Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hyperion

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av hyperion »

Om man bara är väldigt intresserad och vetgirig samt har lätt att lära sig men saknar examen == "Welcome to McDonalds, may I take your order"

Riktigt så illa är det inte :) men att jag skulle få möjlighet att arbeta med elektronik som anställd är nästan obefintlig. Man får harva vidare på fritiden tills man kommit på någon idé/pryl/etc så man kan starta eget och äntligen jobba med det man vill. Om det ändå fanns typ lärlingsutbildningar fast för andra yrken än traditionella hantverkaryrken. Hade lätt hoppat på möjligheten att för "minimilön" jobba/skugga och bli upplärd.

Nåja, visa fler kretskort nu istället ;)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Stämmer inte för mig. Jag är helt självlärd och har ingen examen, men har ändå jobb som elektronikkonstruktör. Nu är det nog så att man inte blir konstruktör bara genom att pilla med lite hobbyprojekt. För min del så fick jag investera flera år av heltidsarbete för att lära mig samtidigt som jag fick investera en del pengar.

Intresserad + lätt att lära är viktiga egenskaper, men jag tror initiativförmåga, handlingskraft och beslutsamhet är lika viktigt. Jag har suttit många timmar på universitetsbiblioteken för att lära mig diverse nödvändiga teoretiska saker, varvat med praktiskt och innovativt arbete.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag känner flera som arbetar med elektronikkonstruktion helt utan utbildning, har man arbetslivserfarenhet inom området spelar ju utbildningen sällan nån roll (utom som konsult och möjligen på megacorps).

Det svåra är ju att få in foten om man saknar utbildning, företag vågar ju inte anställa någon som inte ahr dokumenterade kunskaper, antingen via examen eller via tidigare arbete.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Precis, det var väl mer så jag menade också. Plus att det blir svårare och svårare att "få en chans" om man saknar examen. Det gäller nog till största del under en viss ålder och därmed arbetslivs-erfarenhet. Det är iaf min erfarenhet och vad jag hört.
superx

Inlägg av superx »

Kort med LED:drivare till ett hydro-projekt jag jobbar på ibland. Detta ingår:

* Upp till 56V in.
* 3x750mA LED-drivare som kan styras från en AVR
* DS18B20 på kortet och via extern kontakt för temperaturmätningar
* Ett par 56V-signaler ut för fläktar etc.
* Ett par 5V-signaler ut för externa relän etc. till pumpar
* I2C-till kontakt för eventuellt display-kort
* Realtidsklocka med backupbatteri och egen oscillator.
* Möjlighet till USB-styrning om man orkar implementera
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Senaste kretsorten kommer från OSH, har länge välat testa dem och nu fick ja chansen.
Är till temp loggning med en raspberry pi.
image.jpg
image.jpg
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Då jag inte var nöjd med mina fuktighetssensorer till växthusprojektet, så blev det att designa ny av kapacitiv modell istället:

Bild

Bild

En kruka med aloe vera får vara försökskanin :)

Bild

Fördelen med denna variant av sensor är att man kan göra den helt inkapslad så att fukten inte kommer åt att "äta" upp den :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Hur ser en sådan inkapsling ut? Glasfiber brukar väl ha en tendens att delaminera om det är "öppet" på sidorna?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Krympslang med lim på insidan.

/// Marcus
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Spännande, har du mer info? Hade varit praktiskt att bytta ett one-wire-nät med såna "stickor"
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Sensorerna ger ut en frekvens relativt till fuktigheten. Från ca 450kHz torrt till ca 10kHz blöt. Gäller att det finns en 1-wire enhet som kan mäta den frekvensområdet. Sensorn i mitt system är kopplad till PIC på räknar-ingången.

/// Marcus
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Snyggt, håller på med en liknande grej, men för att mäta vattennivån på botten av vår båt. Har fått till en fungerande krets med en 555:a, men tror
nästan RC-koppling (där sensorn är C) kopplat till två ben på processorn (en utgång och en ingång samt mjukvara som sätter utgången till inversen av ingången) skulle fungera (använder hysteresen på ingången på processorn).

Men du verkar göra samma sak fast med transistorer. Antar att din utsignal är "robust"? Schema?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vill man minska slitaget på sensorerna så ska de matas
med växelström.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Här kommer mitt senaste kretskort.

Det ska styra länspumpen i båten. Det kan slå av och på pumpen med en IRF3205. Mäta strömmen genom pumpen med en ACS712
samt mäta batterispänningen via spänningsdelning. Det ska även ha en kapacitiv nivågivare ansluten till den ännu inte monterade
555:an.

Sitter nu och skissar på meny-system och inställningsmöjligheter :)

Edit: Som ni kanske förstår sitter det en vanlig 16x2 LCD i hylslisten när jag inte fotograferar.

Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

adent skrev:Snyggt, håller på med en liknande grej, men för att mäta vattennivån på botten av vår båt. Har fått till en fungerande krets med en 555:a, men tror
nästan RC-koppling (där sensorn är C) kopplat till två ben på processorn (en utgång och en ingång samt mjukvara som sätter utgången till inversen av ingången) skulle fungera (använder hysteresen på ingången på processorn).

Men du verkar göra samma sak fast med transistorer. Antar att din utsignal är "robust"? Schema?

Bild

Hittade schemat på ett tyskt forum, men gjorde om kretskortet för att minimera komponentdelen och maximera mätdelen.

Signalen är en frekvensvarierande fyrkantssignal som är kopplad till mikroprocessorns räknaringång.
4kTRB skrev:Vill man minska slitaget på sensorerna så ska de matas
med växelström.
Sensordelen är typ en stor kondensator med växelström över sig :) och behöver aldrig komma i kontakt med jord och fukt utan skyddas med krympslang med lim eller extra tjock lager lack.

/// Marcus
Skriv svar