Hur kan det bli så stort? Hittills har du bara svamlat om ON-OFF reglering av ett värmeelement, det kräver en, max två pinnar och en processor helt utan större krav... Sedan har du börjat svamla (långt senare i tråden) om att det kanske ska vara en display och lite annat lull-lull. Inte heller det kräver något extra ordinärt i processorväg
Jag tror att du tuggar om fler processorer bara för att det ska låta som att du minsann gör en riktigt avancerad lösning, det gör du inte, du gör en onödig design som motsvaras av uttrycket "gå över ån efter vatten"
PS. TS har alltid varit troll i mina ögon, jag är bara imponerad av att så många (inklusive mig själv) ens orkar svara på alla ogenomtänkta inlägg.
Det är en avancerad sak. Minimalt bryggverk tänker jag bygga. Först skulle jag bara reglera en tank, sen blev det två, nu tre osv.
Egentligen så har jag redan fått all hjälp. Jag frågade bara efter ett bra regleringsmetod och ni svarade "SSR med PWM!". OK sade jag.
Efter dess så har ni hållt denna tråd i liv och jag svarat på era frågor.
Jag har alltså inte frågat er om något annat än vad jag skulle använda.
Jag har dock varit väldigt givmild med att dela med mig av mina tankar och projekt medan jag håller på löda, laga mat, diska städa. Ibland har jag ändrat mig, och ibland har jag gått tillbaka till mina gamla idéer. Ni är så ivriga och ni kallar även mig för troll. Se på er själva. Ni har varit i samma sits en gång i tiden och än idag håller ni på att skapa ingenjörskonst där det går åt helvete ena dagen och andra dagen löses sig problemet.
Jag brukar vara snäll och inte ful i munnen, men ibland bör ni skämmas.
Ta nu ägna resten av Lördagen till lite reflektion, på 60-talet kunde man skicka en raket till månen med den tidens processorer, på 80-talet kunde man bygga "tele-text terminaler" (tänk interaktiv text tv) med Motorola 705 8-bit processorer, bygga administrativa datorer (ABC 80, 800) med enkla Z80 processorer, mätinsamla i processindustri med en PDP11 så nog borde du kunna bygga din hembränningsapparat med en Atmel processor ... Fast kodar man som en apa och konstruerar utan eftertanke så är det ju smidigt att lösa det med mer hårdvara - funktionen lär dock bli mångdubbelt sämre...
Nyfiken fråga: Vad heter kursen du läser nu? Riktigt nyfiken på vad det är tänkt att ni skall jobba med i framtiden.
grottan skrev:Ta nu ägna resten av Lördagen till lite reflektion, på 60-talet kunde man skicka en raket till månen med den tidens processorer, på 80-talet kunde man bygga "tele-text terminaler" (tänk interaktiv text tv) med Motorola 705 8-bit processorer, bygga administrativa datorer (ABC 80, 800) med enkla Z80 processorer, mätinsamla i processindustri med en PDP11 så nog borde du kunna bygga din hembränningsapparat med en Atmel processor ... Fast kodar man som en apa och konstruerar utan eftertanke så är det ju smidigt att lösa det med mer hårdvara - funktionen lär dock bli mångdubbelt sämre...
Nyfiken fråga: Vad heter kursen du läser nu? Riktigt nyfiken på vad det är tänkt att ni skall jobba med i framtiden.
Jag läser 0% om elektronik. 0% om ellära. 0 % om datorvetenskap med mera. Men jag ska faktiskt läsa en kurs inom automation som innehåller 7.5 hp elemäntär ellära för just automation. Kurslitteraturen heter "Industriell systemteknik" av bengt Haag, och kapitel "elektronik" utesluts. Tråkigt, jag vet. Kursen jag läser nu är en projektledningskurs på avancerad nivå där jag byggde en pH-stat och lyckades. Jag läser även fordonsteknik inom motorer samt avancerad hållfastighetslära och håller på bygga en hooverbike som ska flyga.
Tar examen inom maskinteknik på vårterminen. Läser även extra så jag får då den första fasen av masterexamen då vid extra projektarbete.
Och går då år två och läser styr och reglerteknik. Jag har svårt att se att när man läst de kurserna hur man ska kunna misslyckas med att koka vatten.
Men det kanske bara är jag...
int main()
{
int heater = 0;
int temp;
RelayOff();
while(1)
{
temp = GetTemp(); // Hämta temperatur från tempgivare
// Reglera temperatur med hysteres, för att inte slå av och på relä hela tiden. Temperatur ska hållas mellan 66 och 68 grader, och medel blir typ 67 gradeer
if(heater == 1)
{
if(temp >= 68)
{
RelayOff():
heater = 0;
}
}
else if(heater == 0)
{
if(temp <= 66)
{
RelayOn():
heater = 1;
}
}
WaitMS(500); // vänta ex 500 ms innan nästa temperaturcheck
}
}
Det borde vara ganska trögt själva uppvärmningen och temperaturen måste inte vara på exakt 67.000 grader och då borde koden ovan fungera till att börja med. Sedan när du väl kommit igång och kan du fintrimma processen och även lägga till display, knappar med mer. Skulle processorn sen inte räcka till (vilket det rimligtvis borde), då kan du överväga att byta ut mot en snabbare eller en extra processor.