Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Glenn »

9 av 10 av alla kort jag CAD'ar blir aldrig verklighet.. dom ska "bara fixas lite till först" ;)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Visar du dem i "senaste CAD'ningen" tråden då? :wink:
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

En kompis med YubiKey satt och fantiserade om något lite mer... mer helt enkelt.
fly1.JPG
fly2.JPG
Pastastencilen kommer antagligen imorgon, men jag hade inte tålamod att vänta.. Lite lödkolvspyssel är ju alltid trevligt =) Kristallen var svårast. Det slutade med att jag förtennade alla paddar och körde det jag redan satt på ett varv i ugnen ändå.. Det är i stort sett en ATmega32u2, en fet Cree RGB LED, och 7 st knappar. 16-bitar PWM på röd grön och blå, och alla knappar är kopplade på interrupt-styrda IO-pinnar.
fly3.JPG
fly4.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Hur snackar du USB och på vilket sätt?

Är det bara mjukvara i ATmegan?

MVH: Mikael
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Just nu kör jag en lätt modifierad version av den här tangentbordskoden http://pjrc.com/teensy/usb_keyboard.html Så det är envägskommunikation än så länge. Sen överlåter jag nog programmeringen åt någon annan... Chippet har en massa USB-stöd inbyggt, men jag är inte särskilt insatt i den biten. Jag håller min programmering ett par abstraktionslager upp =)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Intressant formfaktor och snygg lödning men "mer, mer" - mer av vadå egentligen, "form" eller?

Är det knappar på sidorna?
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Mer än bara en knapp som gör bara något förutbestämt. Ja det är knappar på sidorna. Nej, det är nog inte så genomtänkt vad den ska användas till. Men det var ett roligt litet projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Inser vilken "kill joy" jag är, dock gäller funktion före form i min värld :-)

Som sagt, fina lödningar där, ser rätt pilligt ut!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Bara för det får jag ju visa mitt senaste kort inför ett audioprojekt.
image.jpg
Ca 70x50mm från OSH, jag valde 1206 för att inte falla på mina dåliga lödningar :-)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ser knappt kortet Hanzibal, ladda upp en riktig bild ;)

Gillar verkligen USB kortet, riktigt snajsigt :)
superx

Inlägg av superx »

En klass-D-förstärkare?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Om du menar mitt kort så ja, det stämmer på pricken (spolarnas mönster är ganska avslöjande) Grejorna ligger fn nedpackade men skall återupptas när jag får tid om ett par år... :-)

Instämmer med Hyperion, USB-kortet är skitläckert och min bild suger men har ingen bättre just nu.
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Postsystemet tog god tid på sig, men till slut fick jag mina pastastenciler. Det är verkligen fantastiskt mycket smidigare att löda i ugn. Först tänkte jag att det skulle vara bra att löda knapparna och LEDen med lödpenna så de inte råkade illa ut i ugnen. Det slutade bara med att det var i princip omöjligt att få värme nog i jordplanet som knapparna är lödda till, och LEDen har rätt bra med koppar i anslutning också. Så jag fick köra de korten i ugnen till slut ändå. Jag tror mitt tenn på rulle smälter vid högre temperatur än pastan. Så det hela slutade med några väldigt välgräddade kort med någon trasig knapp här och där. Så till sist testade jag att köra korten fullt bestyckade från början i ugnen. Det gav mycket bättre resultat =) Jag har fortfarande lite mycket tenn på mina QFN. Jag provade att skrapa bort lite pasta innan jag satte dit dem på slutet. Jag tror att jag ska minska på hålen i stencilen till nästa gång. Det är så himla petigt att få lagom mycket pasta. Utrymmet mellan för mycket och ingenting är inte så stort... Jag testade också att fylla viorna under den stora jordpadden i botten med tenn innan jag la på pasta. Det verkar ha hjälpt en del. Jag misstänker att det var relativt för lite tenn på den jämfört med de små innan. Det kändes lite som att pastan där liksom sögs ner i viorna och drog med sig chippet ner mot PCBn så att tennet på de andra paddarna mosades ut mer än nödvändigt.
reflow.JPG
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det brukar stå i databladen för komponenterna hur det tål lödning i ugn eller inte, och vilka temperaturer man ska hålla.
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Jo, men min brödrost har ingen vidare värst noggrann termostat...
Skriv svar