X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...
Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver lite tips
Hittade på nån MC-sida att Swedols 17mm metallborr hade 13mm skaft, konstigt att det inte står, men bra för mig för då slipper jag svarva ner den. Får nog bli en sån, men då kan man väl ge sig på att den inte får plats mellan profil och bord i Jula-fräsen. Får väl köra sista för hand, det är ingen kirurgisk precision som behövs, har ju dessutom 16mm styrhål redan.
Misstänkte det. Där hade jag alltid kunnat slipa till ett stål annars. Axelkopplingarna får bli morgondagens eller söndagens projekt. Har dock ingen 1/4" brotsch ännu, men däremot 1/4" borr, jag har ju tre kompletta kopplingar så jag tänkte testa att borra en halva 1/4". Blir det för dåligt kan jag alltid borra upp den till 15,5 och brotscha till 16 sen.
Nu har jag skaffat en 17mm borr och ett gäng skruv som saknades. Ikväll har jag rullat portalen fram och tillbaka på sina skenor. Skenorna, eller snarare profilerna de satt monterade på, balanserade på schenkerkartonger. Det kommer närmare och närmare. Får se om något blir gjort i morgon, högst osannolikt då jag tränar på kvällen.
Det kommer att bli lite pilligt att få dit skenorna och de andra profilerna som ramen skall byggas av samtidigt, men med lite envishet lär det gå bra.
Fick bara en dålig mobilfilm ikväll, men jag ska väl försöka ta något bättre nästa gång det mekas CNC.
Det blev en bra kväll på det hela taget!

Det kommer att bli lite pilligt att få dit skenorna och de andra profilerna som ramen skall byggas av samtidigt, men med lite envishet lär det gå bra.
Fick bara en dålig mobilfilm ikväll, men jag ska väl försöka ta något bättre nästa gång det mekas CNC.
Det blev en bra kväll på det hela taget!

Ikväll har jag borrat en koppling, har kvar borrning och gängning för stoppskruv. Var ju lite orolig över att lyckas få 6,35-sidan tillräckligt tight. Men det blev snarare för tight, måste slipa upp hålet eller ner axeln pyttelite, nu är det presspassning. Då är det bara borrat till 1/4", så jag antar att borren var lite i minsta laget. Hittade inte igen den 1/4" jag använt förut, men i en fyndlåda från Tradera låg en till...
Samma sak blev det med 16mm-sidan, efter 6, 10, 12.5, 15mm borrning så blev det 15,5mm upprymmare och sen 16mm upprymmare. Detta blev för tight så efter lite mild övertalning med en ställbar brotsch så är det nu ganska lätt presspassning (behövdes dock avdragare).
Får se när jag hinner sätta upp halvorna i fräsen för att borra stoppskruvarna.
Jag tror förresten att det är gjutjärn i halvorna, jag har mig veterligen inte bearbetat det förut, och dett var inte som något jag kört i förut.
Samma sak blev det med 16mm-sidan, efter 6, 10, 12.5, 15mm borrning så blev det 15,5mm upprymmare och sen 16mm upprymmare. Detta blev för tight så efter lite mild övertalning med en ställbar brotsch så är det nu ganska lätt presspassning (behövdes dock avdragare).
Får se när jag hinner sätta upp halvorna i fräsen för att borra stoppskruvarna.
Jag tror förresten att det är gjutjärn i halvorna, jag har mig veterligen inte bearbetat det förut, och dett var inte som något jag kört i förut.
Ikväll trotsade jag bara kylan i garaget en halvtimme, men jag hann i alla fall borra och gänga för stoppskruvarna, blev rätt bra tycker jag. Jag hade ju dock kunnat ta M4 istället lika gärna, är ju inte ont om plats direkt.
En centrumfinnare skulle också vara bra att ha, hade väl kunnat köra med indikatorklocka för att hitta högsta punkten annars. Kom bra nära med ögonmått också, och det lär inte spela någon roll.
Så nu ska jag väl fundera ut ett motorfäste också, sen kan jag få på motorn på X-axeln också.
En centrumfinnare skulle också vara bra att ha, hade väl kunnat köra med indikatorklocka för att hitta högsta punkten annars. Kom bra nära med ögonmått också, och det lär inte spela någon roll.
Så nu ska jag väl fundera ut ett motorfäste också, sen kan jag få på motorn på X-axeln också.
Precis! Det känns som att det mest är smågrejer kvar, men det är många såna...
Kunde inte hålla mig, så jag gick ut och kopplade upp Z-axeln. Sitter ju inget på den nu, men att maxa vad Mach kunde ge med 320steg/mm i 25kHz(4687,5mm/min eller nåt sånt) var inga problem. Alltid kul att se saker röra sig, upptäckte även att på 1,28A klarade inte motorn mycket, blev lite annat när jag ställde upp begränsningen till 3,5A (motorn är märkt 6A).
Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver lite tips, Nu en liten f
En liten filmsnutt när jag kör X-axeln i 17000mm/min och Z i 4687,5mm/min.
De tappade stegen i början berodde på att jag höll stegmotorn lite snett mot kulskruven.
Det finns alla möjligheter att det går att köra ännu snabbare med högre kernel-speed och bättre powersupply samt en fast motormontering istället för handhållet som nu.
Länken:
De tappade stegen i början berodde på att jag höll stegmotorn lite snett mot kulskruven.
Det finns alla möjligheter att det går att köra ännu snabbare med högre kernel-speed och bättre powersupply samt en fast motormontering istället för handhållet som nu.
Länken:
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:

Det ser ju bra ut men vart ska du ta vägen med den farten dvs ca 280mm+/sekunden? Vad är det man bearbetar i sån fart? Gravering kanske men fräsning ?
Nej farten behöver jag inte ha, men nu ger grejerna jag har denna hastighet. Blir ju snabba rapids i alla fall. Men till exempel till isolationsfräsning kan det nog vara trevligt med snabba förflyttningar mellan alla korta banor överallt, och till borrningarna sen förstås. Men 17000mm/min kommer jag aldrig att behöva, det är helt sant.
- tecno
- Kontakt:
Borrning av kretskort med 5m/m är ju bra men har du mer att ge där så lär det sitta bra.
Hoppas du ser till att få det hela tungt och stabilt(fastsatt i golvet) för det lär bli ena jävla vändkrafter i 17m+
Ska bli kul att se den live in action tuggandes laminat
Hoppas du ser till att få det hela tungt och stabilt(fastsatt i golvet) för det lär bli ena jävla vändkrafter i 17m+
Ska bli kul att se den live in action tuggandes laminat
Fick tag på lite mer efterlängtat material idag, ca 20 vinklar med T-skruvar och muttrar, "täckpluppar" och två stycken 10mm alustycken ca 60x500mm. Totalkostnad 100kr, det tycker jag är helt OK, jag gillar min skrot! Synd att jag inte hinner dit lika mycket som tidigare bara.
Alubitarna var visserligen klippta på ena sidan, men det spelar nog ingen större roll för mig.
Alubitarna var visserligen klippta på ena sidan, men det spelar nog ingen större roll för mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Det där är ju välkommet material för maskin byggare och till rätt pris också