Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
DupeS

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av DupeS »

Jag skulle vilja se att man kan skydda kameran ifall man skulle krascha utan att det för den delen skulle störa "bilden" eller vara för tungt.. har ni samma tankar?
ser inte det riktigt i de skisser som visats.

Eller så är det bara jag som inte kan lita på MIN flygning och ni flyger som proffs därför tänker ni inte så :humm:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

@Gimbal: Hur ska du göra där för att inte få med propellrarna i bild? Gyrokorten fungerar bäst om de sitter mitt mellan motorerna, hur löser du det? Dessutom vill du ofta ha stabilisering på både roll och tilt, även pan-axeln ibland, det blir svårt att lösa med det chassiet.

@DupeS: Det är just det med att inte störa bilden. Oavsett vad du bygger runt kameran kommer det bli en jädra stöt om du släpper ner den okontrollerat från 10m, så oavsett vad du bygger runt den lär den gå sönder...
DupeS

Inlägg av DupeS »

Jo det är klart, du har rätt angående frifall.
Men en mindre lyckad landning kanske man kan undvika bäst genom träning med tegelsten innan så man känner sig lite säkrare..

Ska bli spännande och se lite alster från detta sen.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det lär bli att flyga runt med vikter för att trimma in quadden ordentligt innan man lyfter nån dyrare kamera. ;-.)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

hubben skrev:@Gimbal: Hur ska du göra där för att inte få med propellrarna i bild? Gyrokorten fungerar bäst om de sitter mitt mellan motorerna, hur löser du det? Dessutom vill du ofta ha stabilisering på både roll och tilt, även pan-axeln ibland, det blir svårt att lösa med det chassiet.
Motorbommarna sitter högre upp än kameravaggan. Propparna kommer än högre. Men visst med vidvinkel och fota rakt fram så blir de de svåra att undvika, men det gäller de flesta designer så länge kameran är den tyngsta prylen på hela flyget och därmed bör finnas nära centrum.

Kameravaggan kan man krångla till med flera axlar om det skulle behövas.
gyrot kommer hyffsat nära viktcentrum, några cm bakom.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Blir coolt att se bygget, visst dokumenterar du här? ;-)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Självklart.
Fast det blir inte någon sådan där tungviktare, jag slängde bara ut iden med skjutbara bommar. Själv har jag dock helt andra planer...

Men det bygget börjar inte än på ett tag, först ska mitt nuvarande projekt i mål.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kan man inte göra en "busis" dvs ta en allriskförsäkring på kameran. Man behöver ju inte säga att den föll från en hemmabyggd helikopter om man söker ersättning. Från balkongen låter bättre :vissla:

Om någon är sugen på samköp så kan tänkas att man blir med. Leksaker kan man ju aldrig få för många och kameran offrar jag gärna :mrgreen:
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Det verkar vara lite svårt med svar från HobbyKing, mailade i Söndags kväll, fortfarande inte nåt svar..

Hursomhelst.. Batteri accen måste ju kopplas till de 4 ESC erna..
Sen ska ju mottagare, och styrkortet få spänning..

Hur har ni löst det med kopplingarna? Finns det någon splitter att använda till accen?

/DeVille
Användarvisningsbild
DarkSilver

Inlägg av DarkSilver »

Riktigt kul projekt du har där :D
Efter att ha läst igenom tråden, tycker jag det känns som en hyfsad failsafe skulle behövas. En dyr kamera är trots allt en dyr kamera. En grej man skulle kunna göra är att ha en liten fallskärm, som utvecklas om quaden tappar kontakten med kontrollen under en viss tid. Den skulle också kunna utlösas om batterinivån är för låg eller om något annat allvarligt fel uppstår. Det kanske blir en fråga om vikt vs. säkerhet, men en tillräckligt stor fallskärm lär väl inte väga allt för mycket för att den ska orka med att lyfta med en kamera?
Mina 5 ören i alla fall :mrgreen:

Lycka till! :tumupp:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

För att en fallskärm ska vara effektiv så krävs ordentlig flyghöjd. Inom de höjder man normalt flyger så gör en fallskärm ingen som helst nytta! Innan farkosten har hunnit nå tillräcklig fart för att veckla ut fallskärmen har den redan gått i backen.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Får använda en airbag för att skjuta ut fallskärmen ;)
Alternativt använda airbagen neråt för att skydda kameran :lol:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

I Tyskland (tror jag det är) har de krav på fallskärm på alla UL-flyg. Detta av precis samma anledning som påpekas här - flygfarkosterna "känns inte säkra" och en fallskärm räddar ju livet om du håller på att trilla ner. Det roliga är att i Tyskland (eller var det nu är) har man MASSOR med haverier som beror just på att fallskärmen vecklas ut när den inte ska. I Sverige flyger vi utan fallskärm och har mycket färre haverier. ;-)

Är du rädd om kameran bygger du en oktokopter med åtta motorer. Jag har sett en sån flyga även med tre döda motorer. Sen håller du koll på hur mycket acc du förbrukar och flyger inte på gränsen till att få slut stret. Då är du rätt säker.

Vad gäller ström till fartreglage och mottagare: Löd ihop en 5-1 koppling, där du matar in ström från accen i en tåt och tar ut ström till fartreglagen i de andra tåtarna. Sen har ju fartreglagen inbyggd BEC som matar mottagaren. Fungerar hur bra som helst. Vill ni ha bilder på hur en sån ser ut så får ni fråga igen. ;-)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jaha, man tillverkar en själv, det var det jag funderade på..

Har du inte lärt dig.. .BILDER är ledordet här på EF!! :D Speciellt på lördagskvällar!
När vi inte har annat för oss än att trycka på F5...

Jag gör en 5-1 koppling mha sockerbitar tror jag.

Har hämtat CNC-fräsen så den ska få stå på nåt bra ställe.
Håller på att cadda lite på plattorna som håller altihop.. Blir många hål som ska placeras rätt

Hur påverkar längden på armarna? Vad talar för/emot lång vs korta armar/bommar??

/DeVille
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag ser att du reggat dig på rcheli. I tråden du skrev ditt första inlägg där finns bra bilder på hur du löder en 5-1 koppling. =)
Säg till om du vill ha mina DXF-filer på chassiet jag gjort. Fungerar bra till 4-6 eller 8 armar. =)

Långa armar flexar mer än korta, plus att du får större tröghet i kärran. För korta armar så slår propparna ihop, och det är ju inte bra. ;-)

(Vad är det för CNC-fräs du har?)
Skriv svar