Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Nisse

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Nisse »

Skrivaren är standard förutom E3D-v5 hotend. Körde autotune för att få nya PID-värden till hot-end.

Och det enda jag gjort med Hot-end är att jag lindat den med två lager själv-vulkande silicontejp.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... +v5+hotend

Filamentet är från Saltberg.se
StefanR

Inlägg av StefanR »

Jag har lyckats knöla ihop plastslangen mellan rullen och extrudern, har letat runt lite men inte hittat någon lämplig slang, vore ju fint om det gick gå till en butik/firma på stan och köpa en meter istället för att beställa, några tips på vart man kan köpa?
methuso

Inlägg av methuso »

Hydrascand uppe på andra sidan E14 från Torvalla sett har jag köpt luftslang på meter iaf.
De har även annat.
http://www.hydroscand.se/
Maps: https://www.google.com/maps/place/Plank ... 775d67a3da
/Ulf G
StefanR

Inlägg av StefanR »

Tack för idén, de hade dock inte rätt storlek :(
StefanR

Inlägg av StefanR »

Vad beror detta på? Problemet har plötsligt dykt upp när det är en stor area mot bottenplattan som ska skrivas, som synes har inte perimiters några problem med vidhäftningen.

Edit: har rengjort glaset utan effekt, problemet kvarstår
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Tror inte att det släppt- Det har aldrig suttit fast pga för stort Z avstånd eller fel linjebredd.
Tråden ska tryckas ner & tillplattas av munstycket så som perimeter ser ut.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Ok, om man har en inställd förstalagershöjd på 0,35mm, ska den då vara 0,35mm? Jag mäter upp den till ca 0,23mm. Jag tycker mig se tendenser till att den senast lagda strängen trycker lös den tidigare lagda och funderar på om det är för att lagerhöjden blir för låg och plasten sväller ut och trycker lös förra strängen?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Måste tryckas mot både undeliggande och tidigare tråd bredvid för att smälta ihop.
Storlek på munstycke? Jag bruka köra: Lager höjd 50-60% av detta. Linjebredd: så att tvärsnitt av utlagd tråd lite > munstyckets och aproximerar till kvadratisk printad.
Senast redigerad av Eli 14 augusti 2014, 04:29:13, redigerad totalt 1 gång.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Munstycket är 0,4mm.

En omkalibrering av z-limit med 1 tiondel gav ett betydligt bättre resultat och ett första lager med en tjocklek på 0,30mm. Fortfarande släpper det på några ställen men ska ställa om z-limit med 5 hundradelar till, har höjt temperaturen på första lagret utan resultat. I övrigt får jag lätt släpp i hörn som också måste lösas men jag jobbar på, tips mottages gärna

Eli: när jag tittat på utskriften har jag sett hur den senaste linjen sett ut att fastna och sedan tryckts lös av nästa, därför jag ville undersöka min teori och kanske inte verkade lyssna :)
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Ser också ut att vara för stort flöde.
Släpp i hörn: Prova med raft och inte kyla för mycket.
dawa

Inlägg av dawa »

Halloj,

Jag har haft ett långt uppehåll med mendel90'n, pga lägenhetsflytt och allmän slöhet...
Men nu har jag kommit igång igen och gjort en liten provutskrift som funkade.
Har skaffat en Intel NuC dual celeron med 4G minne och 120G SSD (skall även vara minecraftserver till sonen). Kör ubuntu 14.04 och pronterface. ssh'ar till den när jag skall göra saker med skrivaren. Verkar funka bra!

Men jag har fortfarande problem med vidhäftning.
Några frågor om tips:

1. Hur höjer man enklast bädd-temperaturen? Kan man höja under utskrift i pronterface? eller resettas den av gkoden? Man kan ju ändra i gkoden och byta ut alla kommandon som sätter bäddtempen mot såna som sätter den högre. men det är lite omständligt. Finns det nån inställning i skeinforge som sätter den? jag har svårt att hitta i GUIet.

2. min utskrift böjer upp sig i kanterna och lossnar efter ett tag. kan det vara ett tecken på för låg extrusion-hastighet?
Jag tänker att plastobjektet inte "fylls" tillräckligt och blir lite konkavt. Rätt tänkt?
Jag kalibredade ganka noga hur mycket av den osmälta plasten som drogs in i munstycket, så det borde stämma.

3. hur viktigt är det att nedersta lagret har rätt tjocklek? Om jag har 0.3 i skikttjocklek, och jag mäter upp nedersta skiktet till 0.16-0.2. Kan det vara orsaken till att det släpper?

Försökte slica nopheads dial gauge-hållare med 0.3 i skeinforge och fick då detta resultat. höjde bedtemp i pronterface till 80, men jag är osäker om den lydde mig...

Har också lagt in en "heat shield" av 4 wellpappskivor med 2 lager aluminiumtejp inuti. Borde göra tempen lite högre på glaset.

Mvh,
David
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

1. Har aldrig skrivit ut med pronterface men alla andra program jag testat (cura, repetier, octoprint) går det att ändra värmen på bädden under utskrift.

2. Warping är ett rent helvete, har haft ganska mycket problem själv, se till att du har bra fäste på förstalagret och om du skriver ut med PLA vill du nog ha bra kylning för lagrena också.
dawa

Inlägg av dawa »

Nu funkar det lite bättre, men den warpar lite i kanterna. satte temp till 85 grader och gjorde lite noggrannare z-home-pos kalibrering. tror jag behöver höja nålen 0.1 mm fortfarande...
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

dawa skrev:Halloj,

1. Hur höjer man enklast bädd-temperaturen? Kan man höja under utskrift i pronterface? eller resettas den av gkoden? Man kan ju ändra i gkoden och byta ut alla kommandon som sätter bäddtempen mot såna som sätter den högre. men det är lite omständligt. Finns det nån inställning i skeinforge som sätter den? jag har svårt att hitta i GUIet.
Har för mig att det finns en fil med "leadin" info till gkoden i skeinforge där man kan ändra bed temp och extruder temp... tror också at nophead nämde detta i manualen till mendel90. I windows fanns filen under users/name/.skeinforge tror jag

Jag har inte programmet installerat för tillfället så jag kan kolla...
dawa

Inlägg av dawa »

Hej,
Nu har jag 82 grader i temperaturinställning och tvättar med ättika emellan. kalibrerade Z_HOME_POS och nu sitter det fast på plattan hyfsat.
Jag har 0.3 skikttjocklek slicat med skeinforge med nopheads inställningar.

Nu försöker jag skriva ut ett munstycke till en japansk shakuhachiflöjt, det är i stort sett ett rör med en snedskuren kant.
Munstycket trycks fast över änden på ett 25 mm elrör med ett hål för tummen och fyra för fingrarna på flöjtens ovansida, så blir det en shakuhachifjöjt! Den funkar bra att spela på!

Men...
Jag har prövat att lägga röret på olika ledder för att se hur kanten blir -- den bör vara skarp.
När jag skriver ut röret stående blir själva röret snyggt, men eggen blir hackig. (eggen kallar jag den böjda kanten som bildas i snittet när man skär av röret snett på enas sidan. (se bild)
När jag låter röret ligga på sidan med "eggen" (se bild) ståendes, blir den som skarpast. Skall också prova att lägga den snedskurna sidan mot glaset och låta hela röret byggas snett diagonalt uppåt.
Jag får problem med lager som ligger "sladdrigt" till höger bakåt. Det är som att det bortre högra hörnet av pågående utskrift böjer sig litet uppåt och trycks ner varje gån extrudern kommer dit, men åker upp igen. Efter många lager jämnas det till slut ut. Men det ser fult ut.
Bifogar lite bilder.
Vad kan detta bero på? icke-plan bottenplatta?

Mvh,
David
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar