i ett microsteg.

Bild
Bild
Skriv svar