Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av tecno »

Hej H.O

Tror du att det går att fula till detta, har en känsla av att jag kanske inte kommer så långt med att få Kineserna att rätta till detta.
Kanske att göra en 'claim' på Paypal för bedrägeri kan var en utväg att få slantar tillbaka, tja inte vet jag.

Har mailat dom med krav på rätt produkter, får se vad de svarar.
DAP

Inlägg av DAP »

Hade nog försökt göra så som du skriver Tecno att kräva pengarna tillbaka då produkterna inte utger sig för vad dom är.

Sen är det just därför jag aldrig skulle handla kines saker tyvärr.
Tyyvärr får man vad man betalar för, sen är det trist att det drabbar er just nu.

Lycka till.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

as for the ±10VDC, in the beginining, I really confirmed and it is no problem, and we also have specially statement on requirements to the manufacturer but we also don't know why they miss when producing, and I will check with them tomorrow and then tell us your further news.:)

Ja jag har nog god grund att fixa en 'dispute' på Paypal såvida inte säljaren får ordning på detta.
Det är ju skit att det ska vara en mellanhand / säljare emellan som kanske inte har 100:a koll på att det blir rätt.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Ja, får dom inte ordning på det hela så är det nog en återbetalning som gäller känner jag nu. Inte alls kul att fulfixa :(

Ett exttrakort går säkert bra, men det känns inte kul.

Har kollat på mitt skåp lite och ser att det är enkelt att få in 3st IndraDrive HCS02.1E-W0028 i stället för befintliga drivar. Behöver bara dra om några kablar och plocka bort 1-fas filtren. Man kan ju koppla dessa så att de får en gemensam DC-buss med spindeln och där igenom bli bra mycket mer effektiva.

Gjorde en snabbkoll på eBay och det skulle i runda slängar gå på 20'-25' att köpa dessa där inklusive servon. Klart bättre lösning, men klart mycket mer pengar.
DAP

Inlägg av DAP »

perra_e skrev:Ja, får dom inte ordning på det hela så är det nog en återbetalning som gäller känner jag nu. Inte alls kul att fulfixa :(

Ett exttrakort går säkert bra, men det känns inte kul.

Har kollat på mitt skåp lite och ser att det är enkelt att få in 3st IndraDrive HCS02.1E-W0028 i stället för befintliga drivar. Behöver bara dra om några kablar och plocka bort 1-fas filtren. Man kan ju koppla dessa så att de får en gemensam DC-buss med spindeln och där igenom bli bra mycket mer effektiva.

Gjorde en snabbkoll på eBay och det skulle i runda slängar gå på 20'-25' att köpa dessa där inklusive servon. Klart bättre lösning, men klart mycket mer pengar.
Kan annars ordna nya saker till dig för ungefär samma pengar om du är intresserad?
Då får du splitternya saker.
H.O

Inlägg av H.O »

> Tror du att det går att fula till detta, har en känsla av att jag kanske inte kommer så långt med att få Kineserna att rätta till detta.

En möjlig fulfix, ej testad, ej verifierad:
Converter.jpg
Hur BRA det funkar i praktiken kan jag inte svara på. Val av OP-förstärkare osv har en inverkan på bandbredd, offset, se det som en utgångspunkt, uppkoppling, verifiering, mätning rekomenderas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Perra: kolla med pcw på mesa om det inte går att lösa med en lätt modifierad firmware till FPGAn på mesa-kortet. Kanske han kan fixa den åt dig.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tackar för input. Avvaktar lite för att se vad kineserna säger. Tror att det blir nya servon om dom återbetalar.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Känner på mig att en lösning är på G, säljaren gillade inte mitt övervägande att vända mig till Paypal och hon vill med alla medel lösa detta därborta. Strul med Paypal vill dom inte få kan man tydligt läsa mellan raderna.

Bara att invänta morgondagens besked som det ser ut just nu.

Tack H.O för förslaget.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Lite framsteg igen mitt i allt servostrul. ÄNTLIGEN har jag fått igång min touch-screen i Linux! Tar 5 minuter i Windows och tre kvällar i Linux!!!
Det märks att man inte är hemma på Linux. Hur som haver kommer detta ändå spara mig en massa timmars jobb då jag slipper göra en panel med externa tryckknappar!
Är rätt nöjd nu :) :tumupp: :)
persa

Inlägg av persa »

Tips !. Finns några Yaskawa AC-motorer och servon på Tradera just nu med låga utgångspriser
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tackar för tipset.

Jag har troligen löst problemet. Som en kompis inom modellflyg brukar säga när det har gått åt skogen. Det är bara att köpa sig ur krisen :)

Har fått ett fint erbjudande av DAP, så det lutar väldigt starkt åt en omgång Omron-servon.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fick ett goddag yxskaft svar som åter remitterades till Kinesen. De fattar inte detta industri standard ±10VDC styrning.

Ställde frågan på Dynomotion forumet beträffande styrning med switch för riktnings ändring och Tom tror sig ha en lösning.
To support that you would need a small C Program to take the Servo Output (ch0->Output), write the absolute value to a DAC, and set the direction bit based on the sign of the Servo Output. You would then set the Axis Configuration Output Mode to "No Output".

I'm not sure how well it would work. If the speed/torque isn't continuous through zero or there is a delay switching direction then that is likely to cause poor servo performance or instability.

I've attached a C Program that does Sign and Magnitude to a PWM channel. It shouldn't be difficult to change to write to a DAC instead.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Ja, kan man lägga koden på rätt ställe skall det ju vara enkelt mjukvarumäddigt. Kanske blir kflop / kanalog för din fel i alla fall då
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inväntar nytt svar från Kina, min förhoppning är att en lösning kommer på ett eller annat sätt.

Helt 100:a är ju inte lösningen vad jag kan förstå, kan hända att det som H.O skissat fungerar bättre.
Slänger iväg frågan till Tom med det schemat och ser vad han siar om detta.
Skriv svar