Som underlättar urtagning/isättning av filament och som gör filamentrörelserna lätta att se.
Kort bakgrund
När jag nyligen berättade för en "flygarkollega" om att jag gjorde en liten 250 quad för att fota/filma lite, för ca 10 år sedan, men inte varit nöjd med resultatet så sade han:
– Jag har ett par 450-550 som jag inte använt på länge. Dom har lite defekter, men vill du ha dom?
Sifftan anger måttet mellan diagonalt motstående motoraxlar, i mm. En 250 är ganska liten, vilket begränsar payload och kan försvåra god stabilitet.
Så, jag kom hem med ett par drönare med NAZA gyro/GPS/flightcontroller. Controllrarna hade micro-USB, vilket jag hade. När jag inte hittade den gick jag över till grannen och frågade om jag kunde få låna en ett par dagar. I första hand för att kolla status och se vad som var värt att lägga tid på.
Hon var lite upptagen just då, men sa att hon ska leta, men kommer över om en liten stund.
Efter kanske 10 minuter knackar det på dörren. När jag öppnar ser jag en stor kartong, ca bananlåda, men dubbelt så hög. Stor USB-kabel? Nej, dom skulle skrota sin Ender och körde bara chippade filament nu, i den nya Bambulaben. Så, dom ca 15 o-chippade, merparten nästan fulla, merparten PLA, skulle inte användas. Om jag följde med över, kunde jag hämta skrivaren också, en Ender 3.
Till quadarna har jag beställt en ESC, lite proppar och annat smått och gott som dom behövde föutom lite TLC. Väntar på leverans från Kina. Men, nu hade jag en Ender 3 som också kunde få lite TLC. Gick igenom mekaniken, gjorde lite småjusteringar och skrev ut en liten insexhållare (1,5 - 2 - 2,5 - 3 - 4) till Ender, som test. Hade lite svårt att komma överens med extrudern (med 400 steg i setup). Råkade ha en annan, med 100 steg, ligga, och bytte. Misslyckades ställa om (Marlin) via USB, så det blev en fil med G-code i stället. Jag tycker om att "se" filamentrörelserna. Jag hade en pinjon från gamla extrudern över, så jag fäste den upp-och-ner på axeln till extruderns stegmotor.
Då fattades bara ett hjul...
När jag ska 3D-printa kugg gör jag oftast en liten testutskrift först.
Den blev bra vid första försöket.
Hjulet i CAD. lite från ovan.
Hjulet i CAD, underifrån. Kuggen där pinionen ska sitta kan ses här.
Här är hjulet utskrivet på skrivaren som det ska sitta på. Notera "kragen" för att hålla det "övertunga" hjulet på plats under utskriften. Kanske hade det varit bättre att skriva upp-och-ner?
Hjulet på plats i skrivaren. Det har lite rå yta. Den PLA jag använde hade föredragit lite högre temperatur.
Jag vet inte mitt snitt, men jag tror att jag ofta CADdar och printar något ca 2-3 gånger i veckan. För eget bruk.
Här är förra skapelsen. Jag har en liten gersåg som jag använder ibland för lite snickeri. På Lidl hittade jag en klinga för aluminium (80:-) och på Jula en bricka 25,4 mm (på sågen) till 30 mm (i Lidl-klingan). Jag har inte testat ännu, bl.a. för att skrivaren saknar hållare som håller arbetsstycket när man ska kapa och kyla samtidigt.
Det finns säkert att köpa, men jag hittade 16 mm kopparrör, som passade i hålen på sågen. Resten kunde jag 3D-printa.
Hållare för arbetsstycke, till gersåg.
För CAD använder jag OpenSCAD. Kanske nördigt i överkant, men passar mig bra!

/π