ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Henry »

För att fortsätta med ELFA så beställde jag ett antal komponenter och får upp att någon eller några, som det stod, inte var i lager vilket jag tyckte var konstigt för jag tyckte att alla var i lager men kollade upp och det var 1000-tals av varenda komponent så jag beställde och visst dagen efter fick jag allt.

Ta och håll koll på detta ELFA för första gången detta hände så beställde jag en del komponenter där alla var anpassade till varandra men fick att ett antal inte fanns i lager vilket jag litade på och fick pga detta lägga ner en hel del extra tid på att hitta ersättare till allt. Det visade sig dock sedan att de jag först tänkt beställa mycket väl fanns i lager.

Ordna detta lagerproblem, eller vad det handlar om, omgående.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag hoppas att du även skickar ett mail, för man kan väl inte vänta sig att Elfa läser tråden.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det gjorde jag givetvis även första gången det hände och då skulle detta ordnas, vilket visar sig förstås inte hände, nu skriver jag även här så andra vet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

ELFA är fantastiskt på många sätt.

Jag avgudar till exempel att dom envisas med att trycka upp papperskataloger, hur många seriösa företag gör det idag?

Detta är ett stort plus och jag kan inte bärga mig tills dess den nya katalogen kommer ut i september.

Och så lite ris...

Katalogerna av idag är mycket sämre än de var typ på mitten av 00-talet och tidigare.

De har bara en fördel tycker jag, de har ett lite käckt förbladsregister som gör att man i alla fall grovt hittar, de gamla katalogerna hade inte det.

Men där slutar fördelarna.

De gamla katalogerna hade t.ex beskrivning och pin-konfiguration på samtliga halvledartyper inklusive inkopplingsscheman, idag får man vara nöjd om det står "diod".

De mycket trevliga och utbildande faktasidorna om komponenterna är borttagna (fanns tidigare alldeles före varje komponenttyp).

Det mycket smidiga översiktsbladet om logikkretsar och vilka typer det finns är borta.

Det smidiga översiktsbladet om operationsförstärkare är borta.

E-tabellen över typ motståndsserier är borta.

Inte mycket bra kvar annat än typnummer, artikelnummer och priser.

MEN, den trycks upp i pappersform!

Och så länge dom gör det är jag mer än nöjd :D

MVH/Roger
PS
ELFA-katalogen var en äkta elektronik-bibel tidigare, idag är den inte det.
bearing

Inlägg av bearing »

Det är nog bara ni som är uppväxta med de här katalogerna som vill ha dem.

Jag läser aldrig i princip aldrig kataloger eller tekniskt på papper, då jag saknar "sökfunktionen".
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, fast när man inte riktigt vet vad man letar efter så är en papperskatalog guld värd enligt mig.
Och ELFAs sökfunktion....allvarligt?

Och vad gäller just ELFAs katalog, vi fick de alltid skickade till oss på jobbet men det har inte kommit någon ny på flera år. Förutsatte att de slutat med både papperskatalog och bra service men det kanske bara är servicen de slutat med då....
ds77

Inlägg av ds77 »

Mouser hade i alla fall tryckt katalog häromåret.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag syftade iofs på sökfunktioner generellt, och om en sida har dålig sökfunktion kan man ofta hitta via google istället.
Elfas sökfunktion har ju varit helt OK i några månader de senaste åren, men sen sabbade dom den igen.

Numer använder jag faktiskt bara Digikey då jag söker komponenter, då jag tycker att Mouser och Farnell har krångligare sökfunktioner. De är helt OK, precis som Elfas var under de där månaderna. Men Digikeys är ett till två snäpp bättre.
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Äntligen!
Om ni har missat det så är det en ny ELFA-katalog på gång!
12 spetember är den tillgänglig på webben.

..fast det vore ju bra om de kunde fixa till hemsidan, lagersaldona och förpackningsproblematiken, innan dess återvänder jag inte.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, att lista en miljon artiklar i en katalog kan ju "vem som helst" göra.
Att faktiskt leverera dom är ju en annan sak....

Senaste ordern på jobbet, ~16kkr gick till RS, allt fanns på lager och allt levererades - dagen efter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

SM6XUN skrev:Äntligen!
Om ni har missat det så är det en ny ELFA-katalog på gång!
12 spetember är den tillgänglig på webben.

..fast det vore ju bra om de kunde fixa till hemsidan, lagersaldona och förpackningsproblematiken, innan dess återvänder jag inte.
Katalogen redan beställd :happy:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Kan nån förklara en sak?

Gjorde precis en liten beställning, blev att kolla upp likriktarbryggor, då fanns det säkert 7st varianter med Vrrm-spann från 40V till 1kV (samma ström).

Men varför i helsike inte bara ha 1kV-varianten?

Dom skiljer ju liksom inte i storlek.

Jag brukar klaga på dåligt djup men i det har fallet tycker jag djupet är för stort.

Har jag fel?

MVH/Roger
PS
Det enda jag kan tänka mig är att kapacitansen skiljer men nu snackar vi ändå likriktar-bryggor dvs kraftfrekvens...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

För att någon vill bygga prototyper med de komponenter tänka att använda i den slutliga designen. Och 1KV var säkert betydligt dyrare? Fysiskt större?
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Samma med 1N400X.
Alla från 1N4001 till 1N4007 är lagerförda, i princip samma pris på dem. "Alla" köper väl 1N4007?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ja precis, varför ska man köpa en 1N4002 t.ex när 1N4007 tål högre spänning, är lika stor, tål lika mycket ström och kostar lika mycket, jag fattar inte.

Enligt katalog 2014/2015:

1N4001: 1:08 SEK (50V/1A)
1N4002: 1:08 SEK (100V/1A)
1N4003: 1:08 SEK (200V/1A)
1N4004: 1:08 SEK (300V/1A)
-----
1N4007: 1:14 SEK (1000V/1A)

1N4001-1N4003 kan man ju stryka direkt ty de skiljer inte ens i pris :D

MVH/Roger
Skriv svar