Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Nej inga sådana bilder här! Vill inte att min maskin ska bli en betongsmula i jämförelse :evil:
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Dar303

Kanske ingen dum idé att lägga in verktygsövervakning :wink:
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Slänger upp dom här motorerna. Dom är billiga - 59 dollar.
"You will get more torque at low-speed compared to other Nema 23. These motors are not designed for Sherline/Taig type machine"
Sherline/Taig ~ 2 mm stigning?
Nå? :?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det står ju Ncm Betyder väl Newtoncentimeter skall väl vara Nm Newtonmeter för att dom skall duga :?:
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Ja det är som vanligt med det där när det gäller jenkare.
3,5 Nm verkar rimligt.

Edit: en induktans på 4 mH vad säger det?
För det priset kan man ju lätt tro att det är nån hake med deras motorer..
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Spruft skrev:Sherline/Taig ~ 2 mm stigning?
Sherline har 1 mm stigning.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Då vill man att det ska snurra fort så man kommer någon vart.

Hittade denna textsnutt på OEM Motor AB
"Parallellkoppling används vid höga varvtal.
Seriekoppling används vid låga varvtal."
H.O

Inlägg av H.O »

När lindningarna kopplas i serie så blir induktansen 4 gånger så hög som när dom kopplas parallelt - induktans är inte bra om man vill kunna köra motorn fort. Ju högre induktans desto högre matningspännig krävs för att uppnå samma varvtal. Å andra sidan, om man inte behöver högt varvtal kan man uppnå samma moment med lägre ström (lägre förluster, värmeutveckling etc) genom att koppla lindningarna i serie. Kolla databladet på ditt drivsteg om det finns någon lägre gräns för induktansen.

Ska du köra mikrostegning så rekomenderas "fyrkantiga" motorer. De är tydligen bättre på att "dela upp" mikrostegen jämnt över ett helsteg än de runda. Om jag fattat det hela rätt så har det med magneterna i motorn att göra.

/H.O
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Spruft skrev:Nej inga sådana bilder här! Vill inte att min maskin ska bli en betongsmula i jämförelse :evil:
Tror din betongklump kommer o bli stabil och framför allt relativt vibrationsfri. Det är väl bara spindeln som ger möjlighet för vibrationer. Om du kör en sådan där fräsmotor som brukligt....

Nja tror den fräsen ligger i skrotcontainern vid det här laget. Vi spar inte våra sovernirer annat än något läckert borr med HM krona som smält o fläkt isär sig som en bondad gevärskula. :wink:

Haverierna går i stim så följande dag så hade vi en felprogrammering då man försökte borra en 100mm ändplanfärs rakt ner med 1000mm/min. 3st parallella 25mm stålarmerade kuggremmar slets rakt av.

Detaljen, halvsfären är 1200mm i diameter. Det är en sprängkammare godkänd för smällen av 5kg trotyl. Till o med gastät så den släpper inte en fjärt ens. Plattformen där man kör ifrån är samtidigt en hiss som lyfter 2m upp vid behov.

Bild
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Spruft:

Hur hade du tänkte dig att ställa in alla linjärlager? Jag har läst tråden och sett att du har tänkt begagna dig av en indikatorklocka. Med den kan du säkerligen få in parallelliteten på någon tusendel, men hur gör du med planheten mellan dina två skenor? Det behövs referensytor för att ställa in skenorna...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Spruft: är det inte dags för lite nya bilder, eller händer inget där hemma? :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Kommer bilder på Geckosarna och det skåp jag hade tänkt ha elektroniken i. Har faktiskt två elskåp av äldre modell i plåt med fin lack och hål.

Just nu är det slut på aluminium till Z-konstruktionen :? Får ta mig ut till Tibnor o köpa spill nu snart.

Fräsen: Har grubblat en del på det där. Har THKs katalog med monteringsanvisningar. Får se om jag hittar något som passar mig.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ett alternativ som används när man riktar maskiner proffisionellt är vattenpass, så kallade maskinpass eller ramvattenpass. De noggrannare har en upplösning utav 0.01-0.02 lutning per meter. http://katalog.luna.se/katalog/index.sh ... ektnr=1608

Man börjar då med dessa och avslutar med en lasermätning som kontroll. Lögn i h-e att rikta med lasern direkt.

Mikael
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Ser väldigt smidigt ut men säkert väldigt dyr. Någon som vill låna ut när det är dags?
Om den inte är väldigt dyr så är det ju en typisk bra att ha sak.

Edit: Kanske kan få låna av KTH om man är snäll 8)
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Fick svar från kelinginc:

"You can use KL23H2100-30-4B or
KL23H286-20-8B ( 425 oz-in)
http://www.kelinginc.net/KL23H286-20-08B.pdf

John"

Lutar väl åt den övre på ~3.5 Nm
Skriv svar