Senaste kretskortet
Re: Senaste kretskortet
Mycket fyndigt att montera batteriet ovanpå MPU:n sådär Adent!
Det är ju annars ett stort problem att klämma in ett stort as till batterihållare när man försöker krympa ner allt så mycket man bara kan.
Det är ju annars ett stort problem att klämma in ett stort as till batterihållare när man försöker krympa ner allt så mycket man bara kan.
På OSH Park laddar man upp Eagle-filerna direkt. Otroligt smidigt. Beställde där senast förra veckan.lond skrev: 3: Skapa schema/kretskortet direkt i PCB-CAD programmet. Itead har färdiga filer till eagleCAD för att generera gerber-filerna korrekt och även en "kontroll"-fil så att man håller sig inom deras produktionskrav.
Senaste kretskortet blev en RC-servostyrning som kopplas in till Modeljärnvägen. Tanken att styra växlar med RC-servos. Dessa små kort klarar 8st servos och tar DCC växelkommandon för lägga sig rätt håll.
Tänkte att farsan kan få några i födelsedagspresent. Baserat på en arduino mini pro/nano.
Sjukt billigt vad dessa kort kostar nuförtiden, går inte ens att köpa processorn löst för lägre summor.
Tänkte att farsan kan få några i födelsedagspresent. Baserat på en arduino mini pro/nano.
Sjukt billigt vad dessa kort kostar nuförtiden, går inte ens att köpa processorn löst för lägre summor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Titta på Diptrace, finns till både Windows, Linux och Mac i både en betalversion och en freeware version som är begränsad till 300 pinnar vilket bör räcka en bra stund för dig nu i början.
http://diptrace.com/downloads/download-diptrace/
lizerdboy här på forumet har skapat en väldigt bra guide på Youtube som går igenom de flesta funktioner man behöver, nu har dom visserligen i de senaste uppdateringarna ändrat några saker i programmet men guiden är ändå till väldigt stor hjälp.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58347
http://diptrace.com/downloads/download-diptrace/
lizerdboy här på forumet har skapat en väldigt bra guide på Youtube som går igenom de flesta funktioner man behöver, nu har dom visserligen i de senaste uppdateringarna ändrat några saker i programmet men guiden är ändå till väldigt stor hjälp.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58347
Perkla skrev:Tack för tipset.. kan inte ett skit om Scheman o dess komponenter, kan knappast ens läsa av ett sånt eller vet ej vad komponenterna är ens en gång så att rita eget är uteslutet..
Men att importera en bild i ett cad program och rita av kanske kan vara nått som kan funka för mig.. eagle testversion har jag installerat på min Linux dator.. kanske kan funka..
Har precis kommit igång och börjat lära mig DipTrace.
Hur gör man med håldiametrar om man beställer från t ex OSH Park eller annan leverantör i ett "tum och fot" -land?
Kan jag ange mm ändå eller måste jag räkna om allt till standardmått i tum/mil? OSH anger bara minsta borrdiameter (16 Mil).
/Glad nybörjare
Hur gör man med håldiametrar om man beställer från t ex OSH Park eller annan leverantör i ett "tum och fot" -land?
Kan jag ange mm ändå eller måste jag räkna om allt till standardmått i tum/mil? OSH anger bara minsta borrdiameter (16 Mil).
/Glad nybörjare
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jonyverse ta en titt på de komponenterna du använder mest, är dessa specade i mil så kör all design i mil = detta gör livet så mycket enklare.
Svårt att få till det riktigt snyggt när man lägger ledare i mm 'grid' och har komponenterna i mil. Lek och lattja lite så förstår du dilemmat.
Svårt att få till det riktigt snyggt när man lägger ledare i mm 'grid' och har komponenterna i mil. Lek och lattja lite så förstår du dilemmat.
Jag har insett att det är en fördel att ha en grid som är tumbaserad (2,54 mm). Själva layouten blir som du säger oftast enklare om man tänker i mil. Ledarbredder och andra mått har jag kört i mm eftersom jag har koll på hur stort det är.
Det var mest borrhålen jag blev lite konfunderad av.
Många tillverkare specar sina standardborrar i mm. vad händer omvänt då om man anger borrhålen i mil till en sådan?
Borras korten med borr eller med laser/vatten/trolleri?
Det var mest borrhålen jag blev lite konfunderad av.
Många tillverkare specar sina standardborrar i mm. vad händer omvänt då om man anger borrhålen i mil till en sådan?
Borras korten med borr eller med laser/vatten/trolleri?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du specar vad du vill ha för 'final size' dvs tillverkaren ska anpassa sin borrning efter detta (givet att det är std dimension i mil eller mm).
Är det ett genom pläterat hål så vet ju bara tillverkaren vad de har för borrdimension innan.
Kolla vad de har för borr dimensioner!
Är det ett genom pläterat hål så vet ju bara tillverkaren vad de har för borrdimension innan.
Kolla vad de har för borr dimensioner!
Det jag gör är att jag ändrar units till mil i Diptrace, sedan sätter jag de min och max-gränser som t.ex. OSH Park har eftersom de är specade i mil.
Sen ändrar jag units tillbaks till millimeter. Anledningen att jag kör millimeter, och kör 0,1mm grid (och inte något tum-baserat grid) är att ytmonterade komponenter oftast (det är min erfarenhet iaf) är millimeterbaserade. Är det någon komponent som inte är det så brukar jag ändra grid size till 0,01mm och justera mina traces osv "as needed"
Säger inte att det är bästa sättet att göra det, men jag gör så och tycker det funkar bra.
Sen ändrar jag units tillbaks till millimeter. Anledningen att jag kör millimeter, och kör 0,1mm grid (och inte något tum-baserat grid) är att ytmonterade komponenter oftast (det är min erfarenhet iaf) är millimeterbaserade. Är det någon komponent som inte är det så brukar jag ändra grid size till 0,01mm och justera mina traces osv "as needed"
Säger inte att det är bästa sättet att göra det, men jag gör så och tycker det funkar bra.
Kör alltid mil och 1 mil grid. Paddarna för SMD ser man ju hela tiden när man placerar det så argumentet för mil eller mm förstår jag inte riktigt. Fast nu gör jag visserligen alltid allt jag gör så kompakt som möjligt så avstånden skall vara så små som det är möjligt att göra så för mig spelar måtten på komponenterna ingen roll och man ser ju också hur stora de är när man skall placera dom oavsett mil eller mm.
Ett litet testkort.
18kr för dom lila korten från OSH.
Ca 600kr inklusive extra avgifter för guld, halva hål i kanten och snabbfrakt för dom gröna korten från itead.
Det syns inte så tydligt på bilderna men korten från OSH har lösa kopparrester i dom pläterade hålen ute i kanten som är kapade på mitten. Itead kostade en del i det här fallet men det blev rätt. DirtyPCB kunde inte erbjuda avkapade hål med en mindre diameter än 1mm om jag minns rätt. Hålen på mina kort är 0,6mm med en pitch på 1mm.
18kr för dom lila korten från OSH.
Ca 600kr inklusive extra avgifter för guld, halva hål i kanten och snabbfrakt för dom gröna korten från itead.
Det syns inte så tydligt på bilderna men korten från OSH har lösa kopparrester i dom pläterade hålen ute i kanten som är kapade på mitten. Itead kostade en del i det här fallet men det blev rätt. DirtyPCB kunde inte erbjuda avkapade hål med en mindre diameter än 1mm om jag minns rätt. Hålen på mina kort är 0,6mm med en pitch på 1mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den fabriken som OSH använder stöder inte detta men många har tjatat på Neal så han frågade om de kunde göra detta ändå. Som synes görs det då på det enda sätt de kan genom att göra vanliga vior som sedan kapas i mitten i stället för som det nog normalt görs att göra hålen först, kapa och sedan belägga halvorna.
Varför vill man ha det så ? ..alltså, användningsområdet ?
OSH stöder ju inte kortkantskontakter heller, men jag borde testa att skicka en beställning och se vad man får
OSH stöder ju inte kortkantskontakter heller, men jag borde testa att skicka en beställning och se vad man får

Det brukar heta "castellated holes", ganska vanligt förekommande på radiomoduler, GSM-moduler, etc.
Fin jämförelse Spazze! Det är lätt att se vilka kort som är tillverkade på rätt sätt. Både på bilderna och på prisskillnaden...
Fin jämförelse Spazze! Det är lätt att se vilka kort som är tillverkade på rätt sätt. Både på bilderna och på prisskillnaden...