Detta borde kanske vara ett miniprojekt också, men. Får duga med bilder här
Svågern mailade mig en länk för 4 år sen. Det handlade om en tysk som hade satt en loggande accelerometer (kommersiell produkt) på handleden när han orienterade.
Han hade även en GPS på sig. Sedan kunde han generera en datafil med position och huruvida han hade läst kartan eller inte (hur han höll karthanden vriden).
Detta kunde sedan plottas som ett spår på kartan och på så vis kunde han i tränings-syfte se var och hur länge han läst kartan.
Svågern som orienterar mycket var nog lite sugen på att testa. Så nu när han disputerade hade jag knåpat ihop en accelerometer-logger till honom som present
(även om han nog glömt bort hela grejjen

).
Det är en ATmega328 som pratar mjukvaru-SPI med en LIS302DL accelerometer (anledningen till att inte sätta den på den vanliga SPI-bussen har jag nog glömt, eller, anledningen var att det inte ska skrivas något till LIS302DL när man programladdar AVR:en, men det har jag ändå löst med en pull-up på CS, jag var väl förvirrad). AVR:en loggar iaf accelerometervärdena till ett micro-sd-kort. Just nu 10ggr/sekund. Den skapar en CSV-fil. Jag missade att cad:a in knapp och LED så loggning startas och stoppas genom att kortsluta två pinnar på GPS-anslutningen (Har cad:at in anslutning för GPS för att ev. kunna logga det samtidigt). Alltihop drivs av ett CR2032-batteri vars hållare sitter över processorn för att spara plats.
Har inte optimerat det minsta för strömspar än, Processorn snurrar för fullt i 16MHz, accelerometern är igång och filsystemet har filen öppen och skriver data till den 10ggr/s. Då drar allt ca 8mA. Borde gå att förbättra den siffran med en faktor 20-100 om man AVR:en får sova och buffra accelerometervärdena i RAM. Sen borde jag skicka en på posten, kunde vara lite kul att se vad som händer
Edit: tanken är att samla lite data och testa sig fram till ett bra sätt att få ut tittar på karta/tittar inte på karta ur rådatat. Sedan kan det implementeras direkt i AVR:en och då behövs nog knappt SD-kortet längre (annat än för dataöverföring, men det går ju att köra seriellt/BT eller så).
MVH: Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.