jesse skrev:Det syns tydligt att du saknar/ har för lite flussmedel när du lödar. Ska man löda ytmonterat krävs det i princip att man lägger på en droppe fluss för varje lödmoment. Lödningarna liknar väldigt mycket mitt eget första ytmonterade.
Jag kör rikligt med fluss, en fluxpenna som kanske inte är av bästa kvalité. Kom på inatt (då man ska sova går hjärnan på högvarv...) att jag ju har bättre trögflytande flux också. Ska prova med det nästa gång!
jesse skrev:Jag ser att du har runda ringar till höger på kortet - antar att du ska borra och sätta dit en stiftlist eller liknande?
Ett tips: borra alla hål innan du monterar komponenterna! Det är mycket krångligare att borra efteråt. Dessutom riskerar du utsätta komponenterna för statisk elektricitet, vibrationer och mekansik förstörelse.
Det var tanken, men jag måste inhandla både borrar och stativ först. Jag lödde dit stift rakt på bara för att kunna koppla in något. Lite förvånad att detta första test faktiskt fungerar, men det blir nog soptunnan framöver när jag gör förbättringar.
Själva utmaningen var nog ändå att få bra kvalité på etsningen, och där är jag riktigt nöjd!
Och avslutningsvis, tackar! Jag har hängt här sedan förra sommaren men inte haft något matnyttigt att dela med mig.