Linux på bakåtmarsch
Re: Linux på bakåtmarsch
Facebook är nog inte största problemet, det finns för mycket "skit" där för att det skall vara användbart av nån som vill använda information. Det uppskattas ju att över 50 miljoner av facebooks användarkonton är "fejk" (konton med påhittade namn, folk som ljuger om sin ålder etc). Jag ser ju hur ungarna och deras kompisar sätter varandra som släkt ("moster" etc). Jag tror faktiskt att ställen som ebay är mer intressanta att gräva fram information från.
Och att du håller dig borta från Facebook innebär inte automatiskt att det inte finns information om dig där. Andra kan skriva info om dig eller lägga upp foton där du finns med. Infon indexeras kanske inte direkt av facebook, men det betyder ju inte att den inte finns eller inte går att hitta.
Och att du håller dig borta från Facebook innebär inte automatiskt att det inte finns information om dig där. Andra kan skriva info om dig eller lägga upp foton där du finns med. Infon indexeras kanske inte direkt av facebook, men det betyder ju inte att den inte finns eller inte går att hitta.
Isåfall kan man ju ge mindre information till de som har skrivklåda..
Men det jag tänker på är alla tjänster man måste registrera sig på, "undersökningar", osv..
Men det jag tänker på är alla tjänster man måste registrera sig på, "undersökningar", osv..
Det är snarare bättre att ge mer information. Men falsk och vilseledande sådan. Blir informationen värdelös så minskar intresset av att lagra den.
Risken är förstås att om nån får för sig att rensa ut <valfri folkgrupp> så kanske det inte är så bra att ha spritt falsk information om att man är <valfri folkgrupp>...
Risken är förstås att om nån får för sig att rensa ut <valfri folkgrupp> så kanske det inte är så bra att ha spritt falsk information om att man är <valfri folkgrupp>...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jag har skippat Facebook för länge sedan.
Så kör jag en bra installatiosskiva ( LinuxMint15) parallellt med W8.
Är jag en bakåtsträvare då?
Så kör jag en bra installatiosskiva ( LinuxMint15) parallellt med W8.
Är jag en bakåtsträvare då?
Hade FB i ett par år men stängde ner den. Ångrar att jag skaffade det överhuvudtaget 

För att återvända till första inlägget. Jag tycker det känns som om Linux är på frammarsch snarare än tillbakagång.
Tittar man på websidor som besöks av mobiltelefoner och bärbara enheter så är numera nästan 40% linux i form av androidtelefoner. Tänk tanken, var tredje människa eller så som har en smartphone går omkring med linux i fickan.
Lite mer statistik om detta på http://gs.statcounter.com/#mobile_os-ww-monthly-201205-201305
Tittar man sedan på utvecklingen av beräkningskluster eller andra superdatorer så har Linux i princip sopat banan med alla andra operativsystem. Enligt TOP500 som grafen är hämdad från kör 93.8% Linux. Det är väl i princip samma kernel i superdatorer som i telefonen i fickan, det är mest en tidsfråga innan det blir fler skrivbordsdatorer med Linux.
Tittar man på websidor som besöks av mobiltelefoner och bärbara enheter så är numera nästan 40% linux i form av androidtelefoner. Tänk tanken, var tredje människa eller så som har en smartphone går omkring med linux i fickan.
Lite mer statistik om detta på http://gs.statcounter.com/#mobile_os-ww-monthly-201205-201305
Tittar man sedan på utvecklingen av beräkningskluster eller andra superdatorer så har Linux i princip sopat banan med alla andra operativsystem. Enligt TOP500 som grafen är hämdad från kör 93.8% Linux. Det är väl i princip samma kernel i superdatorer som i telefonen i fickan, det är mest en tidsfråga innan det blir fler skrivbordsdatorer med Linux.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det kommer både laptops och "plattor" med Linux i form av Android.
Linus i form av "Linux-classic" tror jag inte på förrutom som idag
inom snäva nörd-kretsar.
Linus i form av "Linux-classic" tror jag inte på förrutom som idag
inom snäva nörd-kretsar.
- Krille Krokodil
Den laptop som säljer bäst på Amazon för närvarande är Samsungs Chromebook.
För mina föräldrar har jag inte något emot om Google bestämmer precis vad och vad de inte får göra med sin dator, i dagsläget blir det bara en jävla soppa med allt de luras på att installera på sina WinDOS datorer som jag sedan får rensa.
För mina föräldrar har jag inte något emot om Google bestämmer precis vad och vad de inte får göra med sin dator, i dagsläget blir det bara en jävla soppa med allt de luras på att installera på sina WinDOS datorer som jag sedan får rensa.
Sodjan, det verkar som att du har rätt. Utvecka gärna lite mer om varför du tror så!Linus i form av "Linux-classic" tror jag inte på förrutom som idag
inom snäva nörd-kretsar.
Handlar det om användarnas intresse/kompetens eller om marknadsföringsknep?
Eric Raymond trodde på 90-talet att Linux skulle dominera ca 2003,
med motiveringen 'ingen köper ett OS för 1000kr om datorn kostar 500'.
Han hade uppenbarligen fel, men nu tio år senare ser det ändå ut som om han hade rätt med korrektionen 'plattor' i stället för Desktop.
Jag trodde vid samma tid att de flesta med tekniskt intresse körde Linux, men numera förstår jag, inte minst när jag läser EF, att de är i minoritet.
Jag har svårt att förstå att inte fler använder Gnu/Linux, med tanke att allt är öppet, fritt och gratis,
och att det finns hur mycket program som helst på nätet att studera, använda och återanvända.
Möjligen kan det ta för mycket tid att vänja sig vid. Möjligen vill många ha det som de är vana vid sedan tidigare och det som alla andra har.
Möjligen är det för svårt att läsa manualer. Och att dessa ibland saknas så att man måste läsa källkod och följa mailinglistor.
Kanske är folk ovana vid att själva modifiera och kompilera. Bekvämare att trycka på in installationsknapp.
Jag tror att det till viss del handlar om att datorsäljarna insisterar på att leverera ett visst OS förinstallerat. Kanske blir de tvingade till detta?
Jag har varit tvunget att slå näven i bordet varje gång jag köpt en dator för att slippa ett förinstallerat OS.
- Krille Krokodil
Jag tycker helt enkelt att man är betydligt sämre än konkurrenterna på att skapa en enhetlig miljö för användaren. Den senaste jag prövade var Ubuntu för några månader sedan, enkelt att installera och komma igång i men det känns fortfarande som en billig kineskopia av OSX ungefär.
Och sedan när jag skulle installer Bank-ID så var det naturligtvis något versionsstrul, krävde 9.10.11.1 när jag hade 9.10.11.2 typ...
OSX som plattform och bara plocka russin från OSS tex Eclipse, GCC, Latex, Lyx m.m. är det som har fungerat bäst hittills i mitt 25-åriga datorliv.
Och sedan när jag skulle installer Bank-ID så var det naturligtvis något versionsstrul, krävde 9.10.11.1 när jag hade 9.10.11.2 typ...
OSX som plattform och bara plocka russin från OSS tex Eclipse, GCC, Latex, Lyx m.m. är det som har fungerat bäst hittills i mitt 25-åriga datorliv.
Senast redigerad av Krille Krokodil 14 juni 2013, 11:14:19, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Visst är det en kombination av ovanstående . Förinstallationen är den största orsaken till att ett OS dominerar.
Men jag tycker att det har varit lite taffligt med installtionsriktigheten, speciellt när man vill ha ett svenskt OS.
Kolla Pardus i Turkiet ! Men nu när jag körde in LinuxMint 15 gick allt som smort!
Väl värt att testa, så känner jag mig lite tryggare!
Men det är mycket som skall fungera, mot bank och e-leg!
Men jag tycker att det har varit lite taffligt med installtionsriktigheten, speciellt när man vill ha ett svenskt OS.
Kolla Pardus i Turkiet ! Men nu när jag körde in LinuxMint 15 gick allt som smort!
Väl värt att testa, så känner jag mig lite tryggare!
Men det är mycket som skall fungera, mot bank och e-leg!
> Sodjan, det verkar som att du har rätt.
Ja, det är ju bara ett höja blicken lite och studera verkligheten.
> Utvecka gärna lite mer om varför du tror så!
Som sagt, jag bara studerar omvärlden. Jag tror inte att jag "tror" något.
> Jag har svårt att förstå att inte fler använder Gnu/Linux, med tanke att allt är öppet, fritt och gratis...
...och i många fall oanvändbart till det som man vill/behöver göra.
> och att det finns hur mycket program som helst på nätet att studera...
Fullkommligt ointressant för andra en en liten nörd-grupp! Jag kan inte bry
mig mindre om koden till t.ex MS-Office, jag vill bara skriva dokument (som
andra utan problem kan hantera). Jag har nyligen efter ca 2 år bytt från
OpenOffice till MS Office-365 och nu fungerar allt smidigare både med
tanke på att verktygen som sådana är smidigare/smartare att jobba
och i kommunikationen med andra som kunder o.s.v.
Och jag har under två är inte en enda gång känt något behov
av att studera någon som helst kod till OO...
> ...och återanvända.
Som sagt, fullkommligt ointressant i de allra flesta fall.
Plattor och telefoner är specialfall som används till ganska snäva
använddningsområden med hårt anpassade "appar". Så gott som
*ingen* har valt telefon eller platta utifrån ett specifikt OS ! Det är
användningen som styr. Och delvis marknadsföring (t.ex iPhone/iPad).
Ja, det är ju bara ett höja blicken lite och studera verkligheten.
> Utvecka gärna lite mer om varför du tror så!
Som sagt, jag bara studerar omvärlden. Jag tror inte att jag "tror" något.

> Jag har svårt att förstå att inte fler använder Gnu/Linux, med tanke att allt är öppet, fritt och gratis...
...och i många fall oanvändbart till det som man vill/behöver göra.
> och att det finns hur mycket program som helst på nätet att studera...
Fullkommligt ointressant för andra en en liten nörd-grupp! Jag kan inte bry
mig mindre om koden till t.ex MS-Office, jag vill bara skriva dokument (som
andra utan problem kan hantera). Jag har nyligen efter ca 2 år bytt från
OpenOffice till MS Office-365 och nu fungerar allt smidigare både med
tanke på att verktygen som sådana är smidigare/smartare att jobba
och i kommunikationen med andra som kunder o.s.v.
Och jag har under två är inte en enda gång känt något behov
av att studera någon som helst kod till OO...
> ...och återanvända.
Som sagt, fullkommligt ointressant i de allra flesta fall.
Plattor och telefoner är specialfall som används till ganska snäva
använddningsområden med hårt anpassade "appar". Så gott som
*ingen* har valt telefon eller platta utifrån ett specifikt OS ! Det är
användningen som styr. Och delvis marknadsföring (t.ex iPhone/iPad).