Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER
Har du testat ?
Bevisligen har det ju gått Linux på en av dom enligt etiketten.
Det är väl bara testa med Live CD'n som tidigare sats...Behöver du ju inte bry dig om diskar och sånt nu.
Det är väl bara testa med Live CD'n som tidigare sats...Behöver du ju inte bry dig om diskar och sånt nu.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Har du provat? LinuxCNC live-cd? >>>>>>>>>>>>>> ToPNoTCH hann emellanfast det går ju inte
Testa med W2K och Mach3 om du inte kommer förbi lösenords tjafset.
Ja jag körde ju Ubuntu på min EeeBox o den hade ju 2GB minne, det laggade och var segt som fan, nu när jag kör med min bärbara HP så har jag 4GB det funkar skapligt.. så Ubuntu tror jag bara är att glömma faktiskt.ToPNoTCH skrev:Har du testat ?
Så här har jag tänkte mig detta nu.. för att testa.
Jag har två gamla SATA diskar på 80GB, sätter i dom i den större burken som har SATA kontakter och så sätter jag i 2x256mb extra minne i den så det blir totalt 1024mb. På den ena disken installerar jag W2k och på den andra Linux Ubuntu (om det går).
På så vis så får jag veta vad som funkar och inte, jag kan ju lova att W2k lär funka bra även om det är världens sämsta OS..
Jag har två gamla SATA diskar på 80GB, sätter i dom i den större burken som har SATA kontakter och så sätter jag i 2x256mb extra minne i den så det blir totalt 1024mb. På den ena disken installerar jag W2k och på den andra Linux Ubuntu (om det går).
På så vis så får jag veta vad som funkar och inte, jag kan ju lova att W2k lär funka bra även om det är världens sämsta OS..
Detta inlagget skriver jag fran Linux Live USB, inget AAO alltsa.
Granssnittet funktar bra och ratt sa smidigt, inget lagg, ska testa installera pa en disk och se hur det flyter pa

Granssnittet funktar bra och ratt sa smidigt, inget lagg, ska testa installera pa en disk och se hur det flyter pa

Men är det linuxCNC-distributionen du kör? Annars är det ju rätt ointressant
Segla nu inte iväg Perkla.
Håll fokus...Du skall rigga en fräsdator med Linux-CNC
Det är ju rätt ointressant hur den funkar med Ubuntu 14.
Varför går du inte in på Linux CNC sida och läser vad som gäller istället ?
Titta under rubriken "Getting started" på deras sida LÄNK
Där finns Hardware requirements och sånt.
Men med risk att upprepa mig. Varför inte prova det du skall köra. Det hade ju varit lika lätta att fixa en live CD för LinuxCNC som för Ubuntu14
Om du skall köpa en Volvo går du väl inte och provkör en SAAB.
Håll fokus...Du skall rigga en fräsdator med Linux-CNC
Det är ju rätt ointressant hur den funkar med Ubuntu 14.
Varför går du inte in på Linux CNC sida och läser vad som gäller istället ?
Titta under rubriken "Getting started" på deras sida LÄNK
Där finns Hardware requirements och sånt.
Men med risk att upprepa mig. Varför inte prova det du skall köra. Det hade ju varit lika lätta att fixa en live CD för LinuxCNC som för Ubuntu14
Om du skall köpa en Volvo går du väl inte och provkör en SAAB.
Enklast för att komma igång med så mycket som möjligt i linuxcnc tycker jag är debian livecd med förinstallerade saker
http://article.gmane.org/gmane.linux.di ... user/52401
Fick till och med igång min nya dell touch.
http://article.gmane.org/gmane.linux.di ... user/52401
Fick till och med igång min nya dell touch.
Därför jag har precis för mig att det fanns ett program man installerar ungefär som Mach 3.. o det trodde jag var Linux CNC helt enkelt.. som ni alla vet så är jag totalt ny på Linux och har ingen som helst kunskat i vad som finns till det rent generellt, vet inte varför jag hade fått för mig att det fanns ett program man kunde installera i Ubuntu ungefär som Mach 3.. ingen större skada skedd igentligen..
Lär väl ladda ner Linux CNC då och installera på en USB sticka och testa o köra live...
Lär väl ladda ner Linux CNC då och installera på en USB sticka och testa o köra live...
Ang Linux CNC.. vette fan vad jag ska ladda ner, kanske inte alls är svårt för nån som har insikt... på Linux CNC hemsidan finns ju några alternativ, vet ej riktigt vad jag ska välja och hur jag laddar ner skiten.. som jag sagt tidigare så är jag absolut ingen mjukvarukille, av den enkla orsaken att jag förstår inte, har extremt svårt att förstå, gick ut plugget med toppbetyg för 100 år sen, då fattade jag, inte nu. Åldern tar ut sin rätt.X-IL skrev:Men är det linuxCNC-distributionen du kör? Annars är det ju rätt ointressant
Linuxcnc är inte trivialt att installera själv, det består bl a av en speciell realtidslinuxkärna.
Skit i visuellt laggande gränssnitt, kolla latencytestet parallellt med lite filmer och andra grejer som tynger ner datorn, då får du sannningen om hur lämplig den är. En cnc-kontrolldator är inget man sitter och är kreativ med och stör sig över hur den "känns".
Skit i visuellt laggande gränssnitt, kolla latencytestet parallellt med lite filmer och andra grejer som tynger ner datorn, då får du sannningen om hur lämplig den är. En cnc-kontrolldator är inget man sitter och är kreativ med och stör sig över hur den "känns".
http://linuxcnc.org/index.php/english/download
http://linuxcnc.org/index.php/english/d ... ?task=view
Fast live-skivan är visst här:Download the ISO
Burn the ISO to a DVD
Check the MD5SUM b515c872335336ccfc96471d66b687d8
Boot with the DVD and test or install.
How to write the ISO to a USB Drive
Updating from 2.5 and other install options
http://linuxcnc.org/index.php/english/d ... ?task=view
Kan knappast tro att en datorn som är minst 10år med 1GB minne är jätte lämplig direkt, hade ju absolut känts lite bättre med nått som vore lite nyare iaf, med DDR3 minnen och lite snabbare prolle, även om den bara ska användas till CNC maskinen så kan ju ett ras vara ett faktum och då står man där och ska leta gamla grejer som är svåra att uppbringa.jihe skrev:Linuxcnc är inte trivialt att installera själv, det består bl a av en speciell realtidslinuxkärna.
Låt säga att jag endå vill kolla lite på nya delar, bara leka med tanken, vilka typ av delar letar jag då för att det ska passa med linux.. ? ja eller Windows åxå för den delen om det skiter sig med Linux vill säga.. eller ja Linux CNC som det nu heter.
Antar att man inte bara kan bygga vilken dator som helst eftersom det verkar ju vara lite känsligt ang vilka delar som funkar bra under Linux..
Antar att man inte bara kan bygga vilken dator som helst eftersom det verkar ju vara lite känsligt ang vilka delar som funkar bra under Linux..
Jag skulle säga att en 10 år gammal maskin med 1 GB minne är helt klockren. I och med att det då sannolikt är enkelprocessor så eliminerar man möjligheten att just det skall strula. Det är pärlor för svinen att använda någon prestandamaskin, det är ändå inte det som sätter gränserna. Processormässigt kan du garanterat ha en 20 år gammal dator, det som sätter gränserna är t ex om ett inbyggt grafikkort kommer och avbryter för att få uppmärksamhet under någon illa vald mikrosekund.
Annars om man skall bygga så skulle jag säga att man skall ha så vanliga (dvs med moget drivrutinsstöd) och enkla komponenter som möjligt.
Annars om man skall bygga så skulle jag säga att man skall ha så vanliga (dvs med moget drivrutinsstöd) och enkla komponenter som möjligt.