Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Folxam

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Folxam »

kankki skrev:Jag funderade en gång om det skulle finnas någon slags sensor som reagerar på flussångor vore det ju perfekt.. Men jag vet inte vad det skulle vara! :D Kanske man kunde använda luftfuktighetsgivare?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19643

Nåt sånt eller ur den familjen kanske skulle fungera?
Hur fungerar en brandvarnare?

Bra, och nördig, idé ... det gillas :tumupp:

EDIT för kontext.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Vore definitivt intressant att prova en sådan! :)
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Testade att bara ställa en en minifläkt på 40X40 mm. framför lödning, fungerar förvånansvärt bra, skulle man mecka på slang så blir det nog ännu bättre. Testade med en större 80x80mm fläkt också, helt vanlig datafläkt, den drar i sig rejält av röken så man slipper det i ansiktet. Helt klart en enkel fungerande lösning.

Tänkte skaffa sådan där böjlig aluminiumslang för värmeanläggningar i bilar, borde funka finfint ihop med fläkten.
tajson

Inlägg av tajson »

Första etsade kortet, FT232RL till RS232. Kortet blev riktigt bra, SMD lödning är dock inte min starkaste sida än.
Verkar fungera, datorn hittar den och TX/RX leddarna blinkar fint. Har inte testat mer än så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hej Tajson.

Välkommen till Elektronikforumet! :)

Det syns tydligt att du saknar/ har för lite flussmedel när du lödar. Ska man löda ytmonterat krävs det i princip att man lägger på en droppe fluss för varje lödmoment. Lödningarna liknar väldigt mycket mitt eget första ytmonterade.

Lödningsvideo: 0805 Installation Soldering Tips

Jag ser att du har runda ringar till höger på kortet - antar att du ska borra och sätta dit en stiftlist eller liknande?

Ett tips: borra alla hål innan du monterar komponenterna! Det är mycket krångligare att borra efteråt. Dessutom riskerar du utsätta komponenterna för statisk elektricitet, vibrationer och mekansik förstörelse.

Om man inte har borrstativ så kan det vara väldigt svårt att få borren att borra i mitten av padden. Då är det en fördel om man låter cadd-programmet rita ut paddarna med ett litet "borrhål" i mitten - ca 0.4 mm i diameter - då styrs borren rätt.

Snyggt jobbat annars! :tumupp:
1802

Inlägg av 1802 »

När jag borrar på frihand blir det bättre om maskinen är av, tills jag siktat färdigt. Glappig maskin som hoppar och studsar.
tajson

Inlägg av tajson »

jesse skrev:Det syns tydligt att du saknar/ har för lite flussmedel när du lödar. Ska man löda ytmonterat krävs det i princip att man lägger på en droppe fluss för varje lödmoment. Lödningarna liknar väldigt mycket mitt eget första ytmonterade.
Jag kör rikligt med fluss, en fluxpenna som kanske inte är av bästa kvalité. Kom på inatt (då man ska sova går hjärnan på högvarv...) att jag ju har bättre trögflytande flux också. Ska prova med det nästa gång!
jesse skrev:Jag ser att du har runda ringar till höger på kortet - antar att du ska borra och sätta dit en stiftlist eller liknande?

Ett tips: borra alla hål innan du monterar komponenterna! Det är mycket krångligare att borra efteråt. Dessutom riskerar du utsätta komponenterna för statisk elektricitet, vibrationer och mekansik förstörelse.
Det var tanken, men jag måste inhandla både borrar och stativ först. Jag lödde dit stift rakt på bara för att kunna koppla in något. Lite förvånad att detta första test faktiskt fungerar, men det blir nog soptunnan framöver när jag gör förbättringar.
Själva utmaningen var nog ändå att få bra kvalité på etsningen, och där är jag riktigt nöjd!

Och avslutningsvis, tackar! Jag har hängt här sedan förra sommaren men inte haft något matnyttigt att dela med mig.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En liten programmeringsadapter med några pogo-pins så jag slipper montera en stiftlist på småkort med en PIC som ska programmeras, allt som behövs är en liten "blob" av lödtenn för att den ska styras rätt och inte glida runt. :)
DSC_0026.JPG
DSC_0025.JPG
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Smart!

Är det möjligen trådens minsta mini-projekt hittils? :)
sneaky

Inlägg av sneaky »

Tror mitt är lite mindre :P
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 76#p821876

Jag gjorde förövrigt en likadan adapter som Klas-Kenny för ett tag sedan men min ser inte lika prydlig ut. Istället för krympslang så tryckte jag fast en klump "termoplast" runt om för att stabilisera. Funkar fint :)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Okej, det där blir nog svårt att slå. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är väl inte så svårt att slå, frågan är bara var gränsen mellan "vardag" och "miniprojekt" går :D

Ett exempel på tidigare mini-mini-mini-projekt som jag inte visat här är denna kopplingstråd jag gjort om från hane-hane till hane-hona :roll:
DSC_0027.JPG
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intresssant.. Men det var ingen speciellt lång förlängningsladd?

När jag behöver förlänga så brukar jag använda något ställe på labplattan som höna-höna-adapter.
Men det är kanske inte alltid som det går. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag kommer faktiskt inte ihåg när eller varför jag gjorde dem, har några stycken så de var säkert någon gång jag behövde det, men kan inte minnas när eller till vad. :)

Och i och med att de är med svarvad hylslist minskar ju användningsområdet ytterligare, går ju inte koppla till mycket annat än varandra och motstånd.

Men jag hade säkert någon mycket god anledning till att göra dem! :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Och i och med att de är med svarvad hylslist minskar ju användningsområdet ytterligare"

Det fick mig att tänka på att man kanske borde göra såna här sladdar,
men med hylslister av någon modell som klarar det som inte är så lätt/bra att få i labplattan.
T.ex TO220-kapslar (typ 7805), trimpotar, större motstånd, komponenters med "felplacerade" ben, osv. :idea:

Eller är det kanske något här som gjort detta redan?
Skriv svar