Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Nu kan dom vara luriga när man fräser fickor men annars brukar fräsar med vänstervriden spiral vara ett bra sätt att undvika skägg i ovankant.
Jag brukar köra med kretskortsfräsar, 1 eller 2mm och ca 20.000 rpm i skummad PVC. Man kan köra halva eller hela materialet och sen köra ett "finishing pass" som är nån tiondel närmare ån tiondel från ytan så att säga för att bli av med luddet.
Lite kraffs
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ställ till frässtålen
Exakt! De är väldigt effektiva, det blir liksom knappt spånor utan mer mjöl/pulver men det klibbar ändå inte ihop, har testat i många material! Dock så blir ju kanterna lite mönstrade,som en mini-rasp farit fram typ.X-IL skrev:Kretskortsfräsar = diamantmönstrade?
Edit: Lade till ett e
snyggt, fräsdata? jag har knappt kört något i aluminium i min maskin, men den ska nog klara det lika bra som en 6040 tycker jag. Var det du som inte fick rätt varvtal på VFD:n? Finns en parameter att ställa in omvandlingsfaktorn med. Annars,400Hz = 24000rpmKarahana skrev:Ställ till frässtålen
Ja min visar fel varvtal, har inte hittat nån "säker" källa på hur jag skall göra än, och vågar inte rota runt för mycket i menyerna på vfd'n iochmed att den inte är speciellt logiskt uppbyggd och jag vill inte råka ändra nåt som gör att den slutar funka.
Ställer just nu spindelhastigheten på känn. Börjar lite i överkant, kollar på spånen och lyssnar på ljudet och rattar neråt tills det verkar bra. matningen var iallafall 300mm/m
dock märkte jag nu när jag kontrollmätte denna att det slår fel på upp till 0.5mm på vissa ställen, vilket var en besvikelse. men jag tror lite av de 0.5 mm beror på att det var svårt att få ur spånen ordentligt, så kanske kan va så att de hängde me runt och slipade ner lite granna extra, eller vad tror ni?. Skall även gå över och efterdra alla låsskruvar i axelkopplingarna och dyl för jag märkte att den slirade lite vid höga krafter på Y.
Ställer just nu spindelhastigheten på känn. Börjar lite i överkant, kollar på spånen och lyssnar på ljudet och rattar neråt tills det verkar bra. matningen var iallafall 300mm/m
dock märkte jag nu när jag kontrollmätte denna att det slår fel på upp till 0.5mm på vissa ställen, vilket var en besvikelse. men jag tror lite av de 0.5 mm beror på att det var svårt att få ur spånen ordentligt, så kanske kan va så att de hängde me runt och slipade ner lite granna extra, eller vad tror ni?. Skall även gå över och efterdra alla låsskruvar i axelkopplingarna och dyl för jag märkte att den slirade lite vid höga krafter på Y.
Det är inte bra att skära om spån, men 5 tiondelar fel kan de inte ensamma vara ansvariga för. Kör ett testprogram med bland annat lite cirklar i olika storlekar, ett par perfekta kvadrater, och vad nu mer kan verka vettigt. Mät sedan upp cirklarna och kvadraterna så får du nog ett hum om vad som orsakar felen.
-
Fräste Alu och plast för första gången 
På när jag körde alu så hade jag lite vändglapp som snabbt fixades

På när jag körde alu så hade jag lite vändglapp som snabbt fixades
Test av gravyren som skall va på ett campingbord till sweden rock. Elda på lite me en blåslampa efteråt för att få det lite roligare. kommer nog göra det på den riktiga sen me
Bokstäver i 30mm faner (plywood, jaja) Kunden ska måla den vit och montera ledbelysning bakom, kan bli riktigt snyggt för han!
Ursäkta röran! Har inte fått ordning på sortimentlådarna riktigt än
Ursäkta röran! Har inte fått ordning på sortimentlådarna riktigt än
En namnskylt till min treårige systerson. Blev rätt ok med tanke på att min maskin inte är gjord för småpill... 

-
Berätta gärna hur du gjort den. Ser ut att vara mycke slät yta fastän att du fräst ut de sakerna och sedan planat över resten?
Vilken programvara använde du?
Snygg!
Vilken programvara använde du?
Snygg!