Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
morry
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av morry »

Bild
Bild

dator oscilloskop byggsats från kell med co

inte så dåligt tror jag för att vara första gången
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

DHL levererade idag 2 st kretskort från Itead:

Bild

Ny version av min G-logger och en 3:de parts trådlös Nintendo nunchuck till blåtand konverterare. Med leveransen kom det även några ESP8266 wifi moduler.

/// Marcus
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Detta borde kanske vara ett miniprojekt också, men. Får duga med bilder här :)

Svågern mailade mig en länk för 4 år sen. Det handlade om en tysk som hade satt en loggande accelerometer (kommersiell produkt) på handleden när han orienterade.
Han hade även en GPS på sig. Sedan kunde han generera en datafil med position och huruvida han hade läst kartan eller inte (hur han höll karthanden vriden).
Detta kunde sedan plottas som ett spår på kartan och på så vis kunde han i tränings-syfte se var och hur länge han läst kartan.

Svågern som orienterar mycket var nog lite sugen på att testa. Så nu när han disputerade hade jag knåpat ihop en accelerometer-logger till honom som present
(även om han nog glömt bort hela grejjen :) ).

Det är en ATmega328 som pratar mjukvaru-SPI med en LIS302DL accelerometer (anledningen till att inte sätta den på den vanliga SPI-bussen har jag nog glömt, eller, anledningen var att det inte ska skrivas något till LIS302DL när man programladdar AVR:en, men det har jag ändå löst med en pull-up på CS, jag var väl förvirrad). AVR:en loggar iaf accelerometervärdena till ett micro-sd-kort. Just nu 10ggr/sekund. Den skapar en CSV-fil. Jag missade att cad:a in knapp och LED så loggning startas och stoppas genom att kortsluta två pinnar på GPS-anslutningen (Har cad:at in anslutning för GPS för att ev. kunna logga det samtidigt). Alltihop drivs av ett CR2032-batteri vars hållare sitter över processorn för att spara plats.

Har inte optimerat det minsta för strömspar än, Processorn snurrar för fullt i 16MHz, accelerometern är igång och filsystemet har filen öppen och skriver data till den 10ggr/s. Då drar allt ca 8mA. Borde gå att förbättra den siffran med en faktor 20-100 om man AVR:en får sova och buffra accelerometervärdena i RAM. Sen borde jag skicka en på posten, kunde vara lite kul att se vad som händer :)

Edit: tanken är att samla lite data och testa sig fram till ett bra sätt att få ut tittar på karta/tittar inte på karta ur rådatat. Sedan kan det implementeras direkt i AVR:en och då behövs nog knappt SD-kortet längre (annat än för dataöverföring, men det går ju att köra seriellt/BT eller så).

MVH: Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av adent 30 november 2014, 01:39:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Riktigt snyggt som ett litet men gott projekt!
Det är slikt som för datorinsamlande framåt!
Klockrent projekt! Bravo.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Snygg logger adent :bravo: Min logger mäter 6DOF i 50Hz, så att man skall få bra upplösning i höga hastigheter. :vissla:

/// Marcus
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jag säger som min dotter precis lärt sig säga adent: Vackert... Vackert... :wink:
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Kretskort för min gelbatteriladdare. Det finns någon bild till i den tråden.
pcb-top1.jpg
top3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Är det dyrt att få sånna här kretskort tillverkade enkligt sin egen specs.. ? Alltså jag tänker inte nån massupplaga, några få tal kort bara, blir ju absolut verkligen bra ser det ut som :D

Jag hade tänkt testa att fräsa några i min CNC fräs.. bara den kommer nån gång vill säga..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Så pass billigt att det knappt är lönt att krabba på egen hand längre, om det inte rör sig om att man vill ha kortet *nu* och att det är väldigt simpelt..

Här har du priserna hos IteadStudio: http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/p ... yping.html
Sen finns även OSH Park, där ifrån är alla de lila korten man ser överallt, de tar $5 per kvadrat-tum för tre kopior av ditt kort (tvålagers då).
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Intressant.. hur lång tid tar det att få om man beställer därifrån ? man lämnar in sin PCB layout och dom tillverkar exakt som det ser ut ?

5x5cm för under 10 dollar låter ju verkligen billigt... är det för 10 stycken man betalar det priset ? eller är det 10 stycken gånger 9.90 dollar så det blir runt 100 dollar totalt ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Brukar ta 1-2 veckor tills de är tillverkade, sen tar frakten olika tid beroende på vilket fraktsätt du väljer.
Väljer du det billigaste med vanlig post så kan det ta upp till en månad typ (samma som när du beställer grejer på Ebay ifrån Kina), väljer du det lite dyrare DHL så tar det typ en vecka har jag för mig.

Det är det priset för alla tio. :)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Om jag väljer DHL från ITead så brukar jag hålla i kretskorten 7 dagar efter att jag skickat in gerber-filerna. Men då kostar frakten kanske $25 och kretskorten $10.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fan vad billigt.. jag menar för mina små projekt jag håller på med när det kommer till mina gitarrpedaler så lär det ju knappas vara värt att hålla på slabba med etstanken och UV låda om man kan få 10 stycken för det priset, vad anser dom vara skillnaden mellan prototyping och kommersiella kort ?

Och jag ser att man måste skicka in Gerber filer åxå, det var ju synd, jag kan inget om sånt, ritar mina PCB i enkla ritprogram eftersom jag kör med OH film och UV låda.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Finns 3 sätt att lösa ditt problem med att skapa gerber-filer:

1: Program som konverterar bildfilen till gerber
2: Importera bildfilen i ett PCB-CAD program och rita av den.
3: Skapa schema/kretskortet direkt i PCB-CAD programmet. Itead har färdiga filer till eagleCAD för att generera gerber-filerna korrekt och även en "kontroll"-fil så att man håller sig inom deras produktionskrav.

Lycka till!

/// Marcus
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tack för tipset.. kan inte ett skit om Scheman o dess komponenter, kan knappast ens läsa av ett sånt eller vet ej vad komponenterna är ens en gång så att rita eget är uteslutet..

Men att importera en bild i ett cad program och rita av kanske kan vara nått som kan funka för mig :D.. eagle testversion har jag installerat på min Linux dator.. kanske kan funka..
Skriv svar