Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Tack, ska kolla över kryssen. Klabbade med dom vet jag så det är säkert nåt där. Ska bara få grabben att somna först 

Nu närmar jag mig. Kör ner den till ytan (i mitten bara än så länge, får ta det ett steg i taget).
Då var jag på Z240.0 enligt M114. Mäter jag när den är home har jag ca 257mm (troligen 256.7 exakt då med tanke på att tidigare var M114 Z i home 1250 och printbeden på 993.3)
Då skickar jag M666 h256.7 och M500, trycker home och kör en M114. Då får jag 496.7, alltså 240 för mycket. Ok, ner igen och skickar på printbed-ytan M666 h16.7 (256.7-240). Kör home och får Z256.7.
Gott så. Men då vägrar den gå ner mer än 16.7 mm från home (dvs till z240 i min värld?)
Och ställer jag m666 h496.7 så har jag skrivytan påZ240. Kör jag då g1 z1.0 F3000 så så krockar jag..
Jag blir yr!
Då var jag på Z240.0 enligt M114. Mäter jag när den är home har jag ca 257mm (troligen 256.7 exakt då med tanke på att tidigare var M114 Z i home 1250 och printbeden på 993.3)
Då skickar jag M666 h256.7 och M500, trycker home och kör en M114. Då får jag 496.7, alltså 240 för mycket. Ok, ner igen och skickar på printbed-ytan M666 h16.7 (256.7-240). Kör home och får Z256.7.
Gott så. Men då vägrar den gå ner mer än 16.7 mm från home (dvs till z240 i min värld?)
Och ställer jag m666 h496.7 så har jag skrivytan påZ240. Kör jag då g1 z1.0 F3000 så så krockar jag..
Jag blir yr!
-
@matteeee
Min kompis med kossel midi kommer över med sin skrivare imorgon efter 15. Du är välkommen upp om du vill.
Puttiplatt
Min kompis med kossel midi kommer över med sin skrivare imorgon efter 15. Du är välkommen upp om du vill.
Puttiplatt
Tack, men hoppas inte det ska behövas (även om det klart vore trevligt, så kanske ändå, ska kolla med jobb o frugan, som ändå är ledig).
Nu är jag så nära som att det enda fel jag har är att mjukvaran tror att min printbed är på höjd 240.0. Och jag vet inte hur jag ändrar det utan att det skiter sig totalt
Kör jag dina script men med z240 på allihopa istället för z0 så blir det en kalibrering.
Men jag vill ju att 0 ska va 0, inte 240...
Nu är jag så nära som att det enda fel jag har är att mjukvaran tror att min printbed är på höjd 240.0. Och jag vet inte hur jag ändrar det utan att det skiter sig totalt

Kör jag dina script men med z240 på allihopa istället för z0 så blir det en kalibrering.
Men jag vill ju att 0 ska va 0, inte 240...
-
Vilket värde får du i loggen för H om du kör M666 L ?
Värdet på z som visas i RH strax under rutan du skriver kommado i är helt ointressant innan du kalibrerat.
Endast värden från loggen är riktiga då det är de som kommer från eepromet.
Kör M666 H240.0, M500, g28, g1 z0 och berätta hur stort avstånd du har kvar till bädden.
Puttiplatt
Värdet på z som visas i RH strax under rutan du skriver kommado i är helt ointressant innan du kalibrerat.
Kör M666 H240.0, M500, g28, g1 z0 och berätta hur stort avstånd du har kvar till bädden.
Puttiplatt
- ghost_rider
Nu när du säger det så vet jag att motorfästet sitter lite snett (någon borrade de höst provisoriska hålen fel
)
Hoppas att det är det som ställer till det.
Bjuder på två teaser bilder sålänge

Hoppas att det är det som ställer till det.
Bjuder på två teaser bilder sålänge

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack, det löste nästan allt. Nu har jag noll så nära noll jag kan. Därför har jag nu delat den och fixat det sista som jag hade missat innan, nu innan jag kör en riktig kalibrering.puttiplatt skrev:Vilket värde får du i loggen för H om du kör M666 L ?
Puttiplatt
Är det fortfarande ok om jag dyker upp vid 15? Isåfall kan jag ju (själv i största mån) göra kalibreringen hos dig om jag får låna din klocka? (Har en på G annars, men får inte den idag)
Edit: Nä, nu började den dumma sig igen. När jag kör en home (via RH) så lägger den själv på 240 på Z av någon anledning, så då hamnar bädden på 240 igen... Då har jag i M666 l: H (Z-height):496.7 (dvs 240 för mycket). Varför gör den så?
Nu börjar jag bli lagom nyfiken , vilken kontroller & mjukvara kör ni på ?
-
@matteeee
Du är välkommen. Det verkar väldigt konstigt att den lägger till höjd.
@diesel
Om det är oss du menar så kör vi ramps 1.4 med Rich Cattell´s version av marlin.
Puttiplatt
Du är välkommen. Det verkar väldigt konstigt att den lägger till höjd.
@diesel
Om det är oss du menar så kör vi ramps 1.4 med Rich Cattell´s version av marlin.
Puttiplatt
Kan det vara så att du har några mjukvaruändlägesbrytare påslagna i din config?matteeee skrev:Tack, det löste nästan allt. Nu har jag noll så nära noll jag kan. Därför har jag nu delat den och fixat det sista som jag hade missat innan, nu innan jag kör en riktig kalibrering.puttiplatt skrev:Vilket värde får du i loggen för H om du kör M666 L ?
Puttiplatt
Är det fortfarande ok om jag dyker upp vid 15? Isåfall kan jag ju (själv i största mån) göra kalibreringen hos dig om jag får låna din klocka? (Har en på G annars, men får inte den idag)
Edit: Nä, nu började den dumma sig igen. När jag kör en home (via RH) så lägger den själv på 240 på Z av någon anledning, så då hamnar bädden på 240 igen... Då har jag i M666 l: H (Z-height):496.7 (dvs 240 för mycket). Varför gör den så?
Det hade råkat bli ett offset-värde i RH på just 240. Det tog Puttiplatt nån minut men jag lyckades iaf förvirra honom lite
Tyvärr blev det ingen kalibrering idag heller då det är nåt skumt glapp nånstans jag måste fixa till. Ska prova byta tornens ändlägesbrytare, för dom verkar knasiga.

Tyvärr blev det ingen kalibrering idag heller då det är nåt skumt glapp nånstans jag måste fixa till. Ska prova byta tornens ändlägesbrytare, för dom verkar knasiga.
Hej
det står någonstans i tråden att man med fördel kan använda IKeA spegel som bädd. Är det fortfarande så? isåfall vilken sort är det då som avses?
//RobertT
det står någonstans i tråden att man med fördel kan använda IKeA spegel som bädd. Är det fortfarande så? isåfall vilken sort är det då som avses?
//RobertT
Jag har Ikea-spegel på min men det är inte optimalt. Det avses ett 4-pack för 49 kr. 20x20 cm. Löser man infästningen bra går det dock, men den sticker ut på två sidor (störigt om man behöver lägga den ner eller vid transport)
Jag har precis beställt ett gäng runda på ebay, det blir nog bättre och snyggare.
Jag har precis beställt ett gäng runda på ebay, det blir nog bättre och snyggare.
Hur har du löst infästning?
Jag kör också med Ikea spegel, 4-pack med några utskrivna klipps, men andra lösningar vore kul att få se!
Jag kör också med Ikea spegel, 4-pack med några utskrivna klipps, men andra lösningar vore kul att få se!
@littos: Jag fick med "brickor" som fästs i ramen i mitt plast-kit från builda3dprinter.eu som är till för att ligga under en rund glasskiva. Med distanser har jag dom som clips som klämmer ner spegeln. Kan ta en bild ikväll om du inte är med på hur jag menar.
Har du bild på din lösning?
Har du bild på din lösning?