Enstens RIAA-steg (rör)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Enstens RIAA-steg (rör)

Inlägg av ensten »

rogerk8 skrev:
ensten skrev:Progress/Success!

Testade första PSU-kortet och jag har 98VDC och 15VDC på sina respektive pinnar! :bravo:
Jag har fräst fram lite mer utrymme runt 230V-anslutningarna för att få en säkrare anslutning.

Nu ska jag plocka ihop PSU nummer 2.

Tack RogerK8 för hjälpen so far (och ni andra också så klart).
Det här emotsäger dina senaste mätningar.
Japp. :humm:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nya mätningar, annat instrument.
Verifierat att lampan är på 5W
1) AC över utgångarna med och utan belastning på 15V = 0V

Utan belastning på 15V uttaget
2) AC över TR1 sekundär lindning = 19,7V
3) AC över TR2 primär lindning A = 9,7V
4) AC över TR2 primär lindning B = 9,7V
5) AC över TR2 sekundär lindning A = 50V
6) AC över TR2 sekundär lindning B = 50V

7) DC över 15V utgång = 15,1V
8 ) DC över 100V utgång = 120V

X) DC över bryggan: 23V och 120V

Med belastning på 15V uttaget
9) AC över TR1 sekundär lindning = 14V
10) AC över TR2 primär lindning A = 7V
11) AC över TR2 primär lindning B = 7V
12) AC över TR2 sekundär lindning A = 37,1V
13) AC över TR2 sekundär lindning B = 37,1V

14) DC över 15V utgång = 11,3V
15) DC över 100V utgång = 77V

Y) DC över bryggan: 11,3V och 77V

Kan det vara transformatorproblem?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

120V på anodspänningsutgången motsäger trafoproblem. Mätte du kanske 100V med ett gammalt vridspoleinstrument (utan aktiv elektronik) medan du nu mätt med två olika digitala mätare (eller analiga med elektronisk drivning, "rörvoltmeter" (som kanske är transistoriserad...))?

Däremot skriker väl spänningssänkningen på glödspänningen "TRANSFORMATORN ÄR FÖR KLEN"...

Säker på att du har 230V i vägguttagen? :wink: :shock:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är inte riktigt säker på alla dina mätresultat men MiaM har till stora delar rätt.

Jag är ledsen för strulet men nu föreslår jag följande drastiska åtgärd:

1) Köp en ny trafo modell Hahn som du ju har. En 30VA's har som tur är samma dimensioner förutom höjden, 56-193-33
2) Byt R2-motståndet från 12k till 6k8 (63^2/6800=0,58<0,6W).

Köp bara en transformator till att börja med så försöker vi få ordning på en PSU åt gången.

Problemet du har råkat ut för är troligtvis att strömmen in till främst "15V-bryggan" är hög och långt ifrån sinusformad vilket överbelastar första transformatorn som sedan ger en lägre spänning än nominellt till andra transformatorn som dessutom inte är optimal ur verkningsgradssynvinkel (normal användning av trafo tar hänsyn till den typiskt 80%-tiga verkningsgraden hos E-kärnor, här blir det istället ett 20%-tigt tapp).

Du får debitera mig om denna fix inte fungerar. :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Här ska inte debiteras nånting! :)

Projektet kommer att få vila några veckor, dels på grund av pengabrist och dels på den annalkande operationen.
Kommer ni på något mer så skriv gärna i tråden.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Kom på en sak!

Kolla i bifogat datablad för transformatorerna på sidan 2 (märkt sidan 49).
UI39_eng_tds.pdf
Där står hur man ska bygla vid olika scenarior. Har jag tänkt fel när jag byglade?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Du, vet du vad? Det kan du faktiskt ha gjort.

Ingen har väl talat om för dig att båda sekundärerna på stora trafon måste användas i paralell annars får du halva VA't (7VA i ditt fall).

Kan det vara så enkelt?

Det är nämligen svårt att se hur du faktiskt kopplat i ditt schema och mitt säger ingenting om detta.

Enligt ditt bifogade datablad ska du således koppla 14 till 19 och 12 till 17 (samt 8 till 3 och 230V mellan 1 & 10).

MVH/Roger
PS
Tråkigt att höra att du måste opereras. Hoppas det går bra.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag har seriekopplat vilket betyder att jag har dubbelt så hög spänning och hälften så mycket ström!

Ska genast brygga om ett kort. Återkommer.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nu är de största problemen lösta.

1) "Matningen" till den stora trafon var den stora boven i dramat. se bifogad PDF hur det löstes.
2) Eftersom det gått alldeles för hög spänning i kretsen så hade BDX33C gått sönder. Jag hade två i reserv så dom är utbytta.
RIAA-As-Built.pdf
Nya mätningar visar följande:
Obelastat:

15,1V och 100,2V

Belastat 15V uttag:
10,2V och 99V

Tänkte på en sak:
Första trafon är märkt 4,5VA och jag belastar med 5W. Kan det vara orsaken?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Grattis, problemet verkar vara löst!

Bara för provkörningen en kort stund med lampan så är nog 5W ingen fara på en 4,5VA-trafo. Däremot är det en dålig idé att kontinuerligt överlasta den.

P.S. tänk på att före du ändrade kopplingen så borde du obelastat ha fått ut över 200V på "sekundären" på anodspänningstrafon, det finns väl en viss risk att komponenter som matas av den lindningen kan ha tagit skada.

Men hur kunde det bli rätt den gången du skrev att du fick 100V obelastat? Kan det varit så att då mådde anoddelen bra, och sen har något blivit lite dåligt av den höga spänningen?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Som jag skrev så hade darlingtontransistorn packat ihop. Övriga komponenter verkar ha klarat sig, har ju rätt bra marginaler på kondensatorerna som ingår i kretsen. Zenerdioden är diodmätt och värdena jämförda med nya omonterade och verkar ok.

Nu har man i alla fall lärt sig lite nya saker!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vad bra!

Nej, du belastar bara stora trafon när du kopplar in 5W-lampan.

Att 15V-uttaget sjunker så mycket som till 10V är skumt nu när du har ett "belastat" värde på 99V över högspänningssdelen.

1) Mät nu DC-spänningen precis innan 15V-regulatorn (dvs över bryggan) vid belastning med din 5W-lampa.

2) Mät även AC-spänningen i samma punkt (mha kondingen jag tidigare föreslog) och under samma belastning.

3) Mät för skoj skull även AC-spänningen efter stora trafon dvs före bryggan och under samma belastning.

Återkom till mig med resultaten.

När det gäller att BDX33C har gått sönder så kan det bero på mig. Iom att det sitter en 1uF konding på utgången så peakar spänningen över transistorn runt 160V vid spänningstillslag (alltså en mycket kort stund medans kondingen laddas upp) och transistorn kanske inte tål det (Vceo=100V). Det är i så fall en nyhet för mig.

MVH/Roger
PS
Preliminärt verkar det dock tyvärr som om den stora trafon ändå är för klen. Men vi fortsätter felsökandet först.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Om inte jag har byggt HELT fel så belastar jag väl den lilla trafon, den som är ansluten till elnätet, med 15V?!

Så här:
Skärmavbild 2013-04-08 kl. 22.19.05.jpg
Senast redigerad av ensten 8 april 2013, 22:23:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MiaM skrev:Grattis, problemet verkar vara löst!

Bara för provkörningen en kort stund med lampan så är nog 5W ingen fara på en 4,5VA-trafo. Däremot är det en dålig idé att kontinuerligt överlasta den.

P.S. tänk på att före du ändrade kopplingen så borde du obelastat ha fått ut över 200V på "sekundären" på anodspänningstrafon, det finns väl en viss risk att komponenter som matas av den lindningen kan ha tagit skada.

Men hur kunde det bli rätt den gången du skrev att du fick 100V obelastat? Kan det varit så att då mådde anoddelen bra, och sen har något blivit lite dåligt av den höga spänningen?
Nu MiaM är du däremot helt ute och cyklar :wink:

Om jag inte har fel så är det 5W-lampan han menar. 4,5VA-trafon är den som försörjer högspänningsdelen och inget annat.

200V på sekundären är fel. Det kan max bli 115VAC på sekundären av lilla trafon då 15V+15V matas med 15V och alltså teoretiskt 115V ut.

Anledningen till att han fick korrekta högspänningar (100V) tycks vara att transistorerna (BDX33C) var hela för en kort stund.

Min teori till att transistorerna gick sönder kan du läsa ovan.

MVH/Roger
PS
Ser nu att du svarat. Skickar det här ändå.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

ensten skrev:Om inte jag har byggt HELT fel så belastar jag väl den lilla trafon, den som är ansluten till elnätet, med 15V?!
Om den lilla trafon är kopplad direkt till elnätet så har du kopplat rejält galet :shock:

Den stora skall kopplas till elnätet och den lilla efter den stora (och "bakochfram" för att generera högspänning).

Inte kan du väl ha kopplat så galet? :)

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 april 2013, 22:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar