Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Och då vill jag göra reklam för dubbar till workshjul jag använde sommaren 2020, 21, 22, 23, 24 innan maskinen la av och jag skrotade allt utom batteriet i höstas.
https://www.thingiverse.com/thing:3902921
https://www.thingiverse.com/thing:3902921
- frownlayer
En kompis ville ha lite nytt grepp på sina hjul på gräsklipparen. Så jag fick maxa min gamla ender 6.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har en Automower 310 som ska ha det gamla lilla batteripacket. Men hade de lite modernare större och hårda. Klipparen accepterade det och jag printade en hållare. Blev bra tycker jag!
Hål på ena sidan och skåra på andra för att hålla fast buntband för att fixera batteriet i höjdled. Printat i PetG på bambulabs a1 mini. Tog runt 3-4 timmar. Caddat i fusion 360.
Hål på ena sidan och skåra på andra för att hålla fast buntband för att fixera batteriet i höjdled. Printat i PetG på bambulabs a1 mini. Tog runt 3-4 timmar. Caddat i fusion 360.
Såg ju fint ut.
Och när vi ändå kör lite klippartema, här är en till med sina nya grovmönstrade "paddeldäck" i TPU, vända för att kunna backa sig ur besvärliga situationer.
Och när vi ändå kör lite klippartema, här är en till med sina nya grovmönstrade "paddeldäck" i TPU, vända för att kunna backa sig ur besvärliga situationer.
Gjorde en "stämpel" i PLA, och tryckte en T-shirt med textilfärg från Panduro, ska ha lite mer färg på nästa gång, använde en gammal biltvättsvamp och duttade på färgen, använde PLA
Trycket är ca 25 cm brettDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vev till snickarbänk och linsskydd
Vev till snickarbänk. Originalet ill vänster och det 3D-printade till höger.
Detalj som visar skruv som låsning och förstärkning av vevens handtag.
Vevens handtag i CAD. Höga objekt ger jag ofta några "stödvingar" så att dom inte ska lossna under utskrift.
Det nya linsskyddet, på kameran.
Insidan av linsskyddet. Här kan arrangemanget som hålller linsskyddet på plats ses.
/π
Vev till snickarbänk. Originalet ill vänster och det 3D-printade till höger.
Detalj som visar skruv som låsning och förstärkning av vevens handtag.
Vevens handtag i CAD. Höga objekt ger jag ofta några "stödvingar" så att dom inte ska lossna under utskrift.
Det nya linsskyddet, på kameran.
Insidan av linsskyddet. Här kan arrangemanget som hålller linsskyddet på plats ses.
/π
Snyggt med integrerad/print-in-place fjäder!
Här är mina 3 senaste alster ...
Lådinredning för våra köksknivar och diverse. Mätjigg för ytkontroll av metallfräs, alla kontaktytor består av ditlimmade bitar av rundstång. Och sen mitt första test av "multi material" där det gråa är TPU och det vita PLA.
Är ett remhjul gjort för 8mm rundrem, tidigare varianter har börjat krypa runt axelhålet då motorskaftet blir runt 45C, bör lösas med TPU't som har mycket högre temptålighet.
Gjorde även "drivytan" av TPU mest för skojs skull och för att testa hur det skulle fungera.
Vidare bör det kanske dämpa lite vid uppstarten där TPU't kan flexa betydligt mer än PLA't tidigare gjort.
Här är mina 3 senaste alster ...
Lådinredning för våra köksknivar och diverse. Mätjigg för ytkontroll av metallfräs, alla kontaktytor består av ditlimmade bitar av rundstång. Och sen mitt första test av "multi material" där det gråa är TPU och det vita PLA.
Är ett remhjul gjort för 8mm rundrem, tidigare varianter har börjat krypa runt axelhålet då motorskaftet blir runt 45C, bör lösas med TPU't som har mycket högre temptålighet.
Gjorde även "drivytan" av TPU mest för skojs skull och för att testa hur det skulle fungera.
Vidare bör det kanske dämpa lite vid uppstarten där TPU't kan flexa betydligt mer än PLA't tidigare gjort.
TPU och PLA gillar inte varandra riktigt. Brukar använda PLA som stödmaterial till TPU eftersom det är lätt att bryta loss från TPU. Hur har du löst det?
Har också hört att dom inte fäster riktigt bra så testar med ren mekanisk låsning, kan säkert bli glidning ändå men inget jag märkt av.