Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]
- blackadder
Då vill man att det ska snurra fort så man kommer någon vart.
Hittade denna textsnutt på OEM Motor AB
"Parallellkoppling används vid höga varvtal.
Seriekoppling används vid låga varvtal."
Hittade denna textsnutt på OEM Motor AB
"Parallellkoppling används vid höga varvtal.
Seriekoppling används vid låga varvtal."
När lindningarna kopplas i serie så blir induktansen 4 gånger så hög som när dom kopplas parallelt - induktans är inte bra om man vill kunna köra motorn fort. Ju högre induktans desto högre matningspännig krävs för att uppnå samma varvtal. Å andra sidan, om man inte behöver högt varvtal kan man uppnå samma moment med lägre ström (lägre förluster, värmeutveckling etc) genom att koppla lindningarna i serie. Kolla databladet på ditt drivsteg om det finns någon lägre gräns för induktansen.
Ska du köra mikrostegning så rekomenderas "fyrkantiga" motorer. De är tydligen bättre på att "dela upp" mikrostegen jämnt över ett helsteg än de runda. Om jag fattat det hela rätt så har det med magneterna i motorn att göra.
/H.O
Ska du köra mikrostegning så rekomenderas "fyrkantiga" motorer. De är tydligen bättre på att "dela upp" mikrostegen jämnt över ett helsteg än de runda. Om jag fattat det hela rätt så har det med magneterna i motorn att göra.
/H.O
Tror din betongklump kommer o bli stabil och framför allt relativt vibrationsfri. Det är väl bara spindeln som ger möjlighet för vibrationer. Om du kör en sådan där fräsmotor som brukligt....Spruft skrev:Nej inga sådana bilder här! Vill inte att min maskin ska bli en betongsmula i jämförelse
Nja tror den fräsen ligger i skrotcontainern vid det här laget. Vi spar inte våra sovernirer annat än något läckert borr med HM krona som smält o fläkt isär sig som en bondad gevärskula.

Haverierna går i stim så följande dag så hade vi en felprogrammering då man försökte borra en 100mm ändplanfärs rakt ner med 1000mm/min. 3st parallella 25mm stålarmerade kuggremmar slets rakt av.
Detaljen, halvsfären är 1200mm i diameter. Det är en sprängkammare godkänd för smällen av 5kg trotyl. Till o med gastät så den släpper inte en fjärt ens. Plattformen där man kör ifrån är samtidigt en hiss som lyfter 2m upp vid behov.

Spruft:
Hur hade du tänkte dig att ställa in alla linjärlager? Jag har läst tråden och sett att du har tänkt begagna dig av en indikatorklocka. Med den kan du säkerligen få in parallelliteten på någon tusendel, men hur gör du med planheten mellan dina två skenor? Det behövs referensytor för att ställa in skenorna...
Hur hade du tänkte dig att ställa in alla linjärlager? Jag har läst tråden och sett att du har tänkt begagna dig av en indikatorklocka. Med den kan du säkerligen få in parallelliteten på någon tusendel, men hur gör du med planheten mellan dina två skenor? Det behövs referensytor för att ställa in skenorna...
Kommer bilder på Geckosarna och det skåp jag hade tänkt ha elektroniken i. Har faktiskt två elskåp av äldre modell i plåt med fin lack och hål.
Just nu är det slut på aluminium till Z-konstruktionen
Får ta mig ut till Tibnor o köpa spill nu snart.
Fräsen: Har grubblat en del på det där. Har THKs katalog med monteringsanvisningar. Får se om jag hittar något som passar mig.
Just nu är det slut på aluminium till Z-konstruktionen

Fräsen: Har grubblat en del på det där. Har THKs katalog med monteringsanvisningar. Får se om jag hittar något som passar mig.
Ett alternativ som används när man riktar maskiner proffisionellt är vattenpass, så kallade maskinpass eller ramvattenpass. De noggrannare har en upplösning utav 0.01-0.02 lutning per meter. http://katalog.luna.se/katalog/index.sh ... ektnr=1608
Man börjar då med dessa och avslutar med en lasermätning som kontroll. Lögn i h-e att rikta med lasern direkt.
Mikael
Man börjar då med dessa och avslutar med en lasermätning som kontroll. Lögn i h-e att rikta med lasern direkt.
Mikael
Fick svar från kelinginc:
"You can use KL23H2100-30-4B or
KL23H286-20-8B ( 425 oz-in)
http://www.kelinginc.net/KL23H286-20-08B.pdf
John"
Lutar väl åt den övre på ~3.5 Nm
"You can use KL23H2100-30-4B or
KL23H286-20-8B ( 425 oz-in)
http://www.kelinginc.net/KL23H286-20-08B.pdf
John"
Lutar väl åt den övre på ~3.5 Nm